Kauanko ysitonninen kestää? Ostanko siis sellaisen?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Höylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 11:18

Kauanko ysitonninen kestää? Ostanko siis sellaisen?

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Elikkäs hakua jo kokeilin mutta siitä en tyydyttävää vastausta saannut.

900.sta ja 99.stä on kokemusta mutta miten on tonnarin kanssa, kuinka kauan kone kestää, tietysti tämä on hyvin yksilöllistä, muttta arvailuja otetaan vastaan.
Ajatuksena olisi siis jonkun 90-luvun tonnarin mahdollinen hankinta ja näitä autoja katsellessani olen törmännyt jopa melko suuriinkin kilometrimääriin (esim. 450tkm).
Onko merkittäviä eroja eri moottoreiden välillä, siis 2.0 turbo, 2.0, 2.3, 2.3turbo ja onkohan vielä muita vaihtoehtoja, griffiniin en ole ajatellut sijoittaa.
Olisi myös mukavaa saada vinkkejä mitä kannattaa ostaesssa erityisesti tarkistaa, toki haulla löytyi jonkinvarran tietoja.
Myös varustetasoista ja lisävarusteista ottaisin informaatiota mielelläni vastaan!
Kaikki tieto on tarpeen joten kiitoksia jo etukäteen! :D
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kuten sanoit, on yksilöllistä, riippuen sekä auton että auton omistajan yksilöllisyydestä. Toisen mielestä kone tulkitaan "hajonneeksi", jos pitää tehdä kansiremppa. Toisen mielestä taas kuuluu normihuoltoon vaihtaa kampuran laakerit, männänrenkaat yms. pientä. Näillä oletuksilla Saabin tonnareissa käyttämät koneet kestää n. 100 000 - 1 000 000 kilometriä.

90 luvun alkupuolen 2,0 ja 2,3 litrasten koneiden (turbot JA ei-turbot) erona on lähinnä tasapainoakselit. 2,3 litrasissa ne on, ja aiheuttavat "ylimääräisen" remppakierroksen aina n. 200 000 km välein, ellei joku edellinen omistaja ole ymmärtänyt heivata koko systeemiä (=ketjua) pois koneesta. Griffin on tonnareissa normi 2,3T kone Griffin varustellussa autossa.

Varustetasoista on tässä mielestäni turha lätistä, se kun selviää ostettavasta yksilöstä varmaankin jo myynti-ilmosta tai ainakin kysymällä myyjältä....Yleisesti ottaen, mitä enemmän kirjaimia mallimerkinnän persiissä, sen enemmän varusteltu :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kestävät jos välillä viitsii vaikkapa syyshuollon yhteydessä vaihtaa hoonauttaa sylinterit, vaihtaa halkeilemattoman kannen ja laakeroida alakerran :lol:
Paljon on käytöstä ja huoltamisestakin kiinni (paitsi tasapainoketjun osalta mikään ei auta, kestää sen 200tkm), kympin välein vaihdetut moottoriöljyt ovat takuulla pitäneet koneen paremmassa hapessa kuin ohjekirjan mukaisesti, eli 20tkm:n välein.. lopputuloksena kulumaa sylintereissä ja alakerran laakereissa, jne.
Osta 2.3 turbo, vääntää paljon paremmin kuin 2.0. Vaparia ei kannata edes harkita :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Höylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 11:18

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Juu tuommoset kansirempat yms. eivät mielestäni ole niin vakavia kunhan ei tarvia joka 100tkm jälkeen ruveta kansipahvia vaihtamaan, tosin ei tuo niin mahdoton homma kyllä ole. Mitenkäs nuo turbot, tarvitseeko niitä huoltaa jotenkin erityisesti? Tosiaan jos koneen kesto on samaa luokaa/remontit samanlaatuisia kuin 99/900:ssa niin sitten voinee huoletta ostella vaikka tuohon ysisataseen sen yhden nollan lisää. :D
Griffinistä tarkoitin juuri tuota 3.0 versiota, voi olla turhan eksoottinen ja kallis korjailla, en tiedä mutta arvelen!
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mulla on vm/86 Tonnari. Ajettu 700 000.
Kysyisinkin : "mikä on kansipahvi".
Olenkos huoltanut huonosti, kun en ole vielä sitä vaihtanut :roll: 8)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Höylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 11:18

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Firges9000 kirjoitti:Mulla on vm/86 Tonnari. Ajettu 700 000.
Kysyisinkin : "mikä on kansipahvi".
Olenkos huoltanut huonosti, kun en ole vielä sitä vaihtanut :roll: 8)
Kansipahvihan on kannentiiviste ei tarvitse tuota vaihdella ellei rupea valkeaa savua työntämään pakoputkesta yhtenään tai imestymään muita tiivisteen vauriotumiseen viittaavia oireita. :)
elde
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja elde »

onhan tuo mullaki -89 automaatti turbo tonnari ja 460000 ajettu. eikä oo muita oireita muutako että bensapumppu voi mennä millo tahasa.mutta ku käyttää vähä kakstahti öljyä bensan seassa ni kyllä seki vielä vähä aikaa kestää
tokahaik
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Pe Loka 07, 2005 19:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tokahaik »

Velipojan ysitontulla on ajettu yli 500 000 km ja vielä menee varmaankin toiset samanlaiset.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

seike kirjoitti:Velipojan ysitontulla on ajettu yli 500 000 km ja vielä menee varmaankin toiset samanlaiset.
Melkoista optimismia :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Vanhalla og 900:llani oli mittarissa myyntihetkellä viime keväänä 806500.Uusi omistaja oli hakenut leiman eli tarina jatkuu. Miksi olisi tontun koneet niin paljon huonompia?? Tiedän monta 900:sta joiden km -lukema on välillä 600 000 - 1000 000.Omalla tontulla ajettu nyt 126000 ,joten luen mielenkiinnolla muiden vastauksia.
Voisiko joku taitava tehdä taulukon? (esim rasti ruutuun - menetelmällä) ,johon sais syötettyä ajokilometrit , yleisimmät korjaukset ja missä kilometreissä ne on tehty?
Olisiko oma foorumi paikallaan tämänkaltaisille kestotiedoille.Ei tarvitsisi käytää haku-toimintoa( joka ei kaikissa/joissain tapauksissa toimi tai ei kaikki osaa/viitsi käyttää).
Sinne vois siirtää esim-suositeltujen korjaamopalveluidenlistan ,värikoodilistan jne.Eli asioita jotka eivät vanhene koskaan tai erittäin hitaasti.
KANNANOTTOJA,kiitos :?: :?: :P
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Uskon oljyvaihtovälien lyhentämiseen.Ei sen takia ,että öljy ei voitelisi vaan siksi, että kilometrien saatossa oljyyn tulee palojatteitä ja muita hiovia partikkeleita.900:seen vaihdoin 5000 km välein öljyt suositellun 10000 sijaan käyttäen Teboilin Diamondia .700 000 jälkeen pidensin öljynvaihtovälin 7500 km:ään.
Tämä on niitä ainoita helppoja tapoja joita tavallinen käyttäjä (peukku keskellä kämmentä) voi pidentää koneen käyttöikää.
Ilmanputsari ja tulpat, onko näiden kolmen jälkeen muuta, en tiedä.
Ajotapaa ei oteta huomioon!
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Tonnari, satku, noppaa ja ysiysi, kestää isältä pojalle :lol:
Hyvin huollettu kulkine kestää.
Nuo huonon hoidon jäljet näkyvät kyllä selkeästi.
Sellaisesta kannattaa ostohetkellä pysyä erossa.

Tahtari kestää vaarilta suvun nuorimmaiselle.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Höylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 11:18

Viesti Kirjoittaja Höylä »

:saab: Tänään pitäs lähtee kahtelemaan autoliikkeiden tarjontaa, jos sieltä vaikka sopiva tonnari löytys, kiitos kaikille tiedoista!:saab:
Peppe76
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 22:53
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Kauanko ysitonninen kestää? Ostanko siis sellaisen?

Viesti Kirjoittaja Peppe76 »

[quote="Höylä"]Elikkäs hakua jo kokeilin mutta siitä en tyydyttävää vastausta saannut.

900.sta ja 99.stä on kokemusta mutta miten on tonnarin kanssa, kuinka kauan kone kestää, tietysti tämä on hyvin yksilöllistä.

Juu,kyllä se paljon on kiinni auton hoivaamisesta ja huoltamisesta kiinni.Itellä on valkoinen 9000cda ja ei pukkaa kukkaa vaik kilometrejäkin on 320tkm,paljon pesty ja vahattu. 8) Ja kyllä 2,0 vaparillakin kerkiää sopivasti(jo 3 kertaa napsahtanut ylinop.sakot)Mutta kyllä siinä turbossa aina sitä jotain on...... :) Meidän tarpeisiin tosin riittää se vaparikin. :wink:
Lähtee kuin hauki makuulta!Posket takalasiin.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Just tänäiltana otin tyypit appiukon -91 9000cc vapaastihengittävällä jossa automaattilaatikko, oli laiskempi kuin muistinkaan, suorastaan vaarallinen yleisillä teillä, en suosittele 8O :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin