Tyhjäkäynti ja sen mystinen korjaus :)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Tyhjäkäynti ja sen mystinen korjaus :)

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Eli autossa oli tyhjäkäynti hieman outo. Tuntui, että moottori ei käy kaikilla pytyillä. Katsastuksessa tuli hylkäys ja yhtenä syynä oli liian suuri happiarvo. Sallittu arvo oli muistaakseni 100 ja autossani se oli 290.

MetroAutossa lyötiin testeri kiinni ja samalla sammutettiin Check Engine -valo. Testeri ilmoitti ilmavuotoa ja sitä alettiin pikahuollossa pikaisesti tutkimaan. Kaikki letkut tuntuivat olevan kiinni ja sitten asentaja ruiskutti jotain käynnistysspray:tä imusarjan päälle ja auto hörähti heti eri tavalla. Tarkempaa vuotokohtaa ei saatu paikallistettua ja aloitin viikonloppuna purkamaan imusarjaa, sillä imusarjassa olevat "alemmat" kumiletkut olivat epäilyksen alla.

Imusarjan ylin ja keskiosa otettiin irti ja silikoniletkusta tehtiin uudet pätkät. (Silikoniletku on aika arvokasta, mutta ainakin puhelimitse tiedusteltuna Metroauton hinta alkuperäisille letkuille oli hieman yli 50euroa/kpl!!!!!) Sitten imusarja läjään ja starttaamaan. Vika ei ollut kadonnut mihinkään. Tässä vaiheessa meinasin aloittaa muutaman tunnin kestävän kiroilemisen :roll:

Parin päivän kuluttua projekti aloitettiin alusta, sillä autolla pystyi ajamaan aivan hyvin, koska vikaa ei ollut muuta kuin tyhjäkäynnillä. Imusarjasta purettiin taas kaksi ylintä osaa pois ja kiristettiin/tarkastettiin letkut. Imusarja kasattiin ja sama vika oli tyhjäkäynnissä edelleen. Nyt meinasin aloittaa oikein kunnon kiroilemisen.

Imusarja päätettiin purkaa kokonaan pois suuttimineen päivineen ja ilmeni, että imusarjan tiiviste oli yhdestä nurkasta huonosti asennettu ja sieltä pääsi ilmaa palotilaan. Uusi tiiviste paikalle ja nyt suoritettiin kasaus jo aika hyvällä rutiinilla. Yllätys, yllätys, vika ei vieläkään kadonnut. Muutaman starttauksen jälkeen alkoi aivan järjetön vinkuminen kuulumaan konehuoneesta. Oikein kunnolla korvia vihlova vihellys. Kuudenkympin vauhdissa se kuului vielä sisälle samanlaisena kuin laturihäiriöt kaiuttimista. Olin jo soittamassa seurakuntaan ja meinasin tilata autolleni hautapaikan, mutta kuitenkin soitin korjaamolle, koska auto oli pakko saada katsastettua. Eihän sillä oltu ajettu montaa viikkoa leiman ohi :roll:

Menin paikalleselle autosähkö-/dieselhuoltoon, jossa kaveri aloitti testaamisen jollain lasinpesunestespray:llä. Pienen suuttimen ansiosta pullosta sai tulemaan todella tarkan suihkun. Auto oli käynnissä ja asentaja ruiskutti spraytä imusarja päätyyn ja auto sammui samantien. Hän sanoi heti, että imusarja vuotaa toisesta päädystään. Siis eri päädystä josta tiiviste oli viimeiksi huonosti asennettu. Käskin hänen ruiskuttaa ainetta vielä uudestaan, että varmistuisi nyt takuulla oikea korjauskohde. Auto laitettiin uudestaan käyntiin ja asentaja suihkutti spray:tä ja taas auto sammui heti. Vika oli siis takuulla imusarjan tiivisteessä. Kun kolmannen kerran auto startattiin, niin jotain oli muuttunut. Vinkunaa ei nimittäin ei enää tullut ja auto kävi niin kuin sen pitikin. Myös testerin ilmoittamat pakokaasuarvot olivat aivan kohdallaan. Olin aavistuksen hämmästynyt ja veikkaan, että korjaajakin oli. -Laitoit sen sitten tolla tavalla kuntoon, sanoin ja asentaja ei saanut vastattua oikein mitään muuta, kuin: No niin näköjään laitoin...

Korjauksesta on nyt muutamia viikkoja aikaa ja auto käy edelleen täysin normaalisti, eikä mitään vihellyksiä ym. kuulu enää. Myös konttorin setä suostui vihdoin antamaan leiman autooni. Tuo vian korjaus tulee varmaan pysymään mysteerinä koko loppuelämäni :)
Vastaa Viestiin