Tonnarin äänieristys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Ionwind
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2005 21:37
Paikkakunta: Tampere

Tonnarin äänieristys

Viesti Kirjoittaja Ionwind »

Pienen haun jälkeen ei oikein tästä aiheesta tuntunut mitään löytyvän, niin pitänee kai sitten itse kysyä, eli...

Tämä -89 tonnari joka alla on, pitää melkeinpä häiritsevää melua kun vauhtimittari alkaa näyttää yli kuutta-seitsemääkymppiä. Melu ymmärtääkseni aiheutuu siitä tuulen kohinan ja renkaiden ja tienpinnan välimaastosta.
Toisaalta kyllä ovien tiivisteet ovat hieman repeilleet ja varsinkin takana listat vähän repsottavat, mutta...
Ovatko foorumilaiset mahdollisesti itse parannelleet jotenkin matkustamon äänieristystä ja hiljaisuutta? Mitä kannattaisi laittaa ja minne näin aluksi että edes kommunikaatio etu- ja takapenkkien välillä kävisi ilman huutamista?

Mitä tässä nyt olen itse ehkä hieman melun lisäämiseksi tehnyt, on ovien sisältä niiden valkoisten mikäliemateriaalisten pehmeiden ja ohuiden eristeiden tuhoaminen ikkunoidennostimien vaihtojen yhteydessä. :oops:
Nimissä: 9000 CSE Jubilee
Kierrätetty: 9000i -89, 90 -87
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Re: Tonnarin äänieristys

Viesti Kirjoittaja MP »

Ionwind kirjoitti:Pienen haun jälkeen ei oikein tästä aiheesta tuntunut mitään löytyvän, niin pitänee kai sitten itse kysyä, eli...

Tämä -89 tonnari joka alla on, pitää melkeinpä häiritsevää melua kun vauhtimittari alkaa näyttää yli kuutta-seitsemääkymppiä. Melu ymmärtääkseni aiheutuu siitä tuulen kohinan ja renkaiden ja tienpinnan välimaastosta.
Toisaalta kyllä ovien tiivisteet ovat hieman repeilleet ja varsinkin takana listat vähän repsottavat, mutta...
Ovatko foorumilaiset mahdollisesti itse parannelleet jotenkin matkustamon äänieristystä ja hiljaisuutta? Mitä kannattaisi laittaa ja minne näin aluksi että edes kommunikaatio etu- ja takapenkkien välillä kävisi ilman huutamista?

Mitä tässä nyt olen itse ehkä hieman melun lisäämiseksi tehnyt, on ovien sisältä niiden valkoisten mikäliemateriaalisten pehmeiden ja ohuiden eristeiden tuhoaminen ikkunoidennostimien vaihtojen yhteydessä. :oops:
Itse laitoin bitumipohjaista alustamassaa eturenkaiden pyöränkoteloihin. Eli sisälokari irti ja pensselillä levitin niihin matkustamon puoleisiin kaariin, sillä kohtuudella kuitenkin että sisälokari menee vielä takaisin paikalleen, eli ruuvinreikien läheisyyteen kannattaa laittaa hieman ohuemmalti (anna kuivaa ennenkuin laitat lokarit takaisin) :wink: Sinne keskemmälle menee varmaan paksumpikin kerros, siellä lienee enemmän tilaa sisälokarin ja pellin välissä. :) Vieläkun saan tuon pohjan massattua niin sitäkin kautta melu pienenee, vaikka eihän tuo nyt mikään kovin meluisa auto ole muutenkaan. Missä kunnossa sun pohjan massaus on?

Ainiin joku täällä kertoi laittneensa ihan bitumimattoa pohjan ja matkustamon verhoilun väliin mutta se sitten aikaaviepää hommaa, penkit ja verhoilu pitäisi irrottaa jne.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: Tonnarin äänieristys

Viesti Kirjoittaja Tuha »

MP kirjoitti:
Ionwind kirjoitti:Pienen haun jälkeen ei oikein tästä aiheesta tuntunut mitään löytyvän, niin pitänee kai sitten itse kysyä, eli...

Tämä -89 tonnari joka alla on, pitää melkeinpä häiritsevää melua kun vauhtimittari alkaa näyttää yli kuutta-seitsemääkymppiä. Melu ymmärtääkseni aiheutuu siitä tuulen kohinan ja renkaiden ja tienpinnan välimaastosta.
Toisaalta kyllä ovien tiivisteet ovat hieman repeilleet ja varsinkin takana listat vähän repsottavat, mutta...
Ovatko foorumilaiset mahdollisesti itse parannelleet jotenkin matkustamon äänieristystä ja hiljaisuutta? Mitä kannattaisi laittaa ja minne näin aluksi että edes kommunikaatio etu- ja takapenkkien välillä kävisi ilman huutamista?

Mitä tässä nyt olen itse ehkä hieman melun lisäämiseksi tehnyt, on ovien sisältä niiden valkoisten mikäliemateriaalisten pehmeiden ja ohuiden eristeiden tuhoaminen ikkunoidennostimien vaihtojen yhteydessä. :oops:
Itse laitoin bitumipohjaista alustamassaa eturenkaiden pyöränkoteloihin. Eli sisälokari irti ja pensselillä levitin niihin matkustamon puoleisiin kaariin, sillä kohtuudella kuitenkin että sisälokari menee vielä takaisin paikalleen, eli ruuvinreikien läheisyyteen kannattaa laittaa hieman ohuemmalti (anna kuivaa ennenkuin laitat lokarit takaisin) :wink: Sinne keskemmälle menee varmaan paksumpikin kerros, siellä lienee enemmän tilaa sisälokarin ja pellin välissä. :) Vieläkun saan tuon pohjan massattua niin sitäkin kautta melu pienenee, vaikka eihän tuo nyt mikään kovin meluisa auto ole muutenkaan. Missä kunnossa sun pohjan massaus on?

Ainiin joku täällä kertoi laittneensa ihan bitumimattoa pohjan ja matkustamon verhoilun väliin mutta se sitten aikaaviepää hommaa, penkit ja verhoilu pitäisi irrottaa jne.
Se taisin olla minä ainakin, joka kertoili laittaneensa bitumimattoa pohjan ja verhoilu maton alle. Ja on tosiaan aikaa vievää hommaa. Minulla on tuolla projektit osiossa linkki sivuille jossa on muutaa kuva projektista.

Mutta tuossa suora linkki:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=25132

Aiheesta on muistaakseni keskusteltu myös ihan äskettäinkin ja "haku" toiminnolla varmasti löytyy lisää juttua.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Vastaa Viestiin