Käsijarru ei pysy säädössä
Käsijarru ei pysy säädössä
Katsastuksen lähestyessä rupesi kiinnostamaan, saako takajarrusatulan säätömekanismia korjattua kun käsijarru ei pysy säädössä vaan löystyy pian säätämisen jälkeen?
Yksi yleinen syy on liian tiukalle säädetyt vaijerit, toinen yhtä yleinen on jumittavat linkut takasatuloissa (ei palauta täysin -> käsijarru ei pysy säädössä).
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Lisätään vielä vaijerien kunto: itse kärsin (omaa laiskuuttani tosin) vasemman vaijerin tahmeasta liikkumisesta: kun käsijarrun sääti katsastuskuntoon, se jäi hiukan laahaamaan ja oli taas nopeasti ihan pielessä. Palautusjoustakin jo virittelin kireämmäksi...
Vaijerin uusiminen kolmen jokavuotisen katsastussäätelyn jälkeen lopetti ongelmat. Vanhakaan vaijeri ei ollut pahasti jumissa, mutta uusi tuntui heti huomattavasti liukkaammalta.
Vaijerin uusiminen kolmen jokavuotisen katsastussäätelyn jälkeen lopetti ongelmat. Vanhakaan vaijeri ei ollut pahasti jumissa, mutta uusi tuntui heti huomattavasti liukkaammalta.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Tässä samassa sopii varmaa kysyä, että mitens jarrusatulassa säädetään käsijarrua vähän kireämmälle? Katsastuksessa oli vain 17% kokonaistehosta =) Konttorilla mies puhui jostai kuusjakoruuvista, mutta missäs moinen? Yritin kurkkia enkä nähnyt. Paperissa maininta tosta, niin pitäis saada jälkitarkastukseen korjattua.
Jarrusatulan sisäreunassa näkyy muistaakseni 13mm pultin kanta. Se irti ja alta löytyy tuo kuusikantainen säätöruuvi. Oikea säätö: pultti ihan kiinni ja sitten auki n. vartti kierros. Tämän jälkeen renkaan pitäisi pyöriä vapaasti ja kuitenkin käsijarrun pitää hyvin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
käsijarrun säätö 9000
Jarrusatulassa on suojatulpan alla neljän millin kuusiokoloruuvi joka kierretään myötäpäivään liikkeensä päähän jonka jälkeen puoli kierrosta takaisin päin eli vastapäivään.Kokeile pyörää pyörittämällä ettei laahausta esiinny ja mikäli esiintyy kierrä säätöruuvia vielä neljännes kierros vastapäivään.Itselläni vasen pysyy säädössä muutaman viikon on kai säätöhammastanko? sökönä.
9000cs -92
og900 3d
0g900 Airo
#1278 Forsström Keijo
og900 3d
0g900 Airo
#1278 Forsström Keijo
No lähdin äsken kiristämään tuota käsijarrua tuolta säätöruuvista ja yllärinä ilmeni, että kiristysmutterin tulppa on pyöreä kuin putki. Ei saa otetaa edes minkäänlaisilla pihdeillä. Uusiin jarrusatuloihin ei ole rahaa ja koko jarrusatulaa en jaksa lähteä irroittamaan.
Onko muuta keinoa saada käsijarrua kireämmälle edes katsastuksen ajaksi? Vois sitten veronpalautuksien jälkeen hommata uudet jarrusatulat, näyttivät muutenkin melko entisiltä.
Onko muuta keinoa saada käsijarrua kireämmälle edes katsastuksen ajaksi? Vois sitten veronpalautuksien jälkeen hommata uudet jarrusatulat, näyttivät muutenkin melko entisiltä.
Hitsaat tulpan päähän pultin kiinni ja käännät sillä auki.jpjk kirjoitti:No lähdin äsken kiristämään tuota käsijarrua tuolta säätöruuvista ja yllärinä ilmeni, että kiristysmutterin tulppa on pyöreä kuin putki. Ei saa otetaa edes minkäänlaisilla pihdeillä.
Kun tulppa on irti, viilaat pyöristyneeseen kantaan lisää kulmia ja irrotat pultin.
Tai hankit terävämmät pihdit. Irrotusöljy, kohtuulliset iskut tulpan kantaan ja varovainen lämmittäminenkin voisi auttaa. Tai saisiko meisselillä naputeltua kantaan niin että lähtisi kääntymään auki?
Tai vasaroit siihen kantaan 13 mm tai 1/2" hylsyn, jolla väännät. Alunperin se taitaa olla 14 mm kanta.
Viimeksi muokannut jus, Pe Marras 18, 2005 14:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
On tunkkia, mutta ei juuri nyt käsillä =)
Noh, sain kahvan puolelta säädettyä vaijereita kireämmälle, ainakin tuntuu tehokkaammalta kun kokeilin. Ei enää valu ylämäessä =) Kaipa ne pysyy säädössä sen 30min, mitä kestää että leiman saan. Ens viikolla pitää ottaa nuo irti ja vääntää ne pultit auki tempulla tai toisella.
Noh, sain kahvan puolelta säädettyä vaijereita kireämmälle, ainakin tuntuu tehokkaammalta kun kokeilin. Ei enää valu ylämäessä =) Kaipa ne pysyy säädössä sen 30min, mitä kestää että leiman saan. Ens viikolla pitää ottaa nuo irti ja vääntää ne pultit auki tempulla tai toisella.
Ei pysy oikean puolen skäige säädöissään, vaikka vaihdoin juuri vaijerin. Takapalat on vaihettu muutama viikko sitten. Kun säätää niin, että ottaa heti kun kahvaa vähän nykäisee, niin vahän ajan päästä on jo ihan tehoton. Meneekö jo satula vaihtoon?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470