Ei noilla väreillä sinänsä ole merkitystä, ne on ihan vaan sitä minkälaiseksi ne on värjätty.
Käsittääkseni ainakin kolmea päätyyppiä on olemassa.
1) perinteistä jäähdytinnestettä, _yleensä_ vihreä
2) G-48 long-life jäähdytinnestettä, _yleensä_ sininen, tätä saa ainakin mb ja bmw merkkiliikkeistä
3) silikaattivapaata punaista nestettä, tätä käyttää kai ainakin VAG?
Merkityksellistä noissa on kai se, että parempia nesteitä ei saa sotkea tuohon "tavalliseen". Noiden kahden eri long life litkun sekoittuvuudesta ja tarkemmista eroista en tiedä. Molemmat on kuitenkin tarkoitettu suojaamaan alumiinia paremmin syöpymiseltä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Bemarihan on tosiaan käyttänyt (aina?) tuota sinistä nestettä. Löytyy Bilsteinin 1.5L pulloissa Motonetista 7.50 euroa/pullo ja Liqui Molyn 5L kannuissa 19.90 eurolla. Korrekin G-48:a löytyy myös litran pulloissa.
Itse ostin vahingossa sinistä litkua, vaikka edelliset on vihreää. Tosin nyt puhutaan keskenään saman merkkisestä ja nimisestä HALPIS-litkusta. Näitä varmaan uskaltaa sekoittaa keskenään, kun ovat todennäköisesti samaa tavaraa, toinen on vaan haluttavuuden takia värjätty siniseksi.
Vag laitteissa nähdään kuukausittain tapauksia joissa on laitettu "vihreätä" punaisen joukkoon ,=puuroa tulee kattilan täydeltä.
Kiva homma huuhtoa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011. 900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green. 96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i kirjoitti:Vag laitteissa nähdään kuukausittain tapauksia joissa on laitettu "vihreätä" punaisen joukkoon ,=puuroa tulee kattilan täydeltä.
Kiva homma huuhtoa.
Eikä se pelkkä puuron keitto paisuntasäiliössä, vaan yleensä ongelma huomataan koneen keittämisenä, kun jäähdytysjärjestelmä ei toimi. Kunnon keittäminen aiheuttaa taas tunnetusti usein kannentiivisteiden palamisia ja kansien halkeilua.
Tämä kaikki vain siitä että tulee laitettua jäähdyttimeen mitä sattuu ekaksi vastaan.
Sitten jos tulee testailtua noita nesteitä ominaispainomittarilla, niin jotkut nesteet ovat vettä kevyempiä ja jotkut taasen painavempia, eli nesteitä on oikeasti kemiallisesti erilaisia, eikä vain väriaine.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Jaahasta, mitähän tuonne uskaltais heitellä kun paisuntasäiliössä oleva neste on jo melko tummaa, ehkä lähempänä ruskeaa kuin punaista nestettä. On sen verran tippunu pinta nyt kovilla pakkasilla että on pakko lisätä tässä välissä ennen n. kuukauden päästä olevaa isompaa huoltoa jossa on tarkoitus vaihdella kaikki nesteet jne.
Eli tuota Nesteeltäkin löytyvää vihreää nestettä ei kannata sinne survoa?
Sekotetaan nyt vielä soppaa ja laitetaan omakin käsitys asiasta esille. Punainen neste (mitä löytyy myös omasta allekirjoituksen mukaisesta autosta ja jota saa myös Saab:n merkkiliikkeestä ihan Saab:n hienoissa pulloissa) ei syövytä alumiinia kuten tuo vihreä neste tekee. Tämä johtuu juuri aineen koostumuksesta. (joku tuolla edempänä mainitsikin jo jotain hienoja aineiden nimiä) Eri tyyppejä ei missään nimessä saa sekoittaa keskenään juuri tuon puuroutumisen takia.
En tosiaan tiedä, et onko ihan ensiasennuslitkut omassa autossa, mut sitä punasta siellä siis oli kun auton ostin ja sitä sinne laitettiin lohkiksen asennuksen yhteydessä.
Jepjep, arvelisin että tuo on juurikin tuota 'orggis saab' nestettä, koska auto on aina huollettu merkkiliikkeessä.. Pitänee lähteä etsimään ko. nestettä tuolta Lappeenrannan keskustasta (saa laittaa vinkkiä jos sattuu tietämään mistä lähteä etsimään, paikka on melko tuntematonta vielä
Ja tuosta lohkolämppärin päällä pitämis-topicista viisastuneena:
Täältä löytyy ihan Nesteen omat käyttöturvallisuustiedotteet heidän valmistamilleen jäähdytysnesteille (vähän kun alaspäin rulleilee sitä sivua). KTT:t sisältävät kaikenlaista tietoa nesteistä, mm. kemialliset ja fysikaaliset ominaisuudet.
Pakko kai avata suunsa: Vihreä Neste on sitä perinteistä. Sitten on sitä punaista SILIKAATTIVAPAATA, jota ei saa sotkea missään nimessä tuon perinteisen kanssa. Sitten on vielä Sinistä, punaista ja vihreää ENSIASENNUSNESTETTÄ, jota eri automerkit ristiin käyttävät. Em. käyttäymisestä sekoitettaessa perinteisen nesteen kanssa, kannattaa kysyä merkkihuollosta. Kuitenkin vanhempien autojen omistajat vaihtavat nesteet itse ja usein varmasti juuri laittavat tuota perinteistä vihreää litkua. Silikaattivapaa neste on tarkoitettu nimenomaan KEVYTMETALLISTA koneistetuille moottoreille, kuten VAG-konsernin useimmat uudet tuotteet ovat. Silikaattivapaan nesteen käytössä vanhemissa autoissa en näe mitään haittaa, kunhan järjestelmän ensin huuhtelee kunnolla. Toivottavasti tämä auttaa.
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)