ACC, jokin mättää.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

ACC, jokin mättää.

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Sisällä oleva lämpötila-anturi (siis se penkinlämppärin säädinten alla) on alkanut siristä. Olen myös huomannut että ACC yrittää viilentää autoa enemmän kun mitä olisi tarpeen. Mikäs siis neuvoksi, onkohan tuo anturi sökönä? Mitenhän iso homma on ottaa se irti ja tarkistaa/vaihtaa uuteen? Minkähän hintainen mahtaa olla? Onkos muilla ollut samanlaista häikkää?
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mulla sirittää samalla lailla.Meinasivat että kuuluu ilmastoinnista ja ovat muka yrittäneet saaha sen äänen pois jo kahteen eri otteeseen vaan EI!Mutta en luovuta. :twisted: Autoliikkeen kans sovittiin sillon ku laitoin ton auton että se ääni on eka joka lähtee.Oon alkanu pohtiin että onkos se niin iso homma sitten alkaa penkoon mistä se ääni loppujen lopuksi tulee että eivät vaan viitti kuluttaa aikaansa? :roll:

Kerro jos saat selville mistä se ääni tulee?!
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Mulla ainakin kun ottaa siitä lämpötila-anturin vierestä sen tyhjän palikan pois, ja anturin eestä sen ritilän, niin pääsee sormilla käsiks (nipin napin) anturin taakse. Sinne kun saa sormensa ja painaa tiettyy suuntaan niin ääni vaimenee...näin siis minulla.
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Kokeilin sitä paperi hommaa ja hyvin imi.Ja sit ku väänsi jo sitä pelkkää palikkaa ni ääni vaimeni tosiaankin melkein olemattomaksi.Pitäsköhän ottaa nyt ihan kunnolla työn alle että sais ton surinan pois.. :roll:
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Surina, sirinä tai miksi sitä nyt sitten haluaakin kutsua johtuu kuivista laakereista, pölystä ja muusta töhnästä joka on aikojen saatossa sinne puhaltimen moottoriin kulkeutunut.

Helpoin tapa poistaa ääni on ostaa uusi anturi, keventää lompakkoa muistaakseni n. 100€ jos ostaa esim Farnellilta suoraan Boschin anturin, Saab varaosan (Bosch) hinta lienee tuplaten.

Anturin saa myös putsattua kun joko irrottaa sen kokonaan tai vääntää vain suojaverkon irti. Öljyttömällä paineilmalla puhallellen pölyt sun muut pois, perään jotakin sähkölaitteiden puhdistukseen tarkoitettua ainetta. Ei kuitenkaan CRC:tä vaan jotain vähemmän rasvaista ainetta, turha rasva vain nopeuttaa uudelleen paskoittumista. Lopuksi kuivaus paineilmalla ja taas toimii muutaman vuoden.

Itse olin havaitsevinani että kuivat paskoittuneet laakerit hidastivat puhaltimen pyörintää sen verran että anturi mittasi väärin, lämpötila tuntui puhdistuksen jälkeen pysyvän paremmin oikeissa lukemissa.

Itse putsailin omasta tonnaristani anturin hyvällä menestyksellä. Lopullisen tuhon anturi koki vasta kun jälkikasvu keksi työntää sinne tulitikkuja... niitä ei saanut pois paineilmalla ja skdl:llä. :D
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Kiitos vinkistä. Täytyy huomenna ottaa työn alle...kerron sitten tulokset...josko kokeilis ensin putsata vanhaa...
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Ei sirise eikä pärise enää.Otin irti sen, puhistin ja voitelin kevyesti niin johan loppu. :D

Kiitoksia vinkeistä ! ! :lol:
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Jussi kirjoitti:Helpoin tapa poistaa ääni on ostaa uusi anturi, keventää lompakkoa muistaakseni n. 100€ jos ostaa esim Farnellilta suoraan Boschin anturin, Saab varaosan (Bosch) hinta lienee tuplaten.
Tänään oli pakko käydä hakemassa uusi anturi. Jyväskylässä Laakkosella maksoi reilut 60 euroa. Katosi taas kaikki ACC ongelmat, ainakin toistaiseksi... :wink:
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
Vastaa Viestiin