Hydrauliset kumityynyt vaihdettu.. JYRISTÄÄ/täristää, APUA!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
SaabAri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 13:00
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SaabAri »

Tere gummit

Liityn minäkin tähän gummi keskusteluun ..

koneen ääni ennen remonttia ei kuulunut kovinkaa sisälle ....

kone 2.3i ja taspainoketju poistettu.. remontissa jossa vaihdoin myös hyd gummit..mallia motonet .. a noin 70 €

kone käy nyt kuin ... diisseli .. tumma mörinä... kuuluu nyt selvästi sisälle..3000-4000 erityisesti vaikka kone on nyt hiljaisempi ja käy kuin ompelukone .

... 2.3i koneeseen olis varmaan pitänyt laittaa ne 2.3 turbon gummit.. motonetin mallistossa .. mutta kun kiire oli niin laitoin ne puolta pienemmät motonetin gummit tilalle... näin jälkeenpäin ajateltuna .. hätäinen ratkaisu mutta kun orginaalit olivat jotain 250€ kappale...

Eli mitä gummeja ootte käyttänyt 2.3i koneessa? varsinkin jos tasapainoketju on pois.. taitaa olla että motonetin gummeissa ei riitä värinän poisto kun ketju on pois vai mikä on ??
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

MP kirjoitti:
Archie kirjoitti:Montako niitä kumityynyjä siis kaikenkaikkiaan on,
ja missä sijaitsevat.... :oops:
2 kpl hydraulista tyynyä jakopäänpuoleisessa päädyssä
Niin...tarkoitin lähinnä koko moottoritilassa olevien kumien määrää...
moottorin + vaihdelaatikon...
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

MP kirjoitti:Momenttituen kumit ovat mielestäni oikein, enkä niitä ole vaihtanutkaan. Eli kumien "reiät" on auton pituussuunnassa..
Varmistelen vaan, siis näinkö:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ulosv ... 0831_1.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ulosv ... 0816_1.jpg
Viimeksi muokannut jus, Ke Syys 14, 2005 12:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

jus kirjoitti:
MP kirjoitti:Momenttituen kumit ovat mielestäni oikein, enkä niitä ole vaihtanutkaan. Eli kumien "reiät" on auton pituussuunnassa..
Varmistelen vaan, siis näinkö:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... 0831_1.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... 0816_1.jpg
Hmm, kuvat eivät näy..
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

SaabAri kirjoitti:Tere gummit

Liityn minäkin tähän gummi keskusteluun ..

koneen ääni ennen remonttia ei kuulunut kovinkaa sisälle ....

kone 2.3i ja taspainoketju poistettu.. remontissa jossa vaihdoin myös hyd gummit..mallia motonet .. a noin 70 €

kone käy nyt kuin ... diisseli .. tumma mörinä... kuuluu nyt selvästi sisälle..3000-4000 erityisesti vaikka kone on nyt hiljaisempi ja käy kuin ompelukone .

... 2.3i koneeseen olis varmaan pitänyt laittaa ne 2.3 turbon gummit.. motonetin mallistossa .. mutta kun kiire oli niin laitoin ne puolta pienemmät motonetin gummit tilalle... näin jälkeenpäin ajateltuna .. hätäinen ratkaisu mutta kun orginaalit olivat jotain 250€ kappale...

Eli mitä gummeja ootte käyttänyt 2.3i koneessa? varsinkin jos tasapainoketju on pois.. taitaa olla että motonetin gummeissa ei riitä värinän poisto kun ketju on pois vai mikä on ??

Tuli mieleen, etkai rikkonut pakoputkea kumeja vaihtaessa niinkuin minä ilmeisesti tein? Ennestäänkin hauras etuputken pätkä ilmesisesti sai siipeensä konetta nostettaessa, koska pakoputi oli kiinni koko remontin ajan.. :oops:
SaabAri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 13:00
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SaabAri »

MP kirjoitti:
Tuli mieleen, etkai rikkonut pakoputkea kumeja vaihtaessa niinkuin minä ilmeisesti tein? Ennestäänkin hauras etuputken pätkä ilmesisesti sai siipeensä konetta nostettaessa, koska pakoputi oli kiinni koko remontin ajan.. :oops:
minulla oli koko kone pois kun tein muutakin samalla... ja meteli on kyllä enemmänkin tärinää.. mutta pitää nyt varmuudeksi tarkistaa haitari
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

jus kirjoitti:
MP kirjoitti:Hmm, kuvat eivät näy..
No ei, kun linkit oli väärin. Näillä pitäisi näkyä:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ulosv ... 0831_1.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ulosv ... 0816_1.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/CS/132_3290_1.JPG
JEps, kyllä ne mielestäni juuri noin on, enkä vaihtanutkaan niitä tässä remontissa.
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

:evil:

Noniin... :( Vaihdoin takaisin ne vanhat kumityynyt.. ja autosta tuli vielä KAMALAMPI kun ennen.. nyt on jotain pahasti vinossa! :evil:

Eli ei tuo tärinäjyrinämikälie ikinä johtunut uusista kumityynyistä, olin/olen selvästi rikkonut tai vääntänyt jotain nyt ja pahasti... Auto pitää todella pahaa jyrinää ja tärinää vähänkin kovempaa kun aivan pintakaasulla kiihdytettäessä, tätä säestää ryhmä muita, lähinnä pyörimiseltä ja hankaamiselta kuulostavia ääniä , rohisevia, kahisevia sekä ronklottavia, sekä ulina, ja äänet voimistuu sen mukaan mitä kovempaa painan kaasua lattiaa kohti, yli puolenvälin ei ole itsesuojeluvaiston nimissä uskaltanut edes painaa...

Auto tärisee kun kivemurskain jo siinä, kun laitan kepin D-asentoon ja pidän sitä jarrulla paikallaan. eli kysymys, MITÄ TUOLTA PYSTYY RIKKOMAAN KONETTA LIIKAA VÄKIVALLOIN NOSTAMALLA? 8O

Sitten sellainen juttu, peruutettessa auto on aivan hiljainen ja normaali 8O ..kunnes höllään kaasun, ja kuuluu edellämainittuja ääniä sisältävä äännähdys.

Täytyy myöntää että kummallakin kerralla tuli sitä konetta nostettua aika reilusti, varmaankin aivan liikaa.. Tulee mieleen että onko sieltä ne vetarit, vetariputket tms. ketuillaan vai mikä tässä nyt mättää, suoraansanoen auto on aivan täysi katastrofi ja ottaa päähän niin p..keleesti!!!:(

Mitä ihmettä tuolle autolle enää voi tehdä? :cry: tekisi mieleni jättää se tuohon pihaan ruostumaan talveksi, rahoja ei mihinkään koko voimansiirron uusimiseen ole jne jne.. olisiko kellään tähän mitään korjausratkaisua..eli siis oikeastaan vikadiagnoosia? Ei lupaavasti ole alkanut Saabistin urani:(
Nyt auttakaa arvon Saabistit! :cry: :cry: :cry:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mitenkäs sen vaihdelaatikon päässä olevan kumin kanssa, vai oliko tämä jo kysytty? oisko vanha gummi sieltä korkannut konetta nostellessa?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

peinu kirjoitti:Mitenkäs sen vaihdelaatikon päässä olevan kumin kanssa, vai oliko tämä jo kysytty? oisko vanha gummi sieltä korkannut konetta nostellessa?
Vaihdettu muutama viikko sitten.. kyllä tässä nyt jotain hankalampaa on valitettavasti....kuka osaisi sanoa mikä vahingoittuu jos nostan konetta väkisin ylös?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No, mun mielestä jos nostaa moottorikumien vaihtokorkeuteen, eikä juuri yli, ja ylätukikumit on irrotettu, niin ei mikään. Varsinkin kun sanoit, että peruuttaessa ei tärise ollenkaan. Niin, olihan ne yläkumitkin kondiksessa?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

peinu kirjoitti:No, mun mielestä jos nostaa moottorikumien vaihtokorkeuteen, eikä juuri yli, ja ylätukikumit on irrotettu, niin ei mikään. Varsinkin kun sanoit, että peruuttaessa ei tärise ollenkaan. Niin, olihan ne yläkumitkin kondiksessa?
Joo on kunnossa...... Kyllä sitä konetta aika reilusti tuli nostettua ja silti en saanut taaimmaista kumia pois ilman sen kiinnikejalan irroitusta koneesta.. sitä ennen kampesin hallitunkin suunnilleen niin ylös kun sen vaan saa...kone ei siitä noussut enää yhtään enempää mutta auto kyllä nousi.. :roll:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jouduit siis sen taemman tukiraudan irroittomaan? Mites, onko ne tukiraudat vielä 100% kiinni koneessa?

Se konehan ei ole paikallaan muuta kuin etu- ja takakumin, vaihdelaatikon kumin ja ylätuen varassa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

peinu kirjoitti:Jouduit siis sen taemman tukiraudan irroittomaan? Mites, onko ne tukiraudat vielä 100% kiinni koneessa?

Se konehan ei ole paikallaan muuta kuin etu- ja takakumin, vaihdelaatikon kumin ja ylätuen varassa.
Kaipa ne on, en ole kaatsonut..mielesstäni nuo äänioireet sen tärinän ohella kuulostaisi siltä kun joku pyörivä hankaisi jotain toista vasten.. sitten siihen lisätään tärinä, ujellus, kahina, jne.. :roll:
Vastaa Viestiin