Manuaali vai automaatti?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 16:21
- Paikkakunta: Karkkila
Jospa uusi klubin jäsenkin voi osallistua keskusteluun. Itellä -90 9000 2.0t aut ja vaimolla -89 9000 2.0 aut, molemmat halvalla ostettu ja parempia autoja ei oo meillä ikinä ollu, kaikki toimii. Meinaan vaan sitä että itelle oli ainoa vaihtoehto automaatti kun tän tasoiseen autoon pääsin käsiksi. Mutta kyseessä on mielipidekysymys ja juuri niistähän voi kiistellä eikä mistään muusta, faktat on faktoja... Itsekin huoltohommissa toimivana olen siinä käsityksessä että ZF:n 4HP18 automaattiloota on lähes ikuinen, kunhan huollosta on pidetty huoli. Eli öljyä pitää olla oikea määrä ja puhdasta. Jos olet moista ostamassa koeajon lisäksi on hyvä nykäistä lootan öljytikku ylös ja määrän lisäksi ota vähän öljyä sormiin ja katso väriä, öljyn pitää olla punaista, ruskea tms. öljy kertoo ongelmista ja ei saa haista palaneelle. Jos se loota toimii hyvin ei ole syytä huoleen rahat tiskiin ja nautiskelemaan!
Tässäpä lyhyesti...![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tässäpä lyhyesti...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Klubin jäsen #2567
9-5 2.3tA wagon (vaimolla)
Volvo(kyllä, prkl) S80 D5 A
Automaatilla kannattaa tehdä kunnon koeajo kaikessa rauhassa, mitä pitempi sitä parempi. Automaatin kanssa kun ei pääse sinuiksi hätäisellä kokeilulla. Jos mahdollista, kannatta myös kokeilla useita automaatteja ennen ostopäätöstä. Siten saa todennäköisesti vähän perstuntumaa siitä miten ehjä laatikko toimii.
Automaatin pariksi kannattaa valita vääntävä moottori, ja päinvastoin. Parhaimmillaan tomaatti on kaupungissa vaikka siellä se luonnollisesti kuluttaakin enemmän. Mutta on se sen arvoista. Maantiellä automaatti kulkee momentinmuunnin lukittuna, joten siellä ei kulutuseroja pitäisi juurikaan syntyä.
Muuten, minkähän takia suurin osa tähän ketjuun vastanneista kannattaa automaattia vaikka enemmistö autoista on käsivaihteisia? Onkohan meillä kovempi tarve selitellä jotain?![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Automaatin pariksi kannattaa valita vääntävä moottori, ja päinvastoin. Parhaimmillaan tomaatti on kaupungissa vaikka siellä se luonnollisesti kuluttaakin enemmän. Mutta on se sen arvoista. Maantiellä automaatti kulkee momentinmuunnin lukittuna, joten siellä ei kulutuseroja pitäisi juurikaan syntyä.
Muuten, minkähän takia suurin osa tähän ketjuun vastanneista kannattaa automaattia vaikka enemmistö autoista on käsivaihteisia? Onkohan meillä kovempi tarve selitellä jotain?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Automaatti on ok. Oma tosin levisi toisena päivänä oston jälkeen ja on seissyt pajalla kohta kolmisen viikkoa. Korjaus on sitten kallista ja korjaajiakin kohtuu vähän. Ei silti kaduta jos vaan tulee kuntoon.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 16:21
- Paikkakunta: Karkkila
Ihan samaa mieltä ylläolevasta...alempaan senverran että moneen autoon automaatti on maksanut aika paljon lisähintaa+tietysti ihana vero ja uuden ostaja on pihistellyt...mistään muusta en amerikkalaisia kehu kuin että automaattivaihteiston mukavuuden ovat ymmärtäneet. Lisäksi se peikko että pysyykö automaatti kasassa...minulta on parista autosta manuaali hajonnut mutta ei yhtään tomaattia ja edelleen väitän että ZF:n 4HP18 on todella kestävä loota OIKEIN HOIDETTUNA (siis uudesta asti).sepeteus kirjoitti:Automaatilla kannattaa tehdä kunnon koeajo kaikessa rauhassa, mitä pitempi sitä parempi. Automaatin kanssa kun ei pääse sinuiksi hätäisellä kokeilulla. Jos mahdollista, kannatta myös kokeilla useita automaatteja ennen ostopäätöstä. Siten saa todennäköisesti vähän perstuntumaa siitä miten ehjä laatikko toimii.
Automaatin pariksi kannattaa valita vääntävä moottori, ja päinvastoin. Parhaimmillaan tomaatti on kaupungissa vaikka siellä se luonnollisesti kuluttaakin enemmän. Mutta on se sen arvoista. Maantiellä automaatti kulkee momentinmuunnin lukittuna, joten siellä ei kulutuseroja pitäisi juurikaan syntyä.
Muuten, minkähän takia suurin osa tähän ketjuun vastanneista kannattaa automaattia vaikka enemmistö autoista on käsivaihteisia? Onkohan meillä kovempi tarve selitellä jotain?
PS. mikähän on aut/man lukumäärien suhde tonnareissa? väitän että poikkeaa yleisestä autokannasta aut hyväksi.
Klubin jäsen #2567
9-5 2.3tA wagon (vaimolla)
Volvo(kyllä, prkl) S80 D5 A
Nykyisen autoni ostin vanhemmiltani juuri sen takia, että se on yksi parhaista ajamistani autoista matka-ajossa.
Automaatti, käsinoja, mahtavat penkit, cruise ja 2.3 litraisen matalapaine turbokoneen yhdistelmä on vaikuttanut minut.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kerkesin jo aikoinaan 'vannomaan' etten koskaan ota autoa automaatilla, niin, tässähän tää nähtiin, heti seuraava auto oli automaattivaihteinenen![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Eli olen manuaalin puolesta aina ja 100% mutta tästä autosta en automaattia pois vaihtaisi![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Automaatti, käsinoja, mahtavat penkit, cruise ja 2.3 litraisen matalapaine turbokoneen yhdistelmä on vaikuttanut minut.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kerkesin jo aikoinaan 'vannomaan' etten koskaan ota autoa automaatilla, niin, tässähän tää nähtiin, heti seuraava auto oli automaattivaihteinenen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Eli olen manuaalin puolesta aina ja 100% mutta tästä autosta en automaattia pois vaihtaisi
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Lähes kahden litran kulutusero manuaalin hyväksi (meikäläisen ajossa), ja tonnarin mainio manuaalilaatikko tekivät vaikutuksen, nyt olen kallistumassa manuaalin suuntaan (etenkin kun tomaattitontun kone on edelleen levällään
)
Manuaalin pidemmät välitykset ovat myöskin erittäin positiivinen asia moottoritienopeuksissa (about 2100rpm vs. 2350rpm / 100km/h).
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Manuaalin pidemmät välitykset ovat myöskin erittäin positiivinen asia moottoritienopeuksissa (about 2100rpm vs. 2350rpm / 100km/h).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tuo on täysin totta, nyt on menossa kolmas tomaattitonnari (jolla en ehtinyt ajamaan kuin reilut 1000km ennen koneremontin aloitusta), ja ensimmäinen manuaalivaihteinen sellainen.9000CD23T kirjoitti:Se on kiva tunne kun lähtee liikennevaloista....![]()
Huomaa milloin toinen rupeaa kepittämään isompaa...![]()
No mihis se nyt jäi.......jaa tuolla takanahan se tulee..
On tomaatti toki paljon vaivattomampi ajettava, ja liikkeellelähdöt ovat rivakoita, mutta omassa ajossani tuppaa viemään turhan paljon (11.2-11.3l).
Ja ei tuo manuaalikaan mikään huono ole, vaihteensiirto on mainio, kytkimen liikerata ja käyttö yllättävän jouhevaa, ja välityssuhteet loistavat (verrattuna esim. ng900).
Molemmat ovat hyviä, tilanahtauden vuoksi täytyy toinen myydä pois, itselleni on oikeastaan aika samantekevää kumpi lähtee, molemmilla on puolensa
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re:
Joo onse mukavaa kun lähtee liikennevaloista ja auto hyökkää liikkeelle, mutta sitten mietit että miksi ei vaihda isompaa...NO VAIHA JO ja manuaalihan meni jo ohi kun isompikin vaihe menikin sisälle sillonko pitääkin.9000CD23T kirjoitti:Se on kiva tunne kun lähtee liikennevaloista....![]()
Huomaa milloin toinen rupeaa kepittämään isompaa...![]()
No mihis se nyt jäi.......jaa tuolla takanahan se tulee..
Nimimerkillä nipullisen jousia ja tiivisteitä tomaattiin vaihtanut ja vielä pitäis toinen mokoma vaihtaa. Ja paskat vaihdan manuaalin tilalle!
Saab 9000 CD Turbo vm -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Manuaali vai automaatti?
Sit ja kun se porsii niin vaihtaa sinne manuaalilaatikon tilalle.
Ostaa kunnostetun tai vähän ajetun manuaaliaksi ja laitta alle. Melkein samalla työllä menee kuin automaattikin. Eikä edes hinnassa ole kummosempaa eroa jos vertaa automaatin täys korjaukseen.
Samalla saa "puuttuvat" tehot jos trionic tonnari kun jää automaatin piuha irralleen boksista.
Itse ostin automaatin näillä "verukkeilla". Ja on se vaan mukava ajaa kaupungissa.
Ostaa kunnostetun tai vähän ajetun manuaaliaksi ja laitta alle. Melkein samalla työllä menee kuin automaattikin. Eikä edes hinnassa ole kummosempaa eroa jos vertaa automaatin täys korjaukseen.
Samalla saa "puuttuvat" tehot jos trionic tonnari kun jää automaatin piuha irralleen boksista.
Itse ostin automaatin näillä "verukkeilla". Ja on se vaan mukava ajaa kaupungissa.
Re: Manuaali vai automaatti?
joo kyllä kun veivaa monitoimikoneen vipuja mettässä koneenkopissa itekseen ja sitten tulee äänekkäällä hiluxilla kotio niin ei vois muuta toivoa kun automaattilaatikkoa "arkiautoon". nimim: manuaalinomistaja
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
Re: Manuaali vai automaatti?
Käyttöautoon jossa ajo on sekalaista ajoo pääasiassa niin automaatti on ehdoton. 2.3T/t:n perässä toimii oikeen mukavasti. Pitkään matka-ajoon tai virikäyttöön sitten manuaali. Tosin kyllä toi automaattikin kuritusta kestää, sieltä voi sen liki 300 pollee puristaa mukavasti kuhan pitää huolen ettei piikkaile pahasti ja rajottaa vääntöä siinä 3000rpm nurkil.