Koeajoin tonnarin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllähän nuo 80-luvun tonnarit alkavat vähentyä katukuvasta, harva niitä enää jaksaa hitsata, kun uudempia ehjempiäkin saa.
Vuoden 2004 lopussa 80-luvun tonnareita oli ajoneuvorekisterissä kutakuinkin saman verran kuin 99:ä kaikki vuosimallit yhteensä.
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/ake.html

On mielenkiintoista nähdä miltä tilastot näyttävät kun vuosi 2005 päättyy. Kato käy varmasti 99-kannassakin, mutta veikkaisin että tonnareita putoaa enemmän pois.

Tässä mielessä omassa kokoelmassani on pelkästään tulevia harvinaisuuksia, 99 -82 ja 9000 -87. :-)

Ja arvostan tonnarin toimivuutta, tiloja ja mukavuutta kovasti, vaikka tiedän, että uudempiakin olisi. Vaan miksipäs sitä hyvää pois vaihtamaan. Sehän tietäisi vaan rahanmenoa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Montoya kirjoitti:Täyttä asiaa. Mielestäni tonnarissa on jotain ylväyttä ja varmasti nousee malli arvoonsa, kun kanta alkaa harventua. Ja kyllähän tonnari arvossaan on jo nyt. Lieneekö vaan niin, että turbotonnari on tullut liian tavalliseksi tuontiautojen yleistymisen myötä ja siten laskenut arvostusta.

No nämä arvostukset on aina mielipiteitä ja suuria yleistyksen aiheita, mutta tulipahan turistua perjantain kunniaksi :P

terv. Tuore tonnaristi
Niin, tuon ensimmäisen tonnari-koeajoni ajotuntuma oli kyllä hyvin tuttu, eli auto tuntui tutulta ja turvalliselta Saabilta. Mutta olen mielestäni sitä mieltä, että jos kaksi identtistä tonnaria, satkua tai ysiysiä olisi vaihtoehtoina ja toinen olisi turbo ja toinen ei ja ne olisivat vielä saman hintaisia ja kuntoisia, niin kyllä valinta väistämättä kääntyisi turboon. Tarkoitan tällä, ettei syy ole pelkästään turbon olemassa olossa, vaan muissakin liikkuvissa osatekijöissä, kuten esim. auton yleinen kunto, varusteet ja niiden toimivuus nyt ja tulevaisuudessa sekä viimeisenä, muttei vähäisimpänä, hinta.

Minä olen oppinut arvostamaan Saabia, vaikka se ei olekaan erikoismallinen harvinaisuus. Riittää, kun se on vaikka vain perusmallinen, mutta harvinaisuus. Eiku, kun se on toimiva, käyttötarkoitukseen sopiva ja omistamisen ylpeyttä tuova Saab. Ja kyllä turbo on plussaa ja siitä pikkuisen lisähintaakin olisin valmis maksamaan.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

jariha kirjoitti:jos kaksi identtistä tonnaria, satkua tai ysiysiä olisi vaihtoehtoina ja toinen olisi turbo ja toinen ei ja ne olisivat vielä saman hintaisia ja kuntoisia, niin kyllä valinta väistämättä kääntyisi turboon.
Tietenkin myös itse valitsisin mutkalla varustetun. Kun puhuin turbotonnarien maahantuonnista, kommentoin sitä, kun Jopen mielestä tonnarien arvostus olisi laskenut tai olisi yleensä huono. Tarkoitin, että siltä saattaa tuntua, koska turbollisia (ja myös turbottomia) uudempien vuosimallien tonnareita on katukuvassa huomattavasti aikaisempaa enemmän. Tämä taas on tehnyt niistä "tavallisempia", mikä voi jonkun mielestä laskea arvostusta. Mutta niinkuin sanoin, tuo arvostus on suhteellinen käsite.

Taitaa olla tuokin vähän vaikeasti selitetty, mut nyt ei vaan pysty :lol:

Edit: Ja eihän Saabista massaan sulautuvaa autoa saa millään, mikä on erinomaisen hyvä asia. :D
Viimeksi muokannut Montoya, Pe Syys 30, 2005 12:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2,3t -03
#2514
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Lähinnä alkoi ihmetyttämään, että miksi joku Saappi olisi vähemmän arvostettu, kuin joku toinen.

Minä ainakin tykkään ajaa hyväkuntoisella ja siistinnäköisellä autolla, oli se sitten tuo 82 Finlandia tai sitten 96 CSE.

Toivottavasti itse kullakin riittää intoa pitää autonsa semmoisessa kunnossa, että katsari huokailee onnellisena kopistellessaan pohjia. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

Ah, niin ihana 9000...

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

En kommentteineni ollut hernepussin kanssa liikkeellä, päin ja vastoin. Omalle kohdalleni on aina osunut ja tod. näk. myös tulevaisuudessakin osuu talviajo perheen kehnokuosisimmalla saabilla. Ei niin pahasti itketä suolassa ja loskassa ajo Ii-Oulu-Ii-etappiajossa. Vaimo ajelee kauppa, neuvola, yms. reissut sitten ns. 1.talviautolla ja kesällä minun talvisaapas seisoo käyttämättömänä kesäauton takia, nyt siis tonnikala seisoo katoksessa 15.4.-16.10.-05.

Tonnari nyt vaan on "hyvä ja halpa", molemmat ominaisuudet lainausmerkeissä, sekakäyttöauto. Nyt saa jo niin B- kuin C-osiakin käytettyinä ja tarvikkeesta kohtuuhintaisia varaosia. Osta, osta vaan jariha tonnikala, minä tosin voisin jopa kohtuullisessa kunnossa olevaan 5D-satkuun vaihtaa tuon ruiskutonnarini.

teevee P:n Vee
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Jumaliste, tällasia juttuja ei saa kirjoittaa! On nimittäin niin, että olen ajellut satkulla nyt vuoden, ihastunut autoon, seurannut foorumia ja liittynyt klubiin. Ja alkanut pohtia pää punaisena pitäisikö hankkia tonnari.

Puunaan ja kiillotan satkuani, huollan sitä ja uusin osia pikku hiljaa sieltä täältä. Kuten esimerkillinen autonomistaja tekee. Ja koko ajan takaraivossa kytee ajatus tonnarista.

Kuinka vanha? Vapari CC, Turbo CC? CD turbolla vai ilman, 2.0 vai 2.3. Mikä kestää parhaiten? Sama juttu CS:n kanssa. Mutta sellaiseen eivät rahat nyt riitä.

Käytin satkua huollossa. Viereisellä pukilla oli pystykeula CD. Asentaja sanoi että onhan noissa kaikenlaista kivaa. Mutta myös kaikenlaista vikaa -ja se maksaa. Plus läpimätä ruho 300tkm:n jälkeen. Ja onhan täälläkin ollut juttua: tasapainoakseli, kansi n. 200tkm, bensapumppu, DI-kasetti + kaikkea muuta. Ja maksaa satkuun verrattuna.

Mutta tonnari, perheeseen jossa on kaksi lasta ja johon satku vielä jäisi. Ajotapani puolesta i16 voisi riittää. Mutta en epäile, ettenkö nauttisi puhtaasta voimasta konepellin alla.

Jos rahaa olisi noin 2000 euroa, käyttökustannusten pitäisi olla mahd. alhaiset, minkälainen tonnari kokeneilla tulisi mielikuviin?
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

2000e budjetilla kannattaa varmaankin harkita CC:tä.

Odota vaan tarpeeksi kauan, että hyvä yksilö tulee vastaan.. Voi mennä yli vuosikin.

Oma CC:ni löytyi about 9kk odotuksen jälkeen, sitten ostopäätös tulikin hyvin äkkiä (6h ilmoituksen näkemisestä auton tarkastamiseen).

Korkeanokkaiset on niitä ruostuvia, matalanokkaiset vähemmän ruostuvia (mutta niissäkin on kaikissa ruostepaikkoja :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mitenkäs noiden saksantuontien lopulliset kustannukset voi arvioida? Että kannattaako nähdä vaivaa, joka tosin olisi ehkä nyt vähäinen, sillä siskoni perhe on siellä työkeikalla (ensi kevääseen asti) ja ovat ehdotelleetkin, että voisivat tuoda meille sieltä auton.

Poimin pari vaihtoehtoa...

Saab 9000 2.3 Turbo, 700 EUR
Saab 9000 Turbo, 790 EUR
Saab 9000 CS 2.3, 1950 EUR
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
sepeteus
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:31
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Mitenkäs noiden saksantuontien lopulliset kustannukset voi arvioida?
Vero on 29% vastaavan suomiauton hinnasta, siihen päälle alv. 22%, yhteensä 35% (1,22x29=35)
Rekisteröintikatsastus+kilvet 200e.
Lisäksi talvirenkaat vanteineen, lohko- ja sisätilanlämmitin ym. talvivarustelu asennettuna = tonni?. Ja jos auton tuottaa rekalla Kajaaniin, siihenkin menee tonni. Jos auton tuo ajamalla siihen joutuu hommaamaan kilvet ja vakuutukset molempiin maihin, laiva- ja/tai siltamaksuja ja paljon bensaa. Talvella huomioi että siinä on luultavasti kesärenkaat alla ja niukasti pakkasnestettä.
Näin Saksassa tonnin maksaneesta autosta saakin kätevästi neljän tonnin auton :o
Mutta homma saattaa kannattaakin jos tuttu tuo auton keväällä tullessaan, itse asennat lämmittimet ja renkaitahan joutuu ostamaan muutenkin.
Tullin arvoita autojen hinnoista kannattaa katsoa täältä:
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... /index.jsp
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Mitenkäs noiden saksantuontien lopulliset kustannukset....kannattaako nähdä vaivaa
Kannattaa!
Ei ole tuulesta temmattua että saksantuonneissa on rutkasti enemmän varusteita kuin "suomiautoissa", yleensä autot on huollettu vimosen päälle paljonkin ajettuna (schekheft / serviceheft gepflegt), suolaa on käytetty vähemmän (harvemmin) kuin meillä...onhan siellä paahdettu baanaa mutta mielummin karstaton 2,3 kuin umpitukossa oleva 120km/t nyhjätty :lol:

Mielessä on käynyt usein tuoda OG satkukin tuon saksantonnarin rinnalle ...valitettavasti OGsatkut ovat saksassa jo klassikoita ja maksaa:
http://tinyurl.com/8sonr
http://tinyurl.com/d9l3w

i16V...ei edes turbo (2700.- ja 280tkm) 8O :
http://tinyurl.com/a6hyc


Mutta! Miksi aina saksasta asti, löytyyhän niitä ruotsistakin http://www.blocket.se ja siellä on mistä valita (hintainflaatio.... :wink: ) lisäksi haku- (myös hukkakeikan) kustannukset pysyvät kurissa. http://www.seawind.fi taisi tarjota T:ku Tukholma väliä (hytti, auto ja 4 henk.) hintaan 45.- Eur...
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Ystonnari
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 21:09
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Ystonnari »

Itselläni kokemusta molemmista kulkineista, tällähetkellä alla 9000CS vapari. Oma valintani olisi kyllä näistä kahdesta tonnari. Ainakin bensankulutus tippuu bout puoleen tuosta tupliksesta. Molemmat hyviä ajaa. :lol: Milloinkas haet Jari tämän minun Specialin pois kuleksimasta :D
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Taloudellisesti tonnarin tuonti ei juurikaan enää kannata, mutta valinnanvaraa on tietty toiseen malliin kuin kotimaan markkinoilla.
Itse valitsisin mieluummin se karstaisen kotimaisen koneen kuin autobahnoilla rääkätyn laakerivikaisen :wink:
Suosittelisin hankkimaan mieluiten sinkityn mallin, eli joko cs tai matalakeulainen cde, eipähän tarvitse heti päivittää modernimpaan versioon :wink:
Tosin jos budjetti on se 2000e, niin sitten viisainta lienee koettaa bongata todella hyväkuntoinen yksilö kotimaasta, suosittelisin alle 250tkm ajettua, mikäli sellainen ihme jostain löytyisi.
Itse arvostan seuraavia varusteita niin paljon etten harkitsisikaan tontun ostoa ilman näitä:
acc, cruise, sähkölasit, nahkapenkit, kattoluukku. Toki ilman sähkönahkojakin voi tontulla ajella mutta helppoa se ei ole, samoin puuttuva etukyynärnoja hankaloittaa ajamista melkoisesti, eikä viisarikellosta ole paljoa iloa :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

ng900aero kirjoitti:Taloudellisesti tonnarin tuonti ei juurikaan enää kannata, mutta valinnanvaraa on tietty toiseen malliin kuin kotimaan markkinoilla.
Ja tämä on mielestäni varmaan paras perustelu esim. Ruotsista hakemiseen. Näyttäisi siellä olevan aivan toisella tapaa tarjontaa esim. alle 200tkm ajetuista 97-98 jubileum-malleista 2.3T-koneella. Ei tahdo tästä autoilun banaanivaltiosta löytyä noita sen vertaa myynnissä, että pääsis valitsemaan.
iita
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 19:25
Paikkakunta: lapinlahti

Viesti Kirjoittaja iita »

Saabsick kirjoitti:
Mitenkäs noiden saksantuontien lopulliset kustannukset....kannattaako nähdä vaivaa
Kannattaa!
Ei ole tuulesta temmattua että saksantuonneissa on rutkasti enemmän varusteita kuin "suomiautoissa", yleensä autot on huollettu vimosen päälle paljonkin ajettuna (schekheft / serviceheft gepflegt), suolaa on käytetty vähemmän (harvemmin) kuin meillä...onhan siellä paahdettu baanaa mutta mielummin karstaton 2,3 kuin umpitukossa oleva 120km/t nyhjätty :lol:

Mielessä on käynyt usein tuoda OG satkukin tuon saksantonnarin rinnalle ...valitettavasti OGsatkut ovat saksassa jo klassikoita ja maksaa:
http://tinyurl.com/8sonr
http://tinyurl.com/d9l3w

i16V...ei edes turbo (2700.- ja 280tkm) 8O :
http://tinyurl.com/a6hyc


Mutta! Miksi aina saksasta asti, löytyyhän niitä ruotsistakin http://www.blocket.se ja siellä on mistä valita (hintainflaatio.... :wink: ) lisäksi haku- (myös hukkakeikan) kustannukset pysyvät kurissa. http://www.seawind.fi taisi tarjota T:ku Tukholma väliä (hytti, auto ja 4 henk.) hintaan 45.- Eur...
voisikos leikkisästi ajatella niin:saksan auton km määrän kertoisi kahdella,koska siellä moottorin kierrosalueen käyttö huomattavasti suurempi kuin täällä :?:
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tätä mä olen vähän katellut "sillä silmällä".

Tosin tuossa naapurikunnassa olisi ilmeisen hyväkuntoinen perustonnari (siis ilman juuri mitään lisävarusteita) mielestäni sopivaan hintaan kaupan :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin