Etupyörän laakereiden vaihto?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Etupyörän laakereiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Käykö niin helposti kuin kirjoista lukien näyttää? Eli että mutterit auki ja laakeri tulee navan mukana ulos?
On jäänyt tonnariin nastarenkaiden melu päälle vaikka siirryin suvikumeihin!
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kyllä, tarvitset ulosvetäjän siltä varalta, että edellinen laakeri on laitettu lukitteen kanssa(niinkuin ohjeistetaan). Helpollahan se lähtee loppujen lopuksi, kun koko napakappale on yhtä laakeria. Napamutteri löysälle!! Koko etupää ylös, ABS irti(jos on), jousijalka irti, sitten painetaan vetoakseli navan läpi ja pulikka onkin pyöriteltävissä siihen malliin, että pultteihin pääsee käsiksi. Alapallonivel siis saa olla paikallaan koko ajan.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Minusta helpoin tapa on irrottaa alapallonivelen kolme 8 mm ruuvia ja jättää ABS anturi ja iskarin kiinnitys koskematta. Edes raidetankoa ei tarvitse irroittaa.

Jarrusatula ja sen kiinnike on irrotettava, että saa jarrulevyn pois.

Biltemasta saa parilla eurolla sellaisen ulosvetäjän, joka kiinnitetään parilla pyörän mutterilla ja jossa on keskellä iso pultti, johon sopii kiintoavain. Työkalu ajaa hyvin asiansa.

Kaikki pultit on ainakin minulla auenneet helposti käyttämällä joitain aukaisuspraytä.

On tosiaan kerrankin niin helppo homma kuin on annettu ymmärtää.

Vanha laakeri irtoaa parhaiten jättämällä sen kiinnityspultit löysälle ja lyömällä pultteihin vasaralla ja tuurnalla.

UUTTA LAAKERIA EI SAA LYÖDÄ laitettaessa paikalleen, vaan mahdollinen kiinnityksen estävä ruoste tulee harjata/kaapia pois.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Itse vaihdoin kuukausi sitten.::

Napamutteri löysälle, kun pyörä on vielä maassa.

Etukulman tunkkaus.

Rengas pois.

Napamutteri pois.

Jarrusatula irti

Neljä pulttia pois, ne joilla laakeripesä on kiinni.

Irroitin noilla kiinnityspulteilla , käänteisesti, laakeripesän. Kääntämällä laakeripesää hieman.

Muista laittaa kasatessa kierrelukitetta spooriin ja kierteeseen.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kiitoksia, kiitoksia, tulipas hyvät ohjeet!
Pitäisiköhän vertailla eri menetelmiä, eli tehdä kuin suosittu Valmetin huoltomies ennenaikaan. Tyttöjen mielestä se kun teki kaiken niin ihanan hitaasti ja kahteen kertaan!
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

kostape kirjoitti:Kiitoksia, kiitoksia, tulipas hyvät ohjeet!
Pitäisiköhän vertailla eri menetelmiä, eli tehdä kuin suosittu Valmetin huoltomies ennenaikaan. Tyttöjen mielestä se kun teki kaiken niin ihanan hitaasti ja kahteen kertaan!
Valmet, SAAB, samat menetelmät, tietänet sen kyllä :D :D
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

http://haza.kas.tut.fi/kuvia/Tallilta/9 ... 4nlaakeri/

Siinä on kasaamisesta kuvasarja

Ulosvetäjiä en ole koskaan tarvinnut, mcphersonin alapäästä avaan siksi kun alapallon pultit ovat ikävässä paikassa ja lisäksi pieniä (projektitonnaria purkaessa napsahti neljä kuudesta poikki)..

Napamutteriavaimen tarvii sitten olla riittävän isolla karalla, pitkätkään jatkovarret ei auttaneet kun liian pienet romut jousti liikaa ;) (vaikka ei rikki mennytkään)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kaikella ystävyydellä, Miksi nuo alapallon pultit pitää avata???
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Firges9000 kirjoitti:Kaikella ystävyydellä, Miksi nuo alapallon pultit pitää avata???
Uudemmissa tonnareissa on 10 mm x 40 mm kuusiokoloruuvit aikaisempien kuusiokantaruuvien tilalla. Kiintoavain kyllä mahtuu ilman vetonivelen irrotusta, mutta vetonivel täytyy saada pois tieltä, jotta sinne mahtuu asiallinen kuusiokoloväännin.

Korjaamokäsikirja neuvoo käyttämään katkaistua 8mm kuusiokoloavainta ja 8 mm lenkkiä avaukseen, mutta eipä taida siinä niin pieni lenkki oikein kestää. Eli kunnolla tilaa ja 8 mm kuusiokoloavain kunnon vääntimellä, niin homma onnistuu parhaiten.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

pevi kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:Kaikella ystävyydellä, Miksi nuo alapallon pultit pitää avata???
Uudemmissa tonnareissa on 10 mm x 40 mm kuusiokoloruuvit aikaisempien kuusiokantaruuvien tilalla. Kiintoavain kyllä mahtuu ilman vetonivelen irrotusta, mutta vetonivel täytyy saada pois tieltä, jotta sinne mahtuu asiallinen kuusiokoloväännin.

Korjaamokäsikirja neuvoo käyttämään katkaistua 8mm kuusiokoloavainta ja 8 mm lenkkiä avaukseen, mutta eipä taida siinä niin pieni lenkki oikein kestää. Eli kunnolla tilaa ja 8 mm kuusiokoloavain kunnon vääntimellä, niin homma onnistuu parhaiten.
Roger,
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Molemmat laakerit on nyt vaihdettu, toinen (1 h) taisi jopa mennä lähelle ohjeaikaa. Firgesin ohjeiden mukaan meni hienosti, piti vain katkaista kuusiokoloavaimen lyhempää päätä vielä lyhemmäksi.
Laakerit napoineen ja muttereineen hain Motonetistä á 108,-, paikallinen varaosamies pyysi 160,-.
Täytyy vain toivoa että onnistui eikä tule takuukorjausta!
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Hieno homma, että sait tehtyä "Pentit" tonnarillesi. :D :D

Uskon ammattitaitoosi, eikä takuusi lopu "perävalojen kadottua"
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin