bensaa palaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4220
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kuva

Tuommoinen liitin on irtonaisena siinä abs- ja ruiskuboksin vieressä, mikähän mahtaa olla? En ainakaan näin äkkiseltään käsikopelolla löytänyt paikkaa mihin tuo tulisi kiinni...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

liitin

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Mawerick kirjoitti:http://img.photobucket.com/albums/v393/ ... 2ada59.jpg

Tuommoinen liitin on irtonaisena siinä abs- ja ruiskuboksin vieressä, mikähän mahtaa olla? En ainakaan näin äkkiseltään käsikopelolla löytänyt paikkaa mihin tuo tulisi kiinni...
En tiedä liittyykö tämä vastaus taas mihinkään. mutta og-satkuissa on tuommoiset ajovalonpyyhkimenmoottorinliittimet (heh, härski sana :lol: )...
Tiedän kun en saanut MILLÄÄN yhtä tuollaista irti... Se ei oikeasti lähtenyt irti ennenkuin sulatin kokonaan paskaksi...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mawerick kirjoitti:Tuommoinen liitin on irtonaisena siinä abs- ja ruiskuboksin vieressä, mikähän mahtaa olla? En ainakaan näin äkkiseltään käsikopelolla löytänyt paikkaa mihin tuo tulisi kiinni...
Kerro minkänumeroiset johdot siihen liittimeen tulee, niin arvuuttelu helpottuu olennaisesti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4220
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

jus kirjoitti:Kerro minkänumeroiset johdot siihen liittimeen tulee, niin arvuuttelu helpottuu olennaisesti.
Liittimessä on numero 1259828, johdot on numeroitu vain 1, 2 ja 3. Johtojen värit ovat musta, sinipunainen ja harmaa. Ja nyt en tietenkään muista järjestystä... :oops:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mawerick kirjoitti:Liittimessä on numero 1259828, johdot on numeroitu vain 1, 2 ja 3. Johtojen värit ovat musta, sinipunainen ja harmaa.
Johtojen kylkeen lähelle liitintä on printattu johtojen numerot. Kerro ne. En millään viitsisi käydä tuolta ikkunan alla olevasta omasta samanlaisesta kurkkimassa :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jus kirjoitti:Itsellä on samanlaisessa autossa kanssa ajoittain vähän ahdot hukassa talven jäljiltä.
Tonnari on minulla nyt viikon ajan ahtanut kiltisti. Vaihdoin nakutusanturin johdon ja boksilta magneettiventtiilille menevän johdon. Tuo anturin johto varmaankin oli se mikä varsinaisesti vaikutti, kun vika kerran oli hyvin tiukasti kierroslukusidonnainen (ahdot poissa 2400-4500 rpm).

Kokeilin myös avata magneettiventtiilin, ei sieltä mitään ihmeitä paljastunut, takaisin nippuun ja ajoon.

Kokeilin myös toista magneettiventtiiliä.

Kummallakaan magneettiventtiilillä ei nakutusledi vilahda virrat päälle kytkiessä, mutta ledi kyllä syttyy kun irrottaa boksin ja maadoittaa liittimestä ledijohdon koskettimen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

n. 2300 kierroksen kohdalla aktivoituukin juuri toiminto joka testaa että nakutusanturin signaali on riittävän voimakas.. Jos ei ole, niin ahdot tippuu tosiaan peruspaineille. Tätä ennen taas APC ei huomaa vaikka koko nakutusanturi olisi irti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Niin, vianselvittelyssä vaan aluksi johti harhaan vian lämpötilariippuvuus, ahdot oli normaalit kylmänä. Näin jälkikäteenhän on aina tyhmä olo kun ei heti oivaltanut, oireethan oli kuitenkin hyvin ilmeiset!
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4220
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

jus kirjoitti:
Mawerick kirjoitti:Liittimessä on numero 1259828, johdot on numeroitu vain 1, 2 ja 3. Johtojen värit ovat musta, sinipunainen ja harmaa.
Johtojen kylkeen lähelle liitintä on printattu johtojen numerot. Kerro ne. En millään viitsisi käydä tuolta ikkunan alla olevasta omasta samanlaisesta kurkkimassa :-)
kesti hieman :oops:

johdoissa ei ole minkäänlaisia numeroita... :o

edit: tampereelta helsinkiin motaria pitkin, vakkari päällä 130-140 mittarissa, keskikulutus 13,9 litraa sadalla... :x
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4220
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Vaihdoin ruiskun boksin vihdoin ja viimein kun sain kaverilta lainaan -85 manuaalitonnarista peräisin olevan version. Ihme ja kumma, kulutus putosi aika radikaalisti 8O

Tosin ihan kohdallaan se ei vieläkään ole mutta selkeästi parempi kuitenkin. Kävin tänään Tampereella kääntymässä ja reissun keskikulutus 10,4 litraa sataselle vaikka jatkuvasti 110 lasissa vakkari päällä ja välillä _hieman_ enemmänkin :oops:

Jotain eroa noissa bokseissa kyllä on, saattaa tosin johtua tuosta automaatti/manuaali jutusta. Automaatin boksilla auto nostaa kierroksia hieman kun laittaa vaihteen päälle, mutta manuaalin boksilla ei. Sama juttu kun pysähtyy esim. liikennevaloihin, manuaalin boksilla tyhjäkäyntikierrokset laskevat ensin hieman alas ja sitten vasta nousevat normaaliksi.

No, nyt viedään oma boksi hoitoon :)
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Micky
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2005 11:06
Paikkakunta: pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Micky »

ja vaihdellaan osia niin kauan ristiin noista bokseista kun saadaan viäl enemmä se kulutus aisoihin...jos se siitä enempää ees pienenee...sun kaasujalalla... 8)
...
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4220
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Keskikulutus nyt 11 litraa satasella viimeisen 2tkm matkalta, omalla boksilla. Boksista korjattiin muutama kylmäjuotos ja vaihdettiin pari kuivunutta kondensaattoria ja auto toimii huomattavasti paremmin. Esim. cruisen kiihdytä-hidasta-kiihdytä-hidasta -toiminto poistui lähes täysin ja kaasuun auto vastaa selkeästi paremmin :D

Mutta... edelleen kulutus huitelee 11-12 litran paikkeilla pikatiellä 110kmh mittarissa... :?

Päästöt säädettiin katsastusta varten kohdilleen, CO2 (tms) joka saa olla 3.5 on muistaakseni 1.6 eli käsittääkseni ok. Ainakaan konttorilla eivät valittaneet.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Mun 88 Tonnari kanssa huitelee sielä 11 litran nurkilla 110km/h vissiin ihan ok lukema jos sulla vakio pirssi, mulla korkeampi bensapaine 3.0 bar.

Siitä auton manuaalista kannattee kanssa katella vähän niitä kulutus lukemia, 9000 Turbo automaatti vie ihmeen paljon taulukon mukaan. Musta taisi kuitenkin vähiten viedä just jotain 80-90 vauhdissa ja mun konees on näyttäny vievän jotain 6-7 litraa ku ajaa kyseistä vauhtia.

Kun ostat muuten uuden Ohjausboxin, jos on jostain liikkeestä niin siinä 2 vuoden takuu....mutta ei päde jos sen avaa. Kokemusta on :D
Mulla oli samat oireet kun sinulla ja oli se Boxi mennyt ja silloin oli Muukkosen chippi, sen jälkeen on boxi pysyny kiinni ja muu viritys ollu kohteena

Uusi boxi maksoi sillon vissiin 400 €
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Mutta... edelleen kulutus huitelee 11-12 litran paikkeilla pikatiellä 110kmh mittarissa...
Ei kai tuo kulutus niin paljoa ole? 110 vauhti on kuitenkin suhteellisen kovaa. Saattaa tuo hiukan omaani enemmän kuluttaa, en nyt muista tarkalleen paljonko kulutusmittari näyttää mulla 110 vauhdissa. Ootko kokeillut toista IMMua? Mulla paloi 20-30 litraa satasella NORMAALIA RAUHALLISEMMASSA ajossa ennen IMMun vaihtoa, sen jälkeen kaikki ongelmat katosi.
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

TeePee kirjoitti:
Mutta... edelleen kulutus huitelee 11-12 litran paikkeilla pikatiellä 110kmh mittarissa...
Ei kai tuo kulutus niin paljoa ole? 110 vauhti on kuitenkin suhteellisen kovaa. Saattaa tuo hiukan omaani enemmän kuluttaa, en nyt muista tarkalleen paljonko kulutusmittari näyttää mulla 110 vauhdissa. Ootko kokeillut toista IMMua? Mulla paloi 20-30 litraa satasella NORMAALIA RAUHALLISEMMASSA ajossa ennen IMMun vaihtoa, sen jälkeen kaikki ongelmat katosi.
Kyllä tuo aika raju kulutus on, itselläni on 100 vauhdissa n. 8 litraa kulutus.
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Vastaa Viestiin