Ajelin 80-luvunlopun turbotonnarilla 240tkm -> 335tkm:aan Mobil1 5w-50 15tkm vaihtoväleillä eikä mitään ongelmia koneessa/turbossa.
Kaveri ajellu turbottomalla samanikäisellä ja samoilla öljyillä 20tkm vaihtoväleillä 100tkm -> 380tkm:ään kymmenen vuoden aikana ja kone on vieläkin hyvässä iskussa.
Mobilia voinee näillä kokemuksilla hyvinkin suositella.
Tiukemmin viritettyihin kannattaa laittaa hiukan korkeamman viskositeetin omaavaa öljyä, varsinkin jos harrastaa rata-ajoa. Itse olen käyttänyt Liqui Molyn 10w-60:stä ja Valvolinen 20w-50:stä.
Mitä Henkka käytit aikaisemmin , jos tuli omia aikojaan ulos.Itse oon käyttänyt Mobilin 0 W 40. Autoni huohottaa kannentiiisteen välistä.Oon alkanut miettiiä syy-yhteyttä oljyn ohuuden kanssa.Maahantuojan mukaan ei tarvitse edes kantta kiristää , mutta kuitenkin on ikävää ,että koneen poski oljyssä.
ITSE OLEN AJANUT CASTROL ÖLJYLLÄ KESÄLLÄ 10/60 TWS TALVELLA 0/40 EI VEHKEET HAJOO AINAKAAN ÖLJYN TAKIA.ESIM.KILPAUTONI MOOTTORI KIERTÄÄ RAPIAT 9000RPM,JA PURETTU KÄYTÖN JÄLKEEN ESIM.LAAKERIT KUIN UUDESSA.OMAT JA KAVERIN AUTON MOOTTORIT PYSYNYT PUHTAANA KUN ON KOPPAA RAOTTANUT ON VENT.KONEISTO KYLLÄ VIMPANPÄÄLLE PUHDAS.(HUOM, VAIN PARASTA MITÄ SAA NIIN KUN SAAB).
puu kirjoitti:Ensimmäinen öljynvaihto tonnariin alkaa lähestyä. Mitä öjlyä suosittelette? Ja mikä viskositeetti? Mikä on parasta?
Tonnikalaa öljyssä ei voita mikään .
Eikai noin vähän ajettua ainakaan.
Ensimmäinen öljynvaito mulla. Ostin tonnikeijun vasta tän vuoden toukokuussa.
Mites muuten tonnarissa noi vaihtovälit? Onko toi 15tkm hyvä? Ohjekirjasta en suositusta löytänyt. Vanhassa vaparisatkussa taisi olla jopa 20tkm. Nyt ainakin ajattelin vaihtaa jo 10tkm edellisestä, kun ei tiedä mitä lie teräöljyä on edellinen omistaja laittanut.