Koeajettu Saab 9000CDE 2,3T 1993

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8269
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Koeajettu Saab 9000CDE 2,3T 1993

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tarkemmin tämä.

Töiden jälkeen ajoin sattumalta Volkkarikaupan ohi ja siellä oli pihalla 9000CDE joten Annilla välitön isku pihaan, liikkeeseen sisään ja myyjältä avaimia lähempää tutkailua varten. Ensi tarkastelussa uskomattoman siisti 314000 ajettu tonnari. Konehuoneessa olisi voinut syödä, sisusta sekä oven välit siistit ja puhtaat. Pikaisella tarkastuksella kori läpi ja pientä närppää takakaarissa. Takakontissa on Saabin aluilla käypäsen näköiset Ivalot ja kesänakit on Fondin kiekoilla. Ulkopuolisessa tarkastelussa vain hanttarin ajovalo sai miinusta, samea.

Autoon sisälle ja starttiakulla lisä virtaa, väärin kytketty vahvistin syö akun tyhjäksi :evil: Akku oli tosin uunituoreen näköinen. Auto käyntiin ja 2,3 litraa raakaa voimaa herää. Käy nätisti, välillä tyhjäkäynti huojuu, DI-kasetti? Kaasuvaijerista pieniä kaasutuksia, moottori heiluu ja tarkastelu tuottaa viaksi pehmentyneet tukikumet. Lisää kuuntelua ja ainoa mikä häiritsee on tikittävä ääni imusarjan puolelta, don't know what it is. Muuten ei kuulu mitään muuta kuin pakoääniä :D

Autoon sisään ja testilenkki voi alkaa. Hieman hataraa liikkeellä lähtöä. Ahaa, 2,3 tarvii enemmän kaasua. Ja tasainen meno alkaa. Pienten mutkien kautta ohitustielle ja kiihdytys maantievauhtiin. Mutkien jälkeen suora ja tuning-Golf ohittaa edellään ajavan. Nyt testi, kaasu pohjaan ja yhdessä hujauksessa teini-volkkari on kyykytetty. Vauhdin lasku sallittuun ja virne nousee saabistin naamalle, "hiukan veteli, okei tukikumet moottorissa löysät mutta miten tämä menee talvirenkaat takakontissa näin tasaisesti?". On tämä auto, tämä on auto. Jahas, Golf ampuu takapuskuriin mutta ei lähde ohittamaan, kun edessä tulee liikenneympyrä. Tällä kertaa oli saabisti "tollona liikenteessä". Liikenneympyrän jälkeen risteys ja takaisin kaupunkiin, nyt sivukylille pikkuteille.

Jos pitäisi valita kumpi on ketterämpi asutusalueella; OG900T16 vai 9000CDE2,3T, ottaisin molemmat. Tonnari on iso ja taipuu pieniin risteyksiin kuin satku konsanaan. Hymyssä suin pieniä teitä pitkin takaisin liikkeeseen ja avainten palautus. Hieno auto, kerta kaikkiaan. Jonain päivänä tulee se 3:s Saab ja miksei se voisi olla tonnari. Ei kuitenkaan tällä kertaa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Koeajettu Saab 9000CDE 2,3T 1993

Viesti Kirjoittaja V-M »

dimebak kirjoitti: Lisää kuuntelua ja ainoa mikä häiritsee on tikittävä ääni imusarjan puolelta, don't know what it is.
Suuttimet pitää pientä nipsutusta... kuuluu tehdäkkin. Eli jos noiden ääni kuuluu niin kuulostaa hyvältä (eli ei kuulu suurempia naputuksia eikä muita säröääniä).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Juu tonttu ei ole mikään panssarivaunu, on yllättävän ketterä pyöriteltävä kohtuullisen isosta koristaan huolimatta :wink:
Jos se ontuva liikkeellelähtö johtui tyhjästä akusta, taisi trionic vielä olla vähän unella, käy vaan poimimassa talteen :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Koeajettu Saab 9000CDE 2,3T 1993

Viesti Kirjoittaja puu »

V-M kirjoitti:
dimebak kirjoitti: Lisää kuuntelua ja ainoa mikä häiritsee on tikittävä ääni imusarjan puolelta, don't know what it is.
Suuttimet pitää pientä nipsutusta... kuuluu tehdäkkin. Eli jos noiden ääni kuuluu niin kuulostaa hyvältä (eli ei kuulu suurempia naputuksia eikä muita säröääniä).

V-M
Hyvä tietää. Ite ihmettelin omassa tonnikeijussa tota tikitystä.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Vastaa Viestiin