Öljyistä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
s@mppa
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Marras 05, 2003 16:44
Paikkakunta: vantaa

Öljyistä

Viesti Kirjoittaja s@mppa »

Mitä öljyä ootte käyttäny tonnareissa?Öljyn vaihto alkaa olla ajankohtainen ja kokemuksia kaivataan..Kyseessä siis 89vm turboton 9k.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Vaihtelevasti Sunocon Synturo Diamond 0W-40, Synturo Gold 5W-40 tai Petro-Canadan 0W-30 Arctic. Jos on mökkireissu talvella ja auto joutuu seisomaan viikon Lapin nietoksissa niin mieluusti on tuota Arcticia koneessa.

-J-
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

turbo 9000: 5w50 gulf racing täyssynt

vapariauto hydroilla (opel): 5w40 gulf täyssynt
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

5W-50 täyssynteettistä, milloin mitäkin merkkiä. Seuraavaks varmaan 0W-30:set, kun tulee kylmäkäynnistyksiä melko usein. Kesällä nuo 0-sarjalaiset on luultavasti liian ohutta.
Foxbody turbo
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Ajattelin vaihtaa öljyt uuteen hankintaani. Käyttöohjekirja on vain saksankielinen joten siitä ei hirvästi apua ole. Millaiset pönikät kannattaa ostaa ja kuinka paljon öljyä menee? Vaihdan siis samalla laatikkoon ja moottoriin öljyt.

Auto 9000 CDE A 2.3T
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Alle neljä litraa moottoriöljyä menee kun vaihtaa moottoriöljyt ja suodattimen.

Alle neljä litraa Mobil ATF 220 (Dexron II) menee, kun laskee vaihteistoöljyistä pois sen mitä tulee kerralla tyhjennystulpasta ja suodattimen reiästä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 490#177490

Kyllä ne litramäärät numeroin ilmaistuna saksankielisenäkin on ihan samannäköiset kuin suomenkielisenäkin. Hanki GM:ltä suomenkielinen kirja.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Vaihteistoon käy melkein mikä tahansa Dextron II luokituksen mukainen automaattiöljy. Saappi suosittelee Mobilin ATF 220 öljyä. Tiedä sitten mikä on hyvää, mutta mulla on nyt mobilit lootassa. Öljyä menee n. 4 litraa, mutta osta varulta ainakin 5 litran pönikkää(ei saa kuin litrasia), jos meinaat vaihtaa vaihteistoöljynsuodattimen.

Koneeseen on varmaan yhtä monta oikeaa merkkiä ja laatua, kuin on ajajiakin, mutta viskositeetiltään sinne laittaisin 5W-40 täyssynteettistä. Mulla sattuu nyt olemaan Mobilit koneessakin, eikä ole juuri sanomista ollut. Monet varmaan käyttävät myös 5W-50 synteettisiä, mutta itse olen pitäytynyt ohjekirjan suosittelemissa arvoissa. Moottoriin menee öljyä vajaa 5 litraa, joten jos hankalaksi menee, niin joudut ostamaan kaksi 4 litran kannua.

Matti

edit... jus oli taas nopee.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Fundamental kirjoitti:... kuinka paljon öljyä menee? Vaihdan siis samalla laatikkoon ja moottoriin öljyt.

Auto 9000 CDE A 2.3T
B234 turbon öljytilavuus on suurempi kuin B202 turbokoneen, itse olen aina saanut ärsyttävästi vähän yli neljä litraa menemään (yleensä kun noi kaupan purkit bruukkaa olemaan tasan 4 litraa) uutta öljyä koneeseen, kun olen vaihtanut myös suodattimen.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Olikos Elfillä ne 5-litraiset kannut?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Kirjoitinkin joku päivä sitten että automaatti liiraa. Eilen Metro-Autosta valistettiin, että Dexron II, jotka juuri vaihdettiin, ei käy, vaan pitää olla Dexron III. Vaihtaja lupasi vaihtaa ne veloituksetta. Katsotaan kuinka käy.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Peter Finn kirjoitti:Kirjoitinkin joku päivä sitten että automaatti liiraa. Eilen Metro-Autosta valistettiin, että Dexron II, jotka juuri vaihdettiin, ei käy, vaan pitää olla Dexron III. Vaihtaja lupasi vaihtaa ne veloituksetta. Katsotaan kuinka käy.
No kyllä toi ZF aski syö juurikin sitä Dextron II tyyppiä ja mobil on ATF 220 siihen oikea ratkaisu. Kai ne korjaa veloituksetta sen sun askin jos tuho käy? Ehkä vois pelata Dextron III mutta ei hyvä jos se menee sekasin Dextron II kanssa, nyt kannattaa olla tarkkana.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Siis se II olisi käynyt - nyt vaihdetaan eikä saa mennä II ja III sekaisin ?! Onko niin että siitä vaihtuu vain joku 3 litraa ja 5 litraa on pimennossa? No eikö ne sitten mene varmasti sekaisin.
Nim. Ruuvari keskellä kämmentä
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Peter Finn kirjoitti:Siis se II olisi käynyt - nyt vaihdetaan eikä saa mennä II ja III sekaisin ?! Onko niin että siitä vaihtuu vain joku 3 litraa ja 5 litraa on pimennossa? No eikö ne sitten mene varmasti sekaisin.
Nim. Ruuvari keskellä kämmentä
Sieltä vaihtuu tulpan kautta 3-4 litraa. Loput ovat jemeksessä kuopissa ja suurin osa momentinmuuntimessa. Auton käydessä kyllä vaihteiston kaikki öljyt vähitellen sekoittuvat. Momentinmuuntimesta vaihteistoon on pari kanavaa, jota pitkin öljyt kulkevat, siellä vaan on venttiili, joka estään muunninta tyhjentymästä auton seistessä.

Mutta tuohon zf-laatikkoon kuuluu Dextron II.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Perhana menin nyt sitten ostaan tuota dexron kolmosta (valvolinen).. mitä siinä nyt sitten käytännössä on haittaa jos noi sinne lurautan? Maksoi nimittäin 10€ litra tuo litku.
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Halvimmillaan Mobilin ATF 220 Dextron II on saanut 4.90€ litra, ei siis mahdottoman hintaista. Olikohan niin, että erona Dextron II ja III välillä on, että toisessa on parempi kitka kuumana ja toisessa kylmänä... ja miten nuo ominaisuudet on sitten saatu aikaan? Toivottavasti en ole ihan ulalla, sekoittamaan en silti lähtisi.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin