Öljyistä
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi
Alle neljä litraa moottoriöljyä menee kun vaihtaa moottoriöljyt ja suodattimen.
Alle neljä litraa Mobil ATF 220 (Dexron II) menee, kun laskee vaihteistoöljyistä pois sen mitä tulee kerralla tyhjennystulpasta ja suodattimen reiästä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 490#177490
Kyllä ne litramäärät numeroin ilmaistuna saksankielisenäkin on ihan samannäköiset kuin suomenkielisenäkin. Hanki GM:ltä suomenkielinen kirja.
Alle neljä litraa Mobil ATF 220 (Dexron II) menee, kun laskee vaihteistoöljyistä pois sen mitä tulee kerralla tyhjennystulpasta ja suodattimen reiästä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 490#177490
Kyllä ne litramäärät numeroin ilmaistuna saksankielisenäkin on ihan samannäköiset kuin suomenkielisenäkin. Hanki GM:ltä suomenkielinen kirja.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vaihteistoon käy melkein mikä tahansa Dextron II luokituksen mukainen automaattiöljy. Saappi suosittelee Mobilin ATF 220 öljyä. Tiedä sitten mikä on hyvää, mutta mulla on nyt mobilit lootassa. Öljyä menee n. 4 litraa, mutta osta varulta ainakin 5 litran pönikkää(ei saa kuin litrasia), jos meinaat vaihtaa vaihteistoöljynsuodattimen.
Koneeseen on varmaan yhtä monta oikeaa merkkiä ja laatua, kuin on ajajiakin, mutta viskositeetiltään sinne laittaisin 5W-40 täyssynteettistä. Mulla sattuu nyt olemaan Mobilit koneessakin, eikä ole juuri sanomista ollut. Monet varmaan käyttävät myös 5W-50 synteettisiä, mutta itse olen pitäytynyt ohjekirjan suosittelemissa arvoissa. Moottoriin menee öljyä vajaa 5 litraa, joten jos hankalaksi menee, niin joudut ostamaan kaksi 4 litran kannua.
Matti
edit... jus oli taas nopee.
Koneeseen on varmaan yhtä monta oikeaa merkkiä ja laatua, kuin on ajajiakin, mutta viskositeetiltään sinne laittaisin 5W-40 täyssynteettistä. Mulla sattuu nyt olemaan Mobilit koneessakin, eikä ole juuri sanomista ollut. Monet varmaan käyttävät myös 5W-50 synteettisiä, mutta itse olen pitäytynyt ohjekirjan suosittelemissa arvoissa. Moottoriin menee öljyä vajaa 5 litraa, joten jos hankalaksi menee, niin joudut ostamaan kaksi 4 litran kannua.
Matti
edit... jus oli taas nopee.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
B234 turbon öljytilavuus on suurempi kuin B202 turbokoneen, itse olen aina saanut ärsyttävästi vähän yli neljä litraa menemään (yleensä kun noi kaupan purkit bruukkaa olemaan tasan 4 litraa) uutta öljyä koneeseen, kun olen vaihtanut myös suodattimen.Fundamental kirjoitti:... kuinka paljon öljyä menee? Vaihdan siis samalla laatikkoon ja moottoriin öljyt.
Auto 9000 CDE A 2.3T
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
No kyllä toi ZF aski syö juurikin sitä Dextron II tyyppiä ja mobil on ATF 220 siihen oikea ratkaisu. Kai ne korjaa veloituksetta sen sun askin jos tuho käy? Ehkä vois pelata Dextron III mutta ei hyvä jos se menee sekasin Dextron II kanssa, nyt kannattaa olla tarkkana.Peter Finn kirjoitti:Kirjoitinkin joku päivä sitten että automaatti liiraa. Eilen Metro-Autosta valistettiin, että Dexron II, jotka juuri vaihdettiin, ei käy, vaan pitää olla Dexron III. Vaihtaja lupasi vaihtaa ne veloituksetta. Katsotaan kuinka käy.
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Sieltä vaihtuu tulpan kautta 3-4 litraa. Loput ovat jemeksessä kuopissa ja suurin osa momentinmuuntimessa. Auton käydessä kyllä vaihteiston kaikki öljyt vähitellen sekoittuvat. Momentinmuuntimesta vaihteistoon on pari kanavaa, jota pitkin öljyt kulkevat, siellä vaan on venttiili, joka estään muunninta tyhjentymästä auton seistessä.Peter Finn kirjoitti:Siis se II olisi käynyt - nyt vaihdetaan eikä saa mennä II ja III sekaisin ?! Onko niin että siitä vaihtuu vain joku 3 litraa ja 5 litraa on pimennossa? No eikö ne sitten mene varmasti sekaisin.
Nim. Ruuvari keskellä kämmentä
Mutta tuohon zf-laatikkoon kuuluu Dextron II.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi
Halvimmillaan Mobilin ATF 220 Dextron II on saanut 4.90€ litra, ei siis mahdottoman hintaista. Olikohan niin, että erona Dextron II ja III välillä on, että toisessa on parempi kitka kuumana ja toisessa kylmänä... ja miten nuo ominaisuudet on sitten saatu aikaan? Toivottavasti en ole ihan ulalla, sekoittamaan en silti lähtisi.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki