lämppäri/ilmastointi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pate
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 20:55
Paikkakunta: Tampere

lämppäri/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja pate »

Ostin joulun alla Saksasta tuodun 9000 cse 2.3 -93-mallisen auton.
Hyvä auto ajaa, mutta lämppäri/ilmastointi toimii miten sattuu tai en osaa käyttää:Esim jos auto seisoo hetken tyhjäkäynnillä, niin lämppäri päättää ruveta puhaltaan kuumaa eikä tottele enää säätöjä vaan tarvii "resetoida".
Kosteutta on sisällä paljon, ikkunat on melkein koko ajan huurussa.Takasivulaseille tulevat kanavat puhaltaa kylmää/viileätä vaikka muualle tulis lämmintä.Ilmastoinnin joku haistelija(?) kojelaudassa ujeltaa (laakeri?) kovalla pakkasella;onkohan kallis osa/vaikea vaihtaa?
Eli siinä olis nippu ongelmia. Tarkotus oli vähän kysellä, että löytyiskö Tampereen seudulta ketään joka näistä ymmärtää ja olis kiinnostusta -korvausta vastaan tietysti(!..)- autoa tsekata. Toki jos joku pystyy tällaselle maallikolle "rautalankaohjeita" tätä kautta antamaan niin kyllähän minä sujuvasti niitä vastaan otan!
Sit vielä sellanen juttu että olisko kellään myydä suomenkielistä käyttöohjekirjaa ko.autoon?
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Takasivulasien puhaltimet ottaa ilman oven puolivälistä, siinä ovilokeron syvennyksessä on ritilä, huomaat kyllä kun katsot tarkemmin. Elikkäs ne puhaltaa sen lämpöistä ilmaa kuin takana jalkatilassa on.

Kosteuteen voi olla ainakin kolme syytä: Sisäilman kierrätysläppä jumissa, sisäilman suodatin aivan tukossa tai ilman poistoreitit takapäässä tukossa. Kosteus ei poistu jos uutta kuivaa ilmaa ei tule, uutta ilmaa ei tule jos vanha ei mene pois tai jos vaan kieputetaan kosteaa ilmaa ympäri lämppärin kennon läpi ei kosteus poistu. CS:ssä ei kyllä poistoreitit hevillä mene tukkoon... kannatta kokeilla pistämällä puhallus käsiohjauksella täysille, takalasin sivuilla ritilöistä pitäisi käsin tuntua selkeä virtaus, puhaltaa kevyen lumenkin siitä pois. Jos ei tunnu niin kannattaa silti ensin tutkia kaksi ensimmäistä veikkausta.

Tuo resetointi juttu haisisi joltakin anturi tms vialta... resetoitko ajamalla kalibroinnin? Itselläni on muutaman kerran tehnyt niin että alkaa puhaltelemaan hyistä ilmaa ja homma korjaantuu ajamalla kalibrointi lävitse.

Kojelaudassa olevan anturin voi puhdistaa, jopa irrottamatta sitä. Ritilä lähtee pois kampeamalla varovasti, sitten jotakin kuivaa (ei rasvaista)elektroniikan puhditusainetta anturiin oikein kunnnolla, kuivaus öljyttömälla paineilmalla (esim paukkupullosta) ja pieni tujaus jotakin rasvasta sähkölaite skdl:ää perään. Öljyn/rasvan kanssa ei kannata tuhrata turhan paljon koska kaikki liika rasva vetää pölyä/nöftää puoleensa kuin magneetti.

-J-
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Jumankekka toi Mimmi on sairaan nopee :D
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: lämppäri/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

pate kirjoitti:Sit vielä sellanen juttu että olisko kellään myydä suomenkielistä käyttöohjekirjaa ko.autoon?
Ainaskin Minimanit myy suomenkielistä korjauskäsikirjaa hintaan noin 23 eeroo.
Sieltä ei vaan löydy kaikkea mitä Haynesin engl.kielisestä versiosta, joten hyvä on omistaa molemmat :)
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
MacSaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Su Loka 12, 2003 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MacSaab »

Hei, siitä käsikirjasta.
Scan-Auton (puh. keskus 010 555 010) jälkimarkkinointiosasto lähetti mulle vm -95 käsikirjan kysyttyäni sitä. Suomenkilelen sisäluku sujuu minultakin paremmin kuin Saksa. :)
kari
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kari »

Paljoko muuten toi käsikirja maksaa? Ei tuo Ruotti suju yhtään sen paremmin ku Saksa. :lol:
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
Vastaa Viestiin