Käynnistys-ongelma lämpimänä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
riku74
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Elo 07, 2004 16:46
Paikkakunta: pori

Käynnistys-ongelma lämpimänä

Viesti Kirjoittaja riku74 »

Kaikki alkoi yhtäkkiä.Olin ajoreissulla ja pysähdyin kahville. Auto ei lähtenytkään käymään niin kuin suunnittelin. :evil:
Tunnin kuluttua jo hörähti, mutta ei kivuttomasti.
Ajo oli ok ei mitään kipua.
Seuraava pysähdys ja auto ei enää lähtenyt käymään.
Seuraavana aamuna kylmäkäynnistyksellä taasen lähti.Ajoin lämpimäksi ja sammutin ja EI taaskaan käymään.
Missä himputissa on vika.
Olen vaihtanut sen punaisen kasetin.Kuulin että vika voisi olla siinä.
Vanhassa oli kaksi "tulppatorvea" hieman öljyssä.
No ajatelin että nyt toimii (siinä välissä oli jo akkukin sanonut itsensä tyhjäksi).
Starttasin ja jee se toimi,ajoin lämpimäksi ja ajattelin että hitto pääsin helpolla.No sammutin auton ja käynnistin uudelleen eikä mitään.
Pyörittää mutta ei käy.Auto on 9000CD turbo vm.1989.
Auttakaa, ettei tarvis ruveta hermostumaan ja viä vaihtaa autoa, kun muuten se on niin hyvä.
:evil:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kampiakselin asento-anturi??
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
riku74
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Elo 07, 2004 16:46
Paikkakunta: pori

???

Viesti Kirjoittaja riku74 »

Missähän tuo kyseinen kampiakselin tunnistin on?
Ja onko vaikea ite vaihtaa/korjata?Kalliskin?
Voiko sen korjata kerrostalon parkkipaikalla?Muuta paikkaa ei ole.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Tuo tulppien maadottaminen ja kipinän tarkastaminen kannattaa tehdä... Kun lämpimänä ei käynnisty, lupaako/yrittääkö edes? Asentoanturiviallinenkin kone yrittää käydä, ryntäilee ja röpöttää, saattaapa ampua pakoputkeenkin kipinöitä kun ei kerran tiedä tahtien vaiheesta mitään.

Itsellä täysin kylmä kone kävi muutaman kymmenen sekuntia nätisti kunnes sitten hyytyi. Ei kuitenkaan puhettakaan että autolla olisi päässyt ajamaan "kahvitauolle asti", tai useampia kilometrejä. Kerran kerkesin kiertämään parkkipaikan ympäri takaisin omaan ruutuun ennekuin simahti...

Jos akku on huono, voi käynnistyminen olla satunnaista koska auton eri systeemit edellyttävät tiettyä napajännitettä ennenkuin edes suostuvat yrittämään käynnistämistä. Jos on mahdollisuus kokeilla varmasti ehjää akkua, kannattaa sekin tehdä. Tämä on enemmänkin sellaista varmistelua, ei idioottivarma diagnoosi...

Bensansaantikin voi tonnarissa katketa täysin yllättäen: pumput ovat vaihtotavaraa n.150tkm-300tkm välillä. Tällöinkin saattaa startti jäädä ajorupeaman jälkeen yritykseksi, mutta silloin on kerrasta pimeää; ei vaikuta onko kone kylmä vai lämmin.

Onnea vian etsintään! Odottele vielä josko tulisi muitakin ehdotuksia thrediin mukaan!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

:?
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Pe Elo 05, 2005 11:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tässähän kyllä startti pyörittää hyvin, moottori vaan ei käynnisty.

Tuo virtalukon ja starttimoottorin diagnosointi ei taida nyt täsmätä tähän tapaukseen.

Tuo saabsiten URL on kelvottoman pitkä liitettäväksi tänne foorumille.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
riku74
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Elo 07, 2004 16:46
Paikkakunta: pori

Englanti ongelma

Viesti Kirjoittaja riku74 »

Kiva että joku vastasi mutta...
Voisiko joku yrittää suomentaa sen tänne edes jotain.Kiitos!

Kävin tuossa äsken yrittämässä taas autoa käymään ja ei.
Akku oli taas tyhjä.Voisiko vika olla niin yksinkertainen että akku olisi sanonut itsensä irti?
Eilen apuvirralla lähti niin hyvin käymään ja käytit lämpimäksi asti ja yritit uudelleen niin pyörittää jaksoi mutta ei käynnistyä.Yön yli auto seisoi ja akku tyhjä.On akussakin jotain kipua.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mitäs se käynnistysjännite näytti.
Ei sais tippua alle 10v..!!

Saakos muuten tämän tonnarin "Limp Home" tilaan...
Meinaan jos kokeilee käyntiin ilman IMMua..?
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Pe Elo 05, 2005 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Mittaa myös yleismittarilla akun kengän ja navan välistä lepotilan virrankulutus! Latausjännitekin on käydessä hyvä katsoa; jos lataus on heikko, akku tietysti menee huonoon happeen.

Akku voi olla yksinkertaisesti vanha ja kerrasta loppu, mutta toisaalta joku voi myös viedä sen tyhjäksi yön aikana.
Jos kyseessä on esim. startin kaapelin eristys tai vastaava, ei siellä ole edes sulaketta lyömässä peliä poikki, vaan koko piiri on oikosulussa.

Lepovirta kuuluu olla todella pieni; 0,0jotain A; vain sen minkä kello ja radion muistipiiri vievät.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
riku74
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Elo 07, 2004 16:46
Paikkakunta: pori

Toimii????

Viesti Kirjoittaja riku74 »

Vaihdoin siihen bensapumpun ja ostin uuden akun.Ja kyllä se on nyt koko
päivän toiminut. Katsotaan aamulla uudestaan onko kaikki viä OK?
Omituisesti oireili mielestäni tuo bensiksen vika.Kun ei lämpimänä nostanut enää bensaa.
jarvepa
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Tammi 03, 2004 12:02
Paikkakunta: Jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja jarvepa »

:o No jo löytyi toinen 9000, jossa kuulostaa olevan sama vika kuin minulla. Auto on tutkittu kolmella korjaamolla parin vuoden sisällä, vika ei ole niissä paljastunut. Korjaamot ovat yleiskorjaamo, moottorikorjaamo ja merkkikorjaamo. Meillä vika kiusaa vain kesäkelillä. Tutkin aikani ja sain selville, että kun bensiini lämpenee tuloputkessa ja paineensäätimessä, ei käynnisty. Kun lorauttaa kylmää vettä painesäätimen päälle (sehän on alipaineella toimiva, ei sähköä), niin heti lähtee käyntiin. Luulin jo löytäneeni vuosien vian, mutta säätimen vaihtopa ei auttanut. Uudella säätimellä sama juttu, jäähdytys tai muuten viileä bensa auttaa... :cry:
jarvepa
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Tammi 03, 2004 12:02
Paikkakunta: Jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja jarvepa »

Jatkoa edelliseen... en muistanut kertoa, että osia on vaihdettu korjaamoilla julmetusti, ensimmäisenä (onneksi vaihtoautotakuuseen) bensapumppu. Jäähdyttelyissä tuhosin yhden kytkimen painelaakerin; sinne joutui hiukan vettä ja nyt se vinkuu. :oops:
Vastaa Viestiin