Moottorin hydraulikumien vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Moottorin hydraulikumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Selailin vanhoja aiheita, mutta en täsmällistä apua löytänyt.

Probleema on seuraava:
Miten helpoiten/parhaiten onnistuu moottorin alatukikumien vaihtaminen?

Tähän mennessä etummainen kumi on irti (tuli helposti pienestäkin raosta, koska oli murusina), mutta uuden kumin ujuttaminen on vaikeampaa. Ylätuenta on irti, samoin koko vaihdelaatikko. Myöskin taaimmaisen alatuen keskipultti on avattu. Näillä eväillä konetta saa liikuteltua hyvin, mutta ei tarpeeksi.

Onko välttämätöntä esimerkiksi jakaa pakoputken alku downpipen kohdalta vaurioiden välttämiseksi? Entä, kun quasimotorin sivuilla neuvottiin löystämään/irrottamaan oikeanpuoleinen apurunko? Sitä ei mielellään lähtisi tekemään.

Quasimotorilla myöskin annettiin ymmärtää, että taaimmaisen kumin kuppi lähtisi kokonaan irti sen kiinnityspultit irrottamalla? (tällä hetkellä on vielä taaimmainen pultti kiinni, kun en vähän hankalassa paikassa)

Kertokaa omia kokemuksia! 8) Miten tuo homma hoituisi mahdollisimman kivuttomasti.

Ja auto on siis 9kTA -89. Kumit ovat vanhan mallisia (vaihtui 8/89)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ainakaan omasta autostani en saanut takimmaista kumia vaihdettua muuten kuin apurunkoa raottamalla. Konetta ei saanut kallistettua riittävästi eteenpäin jotta kumin olisi saanut pois paikaltaaan. Ilmastoinnin kompressori nojasi öljynjäähdyttimeen, lisätilaa olisi saanut kompressorin irrottamalla, mutta silloin ei pultit suostuneet aukeamaan. Apurungon raottamisesta ei tullut mitään lisäongelmia.

Pakoputken liitoksia en aukonut.

Vaihdoin kumit vaihteiston ollessa paikallaan, sinulla saattaa olla vähän enemmän tilaa käännellä moottoria kun vaihteisto ei ahdista. Tosin tällöin ehkä olisi hyvä löysätä downpipen takapään liitos.

http://www.saab9000.com/procedures/powe ... mount.html
http://www.quasimotors.com/mountinfo.htm
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... d_9000.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kiitoksia vinkeistä!

Koitan vielä selvitä ilman apurungon enempää irrotusta, saa nähdä, riittääkö.

Mahtaako meitin tonnareissa olla se taaimmainen tyyny seuraavaa mallia, että pultit irrotamalla lähtis koko systeemi? Olis käytännöllistä, koska etummaisessakin juuri se kupin syvyys/kumin korkeus vaatii paljon tilaa operoida.

http://www.quasimotors.com/rear_mount_positioning.htm

EDIT: nyt kun tuota kuvan kumia tarkemmin katsoo, niin se taitaa olla sitä uudempaa mallia (8/89->). Ei varmaankaan toimi vanhemmanmallisissa tyynyissä.

Onko ilmastoinnin kompura kuinka vaikeasti irrotettavissa liikkuvaan kuntoon? Huono kysymys siltä pohjalta, että itse et saanut pultteja aukeemaan, mutta teoriassa kyselenkin. Tarkoitushan ei olisi kokonaisvaltainen irrottaminen, vaan kääntäminen sopivasti sivuun yms.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Henkka #2283 kirjoitti:Onko ilmastoinnin kompura kuinka vaikeasti irrotettavissa liikkuvaan kuntoon? Huono kysymys siltä pohjalta, että itse et saanut pultteja aukeemaan, mutta teoriassa kyselenkin.
Kompura lähtee liikkeelle kun irrottaa hihnan ja neljä torx-ruuvia.
Sen jälkeen vielä vesipumpun ja syylärin välinen letku menee kiristinhihnapyörän kannakkeen läpi, eli kannake pitää vielä irrottaa kompuran etualakiinnityksistä, 2 pulttia ja mutteria.

Minulla kompuran irrottaminen kanitti hihnapään alemman ruuvin kohdalla, Bilteman torx-kärki katkesi ruuvin kantaan.
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/10_972iso.jpg

Homma ratkesi poraamalla ruuvin kannan kylkeen muutaman millin reikä, josta sain lyötyä nysän pois. Hihnapyörä vaikeuttaa vääntämistä, pitäisi olla hoikkavartinen pitkä torx-kärki, että pääsisi vääntämän suoraan. Tuollaisella 10 mm kuusiokantakiinnityksellä olevalla kärjellä jää vähän vinoon. Kompuran kiinnitysruuvit on nimenomaan tämän hihnapyörän läheisyyden takia pyöreäkantaisia M8-torx-ruuveja, eikä tavallisia kuusiokantasia pultteja. Kantikas pultti ei mahtuisi menemään paikalleen.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/k ... apyora.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kiitoksia jälleen neuvoista 8)

Kompurasta en ottanut kaikkia kiinnityksiä auki, alimmaiset pultti-mutteri-yhdistelmät ovat melko hankalassa paikassa. Kuintenkin muita löysäämällä pelivaraa sai tarpeeksi.

Downpipen alkuhuullos on myös auki, konetta pääsee nostamaan reilummin, koska putki ei enää kanita vastaan, vaan killuu jäptisti lambdan johdon varassa, heh.

Etummainen tyyny meni paikalleen sopivasti pyöräyttämällä. Myöskin takakumin sai naputtelemalla pois, konetta ei vielä saanut niin ylös, että olisi voinut vain työntää pois. Pitää lisätä vähän puuta nostovaraksi tunkin päälle ja koittaa nostaa konetta niin ylös, että taaimmainenkin kumi menee paikalleen. Mikään ei konetta tunnu nyt pahemmin kanittavan, vaan nousee vapaasti.

Kyllä se tästä. Ylätukiinkin on nyt uudet rullat vaihdettuina! Irrotettavasta varresta lähti prässillä ja koneessa kiinni olevasta kannakkeesta tarkoitukseen sopivalla speedpart-työkalulla. :idea:

http://www.quasimotors.com/torkrod.htm

EDIT:

Vielä tiivistetysti siitä, miten vaihto -89-malliin onnistui:

-pyörä ja sisälokari irti, etupää ylös tunkattuna mieluusti oven kohdalla olevasta nostopaikasta
-itsellä oli apulaite- ja ilmastoinnin hihna irrotettuina, en tiedä, onko välttämätöntä, mutta varmastikin kannattaa vaihtaa samalla, kun lokarikin on irti
-keskimutteri ja kaksi kiinnityspulttia irti etummaisesta tuesta
-kompuran kiinnitysruuvien irrotus siinä määrin, että sen heiluttaminen on mahdollista
-kannattaa irrottaa paisuntasäiliön kiinnitys, helpottaa operointia
-vesipumpun pyörän ja kompuran hihnan kiristimen irrotus
-kompuran tuesta (pääsee käsiksi pyöränkotelun kautta) ainakin alhaalla vasemmalla oleva ruuvi irti, tuen kääntäminen niin, että jatkovarren avulla downpipen saa irti turbo/pakosarja-hässäkästä
-taaimmaisen tuen irrotus (ainakin keskipultti), muut kiinnikkeet ovat kolme pultti-mutteri-yhdistelmää, helppoja irrottaa
-moottorin tunkkaaminen öljypohjan alta ylös, itsellä ainakin ohjaustehostimen pyörä alkoi kanittamaan, konetta piti kääntää pienesti sivulle
-nyt tukien pitäisi olla enemmän tai vähemmän käsillä ja vaihtaminen mahdollista
-kasaus maalaisjärkeä käyttäen päinvastaisessa järjestyksessä

Itse vältin viimeiseen asti apurungon irrotusta/löysentämistä, joten siksi väkersin em. asioiden parissa.

Ja nyt kun tuli mieleen, niin lopuksi varsin reilu ja ajankohtainen huomio :!: Autosta oli vaihtohetkenä vaihdelaatikko irti, joten sen kiinniollessa pitää ottaa huomioon siihen liittyvät seikat :D

:idea:
Viimeksi muokannut Henkka #2283, To Kesä 30, 2005 09:29. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Henkka #2283 kirjoitti:Ylätukiinkin on nyt uudet rullat vaihdettuina! Irrotettavasta varresta lähti prässillä ja koneessa kiinni olevasta kannakkeesta tarkoitukseen sopivalla speedpart-työkalulla.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ulosvedin/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

jus kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Ylätukiinkin on nyt uudet rullat vaihdettuina! Irrotettavasta varresta lähti prässillä ja koneessa kiinni olevasta kannakkeesta tarkoitukseen sopivalla speedpart-työkalulla.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ulosvedin/
Juuri tuo! Muistelinkin, että jossain olin tuosta kattavan materiaalin suomeksi lukenut. Kiitos täsmennyksestä :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja suapas »

Henkka #2283 kirjoitti:
jus kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Ylätukiinkin on nyt uudet rullat vaihdettuina! Irrotettavasta varresta lähti prässillä ja koneessa kiinni olevasta kannakkeesta tarkoitukseen sopivalla speedpart-työkalulla.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ulosvedin/
Juuri tuo! Muistelinkin, että jossain olin tuosta kattavan materiaalin suomeksi lukenut. Kiitos täsmennyksestä :D
Onks se etu- ja takatyyny samanlaiset ( 9000 i -92)?Laturin kun vaihdoin,niin näytti takimmainen olevan "tyhjä".Kun taas etutyyny kimmoisa kuin...Mulla olis tuo ulosvedin,mut on vähä pitkä matka.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

suapas kirjoitti:Onks se etu- ja takatyyny samanlaiset ( 9000 i -92)?Laturin kun vaihdoin,niin näytti takimmainen olevan "tyhjä".Kun taas etutyyny kimmoisa kuin...Mulla olis tuo ulosvedin,mut on vähä pitkä matka.
Kimmoisa ja kimmoisa..heh.

Varmaan hyvää tekisi olla kummatkin kumit ehjiä...
Ainakin vanhemman malliset kumit ovat kummatkin samanlaisia (vaihtuu 8/89). Motonetin mukaan uudemmatkin ovat samaa paria:

MOOTTORIN TUKIKUMI SAAB 9000 --98
Viallinen tukikumi saattaa aiheuttaa pakoputkivaurion (moottori "elää" ylitse rajansa).
9000 85--8.89 Moottorin hydraulinen kumityyny v/o. . . . . 18-2024 56.17 ???
9000 9.89--94 Moottorin hydraulinen kumityyny v/o. . . . . 18-2025 71.31 ???
9000-2,3T16 91-- Moott hydraulinen kumityyny eteen. . . . . 18-2154 98.00 ???
9000-2,3T16 91-- Moott hydraulinen kumityyny taakse. . . . 18-2188 94.50 ???
9000 95--98 Moottorin hydraulinen kumityyny eteen. . . . . 18-2154 98.00 ???
9000 95--98 Moottorin hydraulinen kumityyny taakse. . . . . 18-2188 94.50 ???
9000 Moottorin kannattimen ylähela (2/auto). . . . . . . . 18-2020 14.13 ???

Jos omaa ulosvedintä tarjosit, niin kiitokset :D Kerkisin kuitenkin tuon ruuvin hommaamaan, eikä siihen ole tarvetta.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin