Tonnarimieheksi
Tonnarimieheksi
Niin sitä sitten vannoutunut satkuharrastaja harhautui tonnarin hommaamaan.
Nytpä löytyy pihasta -89 9000CC Turbo, varusteita löytyy perus sähkölelut, cruise ja kattoluukku. Suorasytkäkin on, ilmeisesti DI/APC, en ole tosin ehtinyt vielä tarkistelemaan.
Mittarissa on kunnioitettavat 420tkm, mutta hiljattain on vaihdettu ainakin uusi mitsun TE05-12B ahdin, moottorintukia ja pakoputkea. Moottorin ja vaihteiston käytös on moitteetonta..
Muutama pikkuvika tietysti tuli kaupanpäälle, ruostetta löytyy perinteisesti ovien alareunoista jonkin verran, sekä toinen takakaari on kypsä. Eli hitsailemaan joutuu hiukan, mukaan tuli kuitenkin 3 kpl ruosteettomia ovia (tosin väärän värisiä), ja yksi etulokasuoja josta ehkäpä voisi kaaren laikata ..
Vikoja ei sentään kovin montaa ole, yhtenä on se laturin vieressä oleva moottorintuki (vissiin ikävin vaihtaa) joka on väsähtänyt ja aiheuttaa liikkeellelähdössä nyykäyksiä. Sitten ahdoilla alkaa suhisemaan jossain vasemmalla, ehkä ilmaritilän takana polven yläpuolella. Olisikohan ylipainekytkin tai sen letku? Ahtoja tulee aika normaalisti, ja kulkupuolikin on kunnossa. Kotimatkalla ehti jo yhtä isin bemarilla ajelevaa teiniä nöyryyttämään pappatonnarilla.
Kattoluukku ei tunnu menevän aivan sisään asti avautuessa, 2 asentoa siinä kiinni olemisen lisäksi löytyy, olisikohan mekanismi jostain jumissa? Lisäksi tuulen vinkuna on melkoinen, jos avaa sisäkaton luukun, muttei itse kattoluukkua - ominaisuusko? Vanhat pirellin kesärenkaat ääntävät, tai sitten joku pyöränlaakeri alkaa olla lopussa, kun varsinkin 80km/h vauhdissa tuntuu kuuluvan jonkinmoista jurinaa (ei kuitenkaan ainakaan voimansiirrosta). Lisäksi Check Oil Level jää palamaan käynnistyksen jälkeen ajoittain, vikaa lienee joko anturissa tai sen johdoissa.. Öljyä kyllä on. Pitkät taas puolestaan eivät halua aina jäädä päälle, mutta relettä ronkkimalla pelasi taas hetkenaikaa, ilmeisesti siinäkin jotain pientä kosketushäikkää.
Isohkot ja tehokkaat lisävalotkin löytyy keulalta, mutta omaa silmää ne eivät oikein miellytä ja luotan tonnarin valojen riittävän sellaisenaankin, joten ajattelin ottaa ne pois ja laittaa myyntiin. Jotkut Boschit tai Hellat ne oli, en nyt muista kummat..
Noh, siinäpä taisi olla ne viat - hyvää puolestaan on liian paljon että jaksaisin listata. Ja eiköhän ne ole jo tämän osaston lukijoille tuttuja.
Nytpä löytyy pihasta -89 9000CC Turbo, varusteita löytyy perus sähkölelut, cruise ja kattoluukku. Suorasytkäkin on, ilmeisesti DI/APC, en ole tosin ehtinyt vielä tarkistelemaan.
Mittarissa on kunnioitettavat 420tkm, mutta hiljattain on vaihdettu ainakin uusi mitsun TE05-12B ahdin, moottorintukia ja pakoputkea. Moottorin ja vaihteiston käytös on moitteetonta..
Muutama pikkuvika tietysti tuli kaupanpäälle, ruostetta löytyy perinteisesti ovien alareunoista jonkin verran, sekä toinen takakaari on kypsä. Eli hitsailemaan joutuu hiukan, mukaan tuli kuitenkin 3 kpl ruosteettomia ovia (tosin väärän värisiä), ja yksi etulokasuoja josta ehkäpä voisi kaaren laikata ..
Vikoja ei sentään kovin montaa ole, yhtenä on se laturin vieressä oleva moottorintuki (vissiin ikävin vaihtaa) joka on väsähtänyt ja aiheuttaa liikkeellelähdössä nyykäyksiä. Sitten ahdoilla alkaa suhisemaan jossain vasemmalla, ehkä ilmaritilän takana polven yläpuolella. Olisikohan ylipainekytkin tai sen letku? Ahtoja tulee aika normaalisti, ja kulkupuolikin on kunnossa. Kotimatkalla ehti jo yhtä isin bemarilla ajelevaa teiniä nöyryyttämään pappatonnarilla.
Kattoluukku ei tunnu menevän aivan sisään asti avautuessa, 2 asentoa siinä kiinni olemisen lisäksi löytyy, olisikohan mekanismi jostain jumissa? Lisäksi tuulen vinkuna on melkoinen, jos avaa sisäkaton luukun, muttei itse kattoluukkua - ominaisuusko? Vanhat pirellin kesärenkaat ääntävät, tai sitten joku pyöränlaakeri alkaa olla lopussa, kun varsinkin 80km/h vauhdissa tuntuu kuuluvan jonkinmoista jurinaa (ei kuitenkaan ainakaan voimansiirrosta). Lisäksi Check Oil Level jää palamaan käynnistyksen jälkeen ajoittain, vikaa lienee joko anturissa tai sen johdoissa.. Öljyä kyllä on. Pitkät taas puolestaan eivät halua aina jäädä päälle, mutta relettä ronkkimalla pelasi taas hetkenaikaa, ilmeisesti siinäkin jotain pientä kosketushäikkää.
Isohkot ja tehokkaat lisävalotkin löytyy keulalta, mutta omaa silmää ne eivät oikein miellytä ja luotan tonnarin valojen riittävän sellaisenaankin, joten ajattelin ottaa ne pois ja laittaa myyntiin. Jotkut Boschit tai Hellat ne oli, en nyt muista kummat..
Noh, siinäpä taisi olla ne viat - hyvää puolestaan on liian paljon että jaksaisin listata. Ja eiköhän ne ole jo tämän osaston lukijoille tuttuja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tonnarimieheksi
Onnea vaan uuden askartelukohteen hankinnan johdosta. Noista pikkuvioista hoidat useimmat pois päiväjärjestyksestä helposti.
Oil level:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8294
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 0629#30629
Kattoluukku:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=24076
Tukikumit:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=19901
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 433#177433
Suhinat:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9818
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 817#184817
Oil level:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8294
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 0629#30629
Kattoluukku:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=24076
Tukikumit:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=19901
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 433#177433
Suhinat:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9818
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 817#184817
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tonnarimieheksi
Takakaaren korjauspala ei kovin paljoa maksa motonetissä joten jos se etulokari on hyvä niin miettisin kyllä kannattaako teurastaa, varsinkin kun siitä ei kovin isoa palaa taida saada taakse..
Valoista: ainakin uusilla umpioilla näkee tarpeeksi ilman mitään karsean näköisiä pönttöjä keulalla
Valoista: ainakin uusilla umpioilla näkee tarpeeksi ilman mitään karsean näköisiä pönttöjä keulalla
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Tulipa jo rassailu aloitettuakin.. Omaan silmään istumattomat lisävalot tuli poistettua ja myytyä, sitten cd-soittimen asennus. On kyllä huomattavasti parempi äänentoisto vakiona kuin og-satkussa, pakko myöntää. Ei tunnu tarvetta ainakaan kaiuttimien päivittämiseen heti..
Sitten suhinan kimppuun, Biltemasta ostin edullisesti 4mm läpinäkyvää paineletkua: 2.5e/5m, pitäisi kestää 12 bar paine, eli tuskin ainakaan ihan heti on irti paukkumassa. Jämäkkää oli kiertää kiinni liitinkappaleisiin, eli luulisi paikallaan pysyvän. Toivottavasti kestää lämpöäkin.
Tonnarin kojelaudan avaus osoittautui odotettua helpommaksi hommaksi, tosin tilaa on vähän nihkeästi ellei ala purkamaan ilmaputkia pois. Vaihdettuani muutaman alipaineletkun huomasin vanhojen kojelaudan sisällä olevien letkujen olevan vielä hyvässä kunnossa, joten päätin vian olevan ylipainekytkimessä. Ylipainekytkimen alipaineletkujen poisto ja ahtomittarin letku suoraan y-haaroituksesta ja koeajolle vaan. Ja kas, punarajalle nousi ahdot ja suhinat loppui siihen. Uskotaan 175 heposen olevan kaikkien kotona, ei märällä asfaltilla tahtonut pitoja riittää pikkuvaihteilla..
Niin joo, Check Oil Levelikin lakkasi muistuttelemasta itsestään, kun täytin öljyt ihan max-merkkiin asti. On näemmä varsin herkkä tuo anturi, varsinkin mäissä jäi helposti palamaan vaikka öljyä oli ennen lisäystä ihan reilusti, vähintään min ja max puolivälissä.
Sitten suhinan kimppuun, Biltemasta ostin edullisesti 4mm läpinäkyvää paineletkua: 2.5e/5m, pitäisi kestää 12 bar paine, eli tuskin ainakaan ihan heti on irti paukkumassa. Jämäkkää oli kiertää kiinni liitinkappaleisiin, eli luulisi paikallaan pysyvän. Toivottavasti kestää lämpöäkin.
Tonnarin kojelaudan avaus osoittautui odotettua helpommaksi hommaksi, tosin tilaa on vähän nihkeästi ellei ala purkamaan ilmaputkia pois. Vaihdettuani muutaman alipaineletkun huomasin vanhojen kojelaudan sisällä olevien letkujen olevan vielä hyvässä kunnossa, joten päätin vian olevan ylipainekytkimessä. Ylipainekytkimen alipaineletkujen poisto ja ahtomittarin letku suoraan y-haaroituksesta ja koeajolle vaan. Ja kas, punarajalle nousi ahdot ja suhinat loppui siihen. Uskotaan 175 heposen olevan kaikkien kotona, ei märällä asfaltilla tahtonut pitoja riittää pikkuvaihteilla..
Niin joo, Check Oil Levelikin lakkasi muistuttelemasta itsestään, kun täytin öljyt ihan max-merkkiin asti. On näemmä varsin herkkä tuo anturi, varsinkin mäissä jäi helposti palamaan vaikka öljyä oli ennen lisäystä ihan reilusti, vähintään min ja max puolivälissä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kotona meillä on kaksi tonnaria johon vaihdettiin molemmat tukikumit (laturin vieressä olevat kaksi) uretaanisiin maksoi 80e ja todella helppo vaihtaa: vanha irti rautasahan terällä ja uusi käsillä kiinni aikaa menee about 30min . Tosin lähtee helpoiten irti prässissä mutta aika ikävä irroittaa koneesta, ja meillä ei ole prässiä joten tulee kalliimmaksi laittaa vakiot ja käyttää prässissä .
Hjooh, homma on taas edistynyt hiukkasen. Vaihdoin pyöränlaakerin vasemmalle eteen, ja oikealle kääntyessä esiintynyt vinkuna katosi melkein kokonaan ja lievä jurina 80km/h vauhdissa väheni ja paikantuu nyt selvästi vasemmalle taakse. Eli vasen takalaakeri on myöskin aika valmis, ja menee vaihtoon.. Tulipa sentään todettua samalla että jarrupalat ja -levyt on myöskin vaihdettu lähiaikoina. Muutenkin on näemmä aika paljon uutta osaa pultattu, löysin nimittäin nettiautosta vanhan myynti-ilmoituksen tästä samasta autosta (ennen ed. omistajaa) ja vaihdetuiksi mainostettiin mm. turbo, pakoputki, lämppärin kenno ja bensapumput. Kerrankin joku on tehnyt remppaa mun puolesta.
Pyöränlaakerin vaihdon yhteydessä huomasin kallistuksenvakaajan puslien tukitangon tulleen tiensä päähän, napsahti nimittäin poikki. Vaihdoin tilalle parempikuntoisen purkuautosta samalla vaivalla.. Jarrukilven vaihdoin myös parempaan vaikka vanha nyt ei ihan puhki ollutkaan.
Tuli myös vaihdettua konepellin ja takaluukun kaasujouset uusiin, huomasin siinä samalla että takaluukun nivelmekanismi on aika kulunut ja pääsee toiselta puolelta lonksumaan eli nivelten reiät ovat varmaan soikeina. Pitäisi siis etsiskellä jostain parempikuntoinen CC:n takaluukun nivelöinti.
Viripuolella piti ottaa alkuun rennosti mutta eiköhän se mopo lähde käsistä taas kuitenkin. Eli Mitsu TD04-15G ahdin 7:n pakopesällä olisi tulossa, satkusta aion nostaa vastarempatun T16 koneen 2.3:n portatulla kannella ja lätkäistä sen perään vielä 2.3 imusarjan. Sopan annostelussa saa alkuun kelvata LH-jetronicciin itse muokkailtu virilastu ja isompi paineensäädin, myöhemmin sitten vaikka ne aeron punaiset 350cc suuttimet. DI/APC:hen hommaan jonkun sopivat ahtopaineet antavan lastun vielä niin eiköhän se riittävän lähellä 300 heposta ole ja laatikko huutaa leipää..
Pyöränlaakerin vaihdon yhteydessä huomasin kallistuksenvakaajan puslien tukitangon tulleen tiensä päähän, napsahti nimittäin poikki. Vaihdoin tilalle parempikuntoisen purkuautosta samalla vaivalla.. Jarrukilven vaihdoin myös parempaan vaikka vanha nyt ei ihan puhki ollutkaan.
Tuli myös vaihdettua konepellin ja takaluukun kaasujouset uusiin, huomasin siinä samalla että takaluukun nivelmekanismi on aika kulunut ja pääsee toiselta puolelta lonksumaan eli nivelten reiät ovat varmaan soikeina. Pitäisi siis etsiskellä jostain parempikuntoinen CC:n takaluukun nivelöinti.
Viripuolella piti ottaa alkuun rennosti mutta eiköhän se mopo lähde käsistä taas kuitenkin. Eli Mitsu TD04-15G ahdin 7:n pakopesällä olisi tulossa, satkusta aion nostaa vastarempatun T16 koneen 2.3:n portatulla kannella ja lätkäistä sen perään vielä 2.3 imusarjan. Sopan annostelussa saa alkuun kelvata LH-jetronicciin itse muokkailtu virilastu ja isompi paineensäädin, myöhemmin sitten vaikka ne aeron punaiset 350cc suuttimet. DI/APC:hen hommaan jonkun sopivat ahtopaineet antavan lastun vielä niin eiköhän se riittävän lähellä 300 heposta ole ja laatikko huutaa leipää..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com