Pakkasnesteistä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

No mä taidan "lievän" huuhtomisen jälkeen vaihtaa nuo firmasta löytyvät punertavat. :)

Saab nähä kuin äijän käy. :D
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei noilla väreillä sinänsä ole merkitystä, ne on ihan vaan sitä minkälaiseksi ne on värjätty.

Käsittääkseni ainakin kolmea päätyyppiä on olemassa.
1) perinteistä jäähdytinnestettä, _yleensä_ vihreä
2) G-48 long-life jäähdytinnestettä, _yleensä_ sininen, tätä saa ainakin mb ja bmw merkkiliikkeistä
3) silikaattivapaata punaista nestettä, tätä käyttää kai ainakin VAG?

Merkityksellistä noissa on kai se, että parempia nesteitä ei saa sotkea tuohon "tavalliseen". Noiden kahden eri long life litkun sekoittuvuudesta ja tarkemmista eroista en tiedä. Molemmat on kuitenkin tarkoitettu suojaamaan alumiinia paremmin syöpymiseltä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Bemarihan on tosiaan käyttänyt (aina?) tuota sinistä nestettä. Löytyy Bilsteinin 1.5L pulloissa Motonetista 7.50 euroa/pullo ja Liqui Molyn 5L kannuissa 19.90 eurolla. Korrekin G-48:a löytyy myös litran pulloissa.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, CSE 2.3T -94, OG9-3 -99
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Itse ostin vahingossa sinistä litkua, vaikka edelliset on vihreää. Tosin nyt puhutaan keskenään saman merkkisestä ja nimisestä HALPIS-litkusta. Näitä varmaan uskaltaa sekoittaa keskenään, kun ovat todennäköisesti samaa tavaraa, toinen on vaan haluttavuuden takia värjätty siniseksi. :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Micky
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2005 11:06
Paikkakunta: pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Micky »

joku yhdistelmä puuroutuu kun sekotetaan keskenään...että se niistä väriaineista..
...
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Vag laitteissa nähdään kuukausittain tapauksia joissa on laitettu "vihreätä" punaisen joukkoon ,=puuroa tulee kattilan täydeltä.
Kiva homma huuhtoa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

900i kirjoitti:Vag laitteissa nähdään kuukausittain tapauksia joissa on laitettu "vihreätä" punaisen joukkoon ,=puuroa tulee kattilan täydeltä.
Kiva homma huuhtoa.
Eikä se pelkkä puuron keitto paisuntasäiliössä, vaan yleensä ongelma huomataan koneen keittämisenä, kun jäähdytysjärjestelmä ei toimi. Kunnon keittäminen aiheuttaa taas tunnetusti usein kannentiivisteiden palamisia ja kansien halkeilua.
Tämä kaikki vain siitä että tulee laitettua jäähdyttimeen mitä sattuu ekaksi vastaan.

Sitten jos tulee testailtua noita nesteitä ominaispainomittarilla, niin jotkut nesteet ovat vettä kevyempiä ja jotkut taasen painavempia, eli nesteitä on oikeasti kemiallisesti erilaisia, eikä vain väriaine.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Mistä päin lohkoa nuo poistotulpat löytyy? Alfamerin kirjassa mainittiin B204:ssa olevan 2 tulppaa, mut ei tietenkään kuvia ollut :?
9-5 2,3t -03
#2514
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

Jaahasta, mitähän tuonne uskaltais heitellä kun paisuntasäiliössä oleva neste on jo melko tummaa, ehkä lähempänä ruskeaa kuin punaista nestettä. On sen verran tippunu pinta nyt kovilla pakkasilla että on pakko lisätä tässä välissä ennen n. kuukauden päästä olevaa isompaa huoltoa jossa on tarkoitus vaihdella kaikki nesteet jne.
Eli tuota Nesteeltäkin löytyvää vihreää nestettä ei kannata sinne survoa?
#2633
Tomaatti9000
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Make5 kirjoitti: Eli tuota Nesteeltäkin löytyvää vihreää nestettä ei kannata sinne survoa?
Ainoa asia josta kaikki taisi olla samaa mieltä, oli se että eri värisiä nesteitä ei pidä sekoittaa keskenään.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Sekotetaan nyt vielä soppaa ja laitetaan omakin käsitys asiasta esille. Punainen neste (mitä löytyy myös omasta allekirjoituksen mukaisesta autosta ja jota saa myös Saab:n merkkiliikkeestä ihan Saab:n hienoissa pulloissa) ei syövytä alumiinia kuten tuo vihreä neste tekee. Tämä johtuu juuri aineen koostumuksesta. (joku tuolla edempänä mainitsikin jo jotain hienoja aineiden nimiä) Eri tyyppejä ei missään nimessä saa sekoittaa keskenään juuri tuon puuroutumisen takia.

En tosiaan tiedä, et onko ihan ensiasennuslitkut omassa autossa, mut sitä punasta siellä siis oli kun auton ostin ja sitä sinne laitettiin lohkiksen asennuksen yhteydessä.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

Jepjep, arvelisin että tuo on juurikin tuota 'orggis saab' nestettä, koska auto on aina huollettu merkkiliikkeessä.. Pitänee lähteä etsimään ko. nestettä tuolta Lappeenrannan keskustasta (saa laittaa vinkkiä jos sattuu tietämään mistä lähteä etsimään, paikka on melko tuntematonta vielä :)
#2633
Tomaatti9000
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Ja tuosta lohkolämppärin päällä pitämis-topicista viisastuneena:

Täältä löytyy ihan Nesteen omat käyttöturvallisuustiedotteet heidän valmistamilleen jäähdytysnesteille (vähän kun alaspäin rulleilee sitä sivua). KTT:t sisältävät kaikenlaista tietoa nesteistä, mm. kemialliset ja fysikaaliset ominaisuudet.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Pakko kai avata suunsa: Vihreä Neste on sitä perinteistä. Sitten on sitä punaista SILIKAATTIVAPAATA, jota ei saa sotkea missään nimessä tuon perinteisen kanssa. Sitten on vielä Sinistä, punaista ja vihreää ENSIASENNUSNESTETTÄ, jota eri automerkit ristiin käyttävät. Em. käyttäymisestä sekoitettaessa perinteisen nesteen kanssa, kannattaa kysyä merkkihuollosta. Kuitenkin vanhempien autojen omistajat vaihtavat nesteet itse ja usein varmasti juuri laittavat tuota perinteistä vihreää litkua. Silikaattivapaa neste on tarkoitettu nimenomaan KEVYTMETALLISTA koneistetuille moottoreille, kuten VAG-konsernin useimmat uudet tuotteet ovat. Silikaattivapaan nesteen käytössä vanhemissa autoissa en näe mitään haittaa, kunhan järjestelmän ensin huuhtelee kunnolla. Toivottavasti tämä auttaa.
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Pugman »

Sekotetaanhan tätä soppaa vielä vähän.

Eli ainakin shell myy sinistä nestettä joka on ominaisuuksiltaan sitä ns. perusnestettä eli sitä mikä on normaalisti vihreetä. Että semmonen tapaus :)
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
Vastaa Viestiin