Bensapumppu ja Käynnistys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
samppa9k
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Helmi 25, 2004 17:43
Paikkakunta: Oulu

Bensapumppu ja Käynnistys

Viesti Kirjoittaja samppa9k »

Saab 9000 T16 -88 DI 300k

Edellisenä iltana kun ajoin Auton talliin olin kuulevinani takakontista bensapumpun ulinaa, en kiinnittänyt siihen huomiota, koska tiesin kaverin Audista että se se on, kuin seuraavana aamuna jolloin Saab ei enää käynnistynytkään.

Auton sai kuitenkin käyntiin todella pitkän starttauksen jälkeen 30sek. Sen jälkeen Saab hörähti ja sammui, seuraavalla starttauksella Saab lähti käyntiin.

Tätä jatkui koko seuraavan viikon, siten kuitenkin etten jäänyt missän vaiheessa välille.

-Ulina bensapumpusta (kuuluu selvästi ulos)
-Vaikea käynnistyminen

Naapuri oli sitä mieltä että ulinan joukosta oli kuultavissa vielä selkeä laakerin rahina.

Luin artikkelit täältä > pumpun vaihtoon. Samalla vaihdoin myös tulpat.

Tankista paljastui Boschin sankko kahdella pumpulla, ***47 eli pyöreillä liittimillä.

Vaihdoin tilalle käytetyn ***37 mallin, 5k ajettu. johon pääpumppuun tein uudet liittimet, auto käyntiin, vaan eipä lähde vieläkään.

30 starttauksen jälkeen lupasi > tärähti käyntiin, ulina takakontissa on AIVAN samanlainen kuin vanhoilla pumpuilla. Tämän päivän autoa kokeilleena voin todeta että pumpun vaihdolla ei ollu mitään merkitystä ääneen ja oireisiin.

Pumpun vaihdon jälkeen bensan kulutus mittari alkoi myös näyttämään tavallista enemmän, eli 40-70km/h aluella lukemat ovat satunnaisesti 8-14l

Saab lähtee edelleen käyntiin 20 sek. starttauksen jälkeen, toivottavasti myös aamulla.

Ensimmäisenä, tulee mieleen että vaihtopumppukin olisi rikki, mutta mitä muuta tulee mieleen?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaihdoit väärän pumpun.

Tankissa ilmeisesti ei ole niin paljon bensaa että pinnankorkeus olisi ruskupumpun imusiivilän yläpuolella. Siirtopumppu on kuollut tai ainakin lopettanut pumppaamisen.

Voit kokeilla irrottaa siirtopumpun johtoliittimen siitä tankin päältä ja tarjota jännitettä sitten erikseen kummallekin pumpulle. Molempien pumppujen pitäisi pitää ääntä saadessaan sähköä.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 2829#72829
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
samppa9k
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Helmi 25, 2004 17:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja samppa9k »

Okei, kokeillaan virtoja pumppuihin erikseen. ja eihän se aamulla lähtenyt.

Molempien pumppuasetelmien **37 ja **47 sankot olivat ihan samanlaiset. Joten en keksi miten pumppu voisi olla väärä, koska asetelma on samanlainen. Ero on ainoastaan sähköliittimissä.

Siirtopumput ovat samanlaiset kuin kuvissasi, toinen vaaleampi ja toinen kellertävä. Olen kyllä aika varma että siirtopumppu on pohjassa kiinni. Tankissa 40 litraa tällähetkellä eli asetelma lilluu kyllä nesteessä

Alkuperäisellä asetelmalla ja pumpulla huutoon ja käynnistykseen ei ollut merkitystä paljonko tankissa oli bensaa.

Mainitsit että jokin muu rikkinäinen laite saattaa saada pumput huutamaan, mikä ja missä se on. (huuto ei siis loppunut vaikka koko asetelma vaihdettiin) Tiistaina päästään kokeilemaan toista DI-kasettia, virtalukonpohja on vaihdettu toissa talvena.

Jossain neuvottiin, miten pumpulle annetaan virtaa sulakeboksista, ja siiten kuunnellaan pumppuja, mutta mistä letku kannattaa irroittaa että näkee tuleeko ruiskuna, käykö konetilan suodatin?

kertokaa vielä kommentteja mitä illalla voi kokeilla vikaa haarukoitaessa, niin palataan huomenna kyselemään lisää.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tarkoitin että vaihdoit väärän pumpun siinä mielessä, että vaihdoit sen varsinaisen ruiskupumpun vaikka vika on siirtopumpussa.

Minulla meteli tuli nimenomaan siirtopumpusta, silloin kun sattui käynnistymään sähköä saadessaan.

Lienee samantekevää mistä sitä sähköä pumpulle tarjotaan. Sulaketaulusta sitä on kätevää tarjota kun takakontin lattia on paikallaan ja kontti täynnä tavaraa. Jos pumput ovat näkyvillä, niin eiköhän se jännitteen tarjoaminen onnistu vähintään yhtä helposti suoraan pumpun liittimiin.

Maininnallasi "joku muu rikkinäinen laite" tarkoittanet tätä, kirjoitin jotakin bensanpaineensäätimeen liittyen, minulla ei ole tuosta tarkempaa tietoa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 5103#65103
Viimeksi muokannut jus, Ma Syys 26, 2005 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kuten jus tuossa sanoi, tuon ikäisessä on ns. kaksipumppujärjestelmä, eli tankissa lilluu kaksi pumppua. Siirtopumppu, joka pumppaa tavaraa varsinaiselle painepumpulle, on ilmeisesti totaalisen finaalissa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
samppa9k
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Helmi 25, 2004 17:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja samppa9k »

No niin, taisin kirjoittaa vähän epäselvästi, aikaisemmin, joo on siellä Boschin tuplaämpäri pumppu viritys ja vielä että vaihtanut molemmat pumput (koko asetelma), pääpumppuun piti vain rakentaa liittimet, siis ***47:n tilalle koko paketti mallia ***37.

Ohitin illalla sen releen ja tarjoilin virtaa molemmille pumpuille erikseen, ja molemmat surisevat terveen oloisesti.

Toisaalta molemmista saattaa kuulua ihan kuin ilmaa pääsisi joukkoon?? sellainen viheltävä ääni, vahvistaako joku vielä ettei ***37 mallin sankko pumppuineen sovi suoraan ***47 tilalle, kun mun mielestä siinä on vain erilaiset liittimet sähkölle.

No täräytin hyppylangalla pumput käyntiin ja starttia, nyt kun akkulaturikin on ostettu.. vaan ei käynnisty, pyörittää ja pumput huutaa.

Tuo ohittaa sen releen? eikö niin?

DI kasetti irti ja haistelemaan tulppia, rutikuivat, eikä edes haise bensa.

Onko konehuoneen bensasuodatin oikea paikaa tarkistaa kun laittaa pumput käyntiin että tuleeko tankilta bensaa, pumput siis pyörii, mutta kuivalta vaikuttaa, ja jos joku muistaa kumpaan suuntaa bensa virtaa suodattimessa, eli riittääkö jos nappaa vain ylä letkun sankkoon ja valuttaa?

Sen kyllä opin viimeiksi että jos on kipinä ja bensaa, ni saba lähtee yleensä käyntiin.

2 viikkoa pakkasessa tallissa etsittiin rikkinäistä virtalukonpohjaa..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi kirjoitti:Eihän polttoainelinjat ole menneet ristiin?
Niissä liittimissä kun on takaiskuventtiili.
Ei varmaankaan menneet ristiin, kun paluuputki on tankin kannessa kiinni ja ainoastaan menoputkessa on pumppuun sopiva banjoliitin.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... 3034_1.JPG

Kyllä, hyppylankakytkennät, joilla tarjotaan jatkuvaa jännitettä bensapumpuille suoraan ohittaa kaikki bensapumppureleet.

Bensansuodattimen virtaussuunta selviää kun seuraat suodattimelta putkea bensakiskolle. Se putki suodattimessa, joka ei mene bensakiskolle, tulee bensapumpulta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

samppa9k kirjoitti:.


Sen kyllä opin viimeiksi että jos on kipinä ja bensaa, ni saba lähtee yleensä käyntiin.

..
Huh, aika vaarallinen yhdistelmä :roll:
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Tässä vois kysyä, että näkeekö bensapumpun lähtöjä mistään muualta kuin itse pumpusta? Ei huvittais lähteä CD:n penkkejä irrottelemaan vain jotta näkis minkä kokoiset letkut siellä on. Joutuu vissiin selkänojankin ottamaan irti?
samppa9k
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Helmi 25, 2004 17:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja samppa9k »

Eikös pumpun lähdöt näe siitä pumpun päältä, ainakin Boschin mallissa. Eli takaluukun pohja auki sitten pumpun suojapelti. Lähtö on siinä pumpun päällä, mustaa ja todella jäykkää letkua, itse en vaihtanut ollenkaan tuota letkua vaan ruuvasin sen "messinkin?" rinkulan vain takaisin uuteen pumpuun. CD malli on minullakin ja takapenkkiä EI tartte irroittaa pelkän pumpun vaihtoa varten, lisää valoja ja kaverin käsiä vain avuksi suksiluukun kautta. Jos tätä tarkoitit.
9000 CD T16 -88 A 315k
9000 CSE 2.3T -95 M 380k
samppa9k
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Helmi 25, 2004 17:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja samppa9k »

nyt vika löytyi uuden ***37 pumpun takaiskuventiilistä joka oli jumissa, vaihdoin ***47 sarjan pumpusta venttiilin, niin johan alkoi bensaa valua konehuoneen puolelle, ja lähtee käyntiin.

Puuh.. ettei Saabistin elämää tehtäisi liian helpoksi..

Nyt Saba kuitenkin vastaa matalapaine turboa.. hyvä että viisari liikkuu keltaisen puolen väliin. Alan katselemaan foorumeilta vinkkiä mihin ne paineet katosi, toisaalta jos joku yhdistää paineet suoraan bensapumppuun.. aaa ja sitten vielä se nakutus, eli nyt kone nakuttaa aika ilkeästi, voisiko ohjausyksiköt olla niin järissään etteivät lupaa painetta enempää ennenkuin nakutus loppuu?

tähän ottaisin vielä mielellään kommentteja, auto siis ajokunnossa mutta paineet hukassa.
9000 CD T16 -88 A 315k
9000 CSE 2.3T -95 M 380k
samppa9k
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Helmi 25, 2004 17:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja samppa9k »

Huomenta vain taas.

Kerroin tuossa aikaisemmin että auto on on ajokunnossa, no aamulla tilanne taas muuttui. Bensaa kyllä tulee jopa liikaa, eli kone laskee bensaa pakoputkesta ulos, ja lienee pakosarjan ja turbon ympäristö myös märkänä samasta aineesta. Lähtee siis käyntiin mutta käy ilmeisesti vain osalla pytyistä "heiluu" ja "täristää" eikös se sitä tarkoita?

Joku sylintereistä ei siis sytytä ja laskee bensat läpi. DI -kasettia voin kokeilla toisesta ja jahka päseen kotiin niin tsekkaan että tulpat on kiinni.

Noihin oireisiin vielä kaipaan kommentteja, että mitähän siellä voi nyt olla rikki?
9000 CD T16 -88 A 315k
9000 CSE 2.3T -95 M 380k
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Bensanpaineensäädin?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
samppa9k
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Helmi 25, 2004 17:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja samppa9k »

Bensapaineensäädin, okei, onko kukaan vaihtanut saako muualta kuin Oulussa Aineelta? Oliko arvokas?

Kokeilin tänään vielä kerran käyntiä ja huomiot olivat seuraava:

lähtee laakista käyntiin, mutta käy sanotaanko kahdella pytyllä, bensaa tulee edelleen pakoputkesta ja kastelee turbon päällisen.

- nappasin heti 30sek käytön jälkeen tulpat irti, 1 ja 4 normaalit, 2-3 uivat bensassa, kaikista pytyistä kuitenkin leijailee selvä bensan höyry, eli sen pohjalta kipinää löytyy kaikilta tulpilta, mutta ilmeisesti liikkaa 2-3:lle.

Miten homma oireilisi jos ruiskusuuttimet pukkaisivat läpi 2-3:lle oisko oireet tällaiset vaikka paineensäädin olisi ehjä?

Motonetissä näytti olevan noita suuttimia, mutta hinta kyllä sen verran hyvä että hirvittää jos kaikki pitää uusia. Voiko suutimet testata jotenkin simppelisti jos saan ne sieltä näkösälle.

eli nyt siten noista oireista, miten se paineensäädin sekoilee jos on rikki ja miten ruiskusuutimet.

Saab pukattu jo nurmikolle autotallin taakse..
9000 CD T16 -88 A 315k
9000 CSE 2.3T -95 M 380k
Haksu
"Viggen"
Viestit: 601
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Bensan paineen säädin on sulla sökö,minulla oli entisessä tonnarissa juuri samat oireet turbo märkänä ja ei todellakaan meinannut lähteä käyntiin.
Oli hilkulla ettei tullut juhannuskokkoa ennen juhannusta.Hinta oli jotain reilut 100 € muistaakseni.

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Vastaa Viestiin