EI nouse ahtopaine!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ESATOR
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: La Elo 28, 2004 22:03
Paikkakunta: Kuusamo

EI nouse ahtopaine!

Viesti Kirjoittaja ESATOR »

Nyt olis hyvät neuvot tarpeen! Ahtopainemittari nousee juuri ja juuri keltaiselle, eli eihän tämä auto ole nyt iskussa! Tuore SAABISTI pyytää vinkkejä että missä vika!? mitään ylimääräisiä ääniä en ole havainnut ja auto toimii muuten täysin normaalisti. Auto on 2,3t -95 mittarissa 145000 ei kai se jo turbo menny!?? :oops:
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Moro tarkistele ensin että kaikki putken on ehjät ja ovat kiinni oikeisa paikoissaan .Toinen mikä voi olla vialla katso on ko välijäähdyttimen päädyt paikallaan nekin ovat joskus alkaneet vuotamaan kun ovat muovia. Kolmas mikä voi olla syynä on että jarruvalo katkaisija on rikki joten se pudottaa koneen peruspaineille . Ahtimen saat testattua sillä että laitat pienet lukkopihdit ahtimen imupesästä lähtevään putkeen ja kokeilet varovasti lähteekö nostamaan painetta en suosittele kokilemaan padaali lattiassa muuten saattaa mäntä pistiäinen kyläilemään koneeseen . Yleisin syy ovat irronneet letkut mutta kokeile myös foorumin hakutoiminnoilla sieltä löytyy aikas paljon juttua näistä asioista .Mikäs sen noloimpaa kuin ahtamaton TURBO SAAPPi :lol:
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ei kai ole TAAS se by-pass! Sammuuko auto kun painaa kytkimen pohjaan ahdoilta (kaasukin tietysti pois) ? Automaatilla sammumisefektiä ei kyllä tule.

Haku kertoo lisää.

Autosi taitaa muuten olla 2.3T ? Eli täysipaineturbo (ei siis 2.3t, matalapaine), ei siinä muuten olisi ahtopainemittaria, ellei ole mittaristoa vaihdettu ? Magneettivena ylävesiletkun vieressä kertoo myös täysistä paineista. No, samat ohjeet pätee kuitenkin tässä tapauksessa.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Tai sitten hukkaportin akseli irti.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Yksi mitä tässä ei vielä mainittu on hukkaportin tangon kiinnitys. Allekirjoittaneen peruspaineille pudonneet ahdot palautuivat prikalla ja sokalla :D

Eli altapäin tiiraillessa ahtimen ja lohkon välistä löytyy hukkaportti, jota käyttävä tanko tulee siihen kiinni sokalla. Sokka kun irtoaa (syystä tai toisesta), pudottaa jousikuormitettu hukkaportti auton turvallisuussyistä peruspaineille, eli portti on koko ajan auki. Korjaus kestää n.5min, eikä maksa "mitään". Ainoa miinuspuoli on tangon kurja sijainti tonnarissa; eihän sinne kunnolla edes näe, saati saa sormia sekaan!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Jos on täyspaineturbo, niin magneettiventtili voi jumittaa, yksi vaihtoehto muiden joukossa.
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

LR kirjoitti:Jos on täyspaineturbo, niin magneettiventtili voi jumittaa, yksi vaihtoehto muiden joukossa
Ja yleensä myöskin se oikea. :wink:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Yksi mitä tässä ei vielä mainittu on hukkaportin tangon kiinnitys. Allekirjoittaneen peruspaineille pudonneet ahdot palautuivat prikalla ja sokalla

Eli altapäin tiiraillessa ahtimen ja lohkon välistä löytyy hukkaportti, jota käyttävä tanko tulee siihen kiinni sokalla. Sokka kun irtoaa (syystä tai toisesta), pudottaa jousikuormitettu hukkaportti auton turvallisuussyistä peruspaineille, eli portti on koko ajan auki.
Pudottaako siis irti oleva hukkiksen tanko paineet peruspaineille, jos vehkeet muuten on iskussa? Oma tonnikala kun ei tänään suostunut ahtamaan edes peruspaineita. Kaikki letkut näytti olevan paikoillaan, kone käy ja vetää nätisti, mutta turbo ei herää laisinkaan mukaan ja tehot on totaalisen kateissa. Ahtoviisari kiipeää korkeintaan millin keltaisen puolelle, kun peruspaineet on kuitenkin siellä keltaisen puolivälin hujakoilla. Tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksella on nätisti ahtoviisari alipaineella. Voiko tuo irtonainen tanko olla syypää, vai tartteisko ryhtyä epäilemään mankkuvenaa? By-pass on vaihdettu alle vuosi sitten.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

V.J.S kirjoitti: Pudottaako siis irti oleva hukkiksen tanko paineet peruspaineille, jos vehkeet muuten on iskussa? Oma tonnikala kun ei tänään suostunut ahtamaan edes peruspaineita. Kaikki letkut näytti olevan paikoillaan, kone käy ja vetää nätisti, mutta turbo ei herää laisinkaan mukaan ja tehot on totaalisen kateissa. Ahtoviisari kiipeää korkeintaan millin keltaisen puolelle, kun peruspaineet on kuitenkin siellä keltaisen puolivälin hujakoilla. Tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksella on nätisti ahtoviisari alipaineella. Voiko tuo irtonainen tanko olla syypää, vai tartteisko ryhtyä epäilemään mankkuvenaa? By-pass on vaihdettu alle vuosi sitten.
Kyllä, jos hukkiksen tanko on irti niin ei ruutia padasta löydy. Eli mars tankoa tarkkailemaan :)
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

koppsa kirjoitti: Kyllä, jos hukkiksen tanko on irti niin ei ruutia padasta löydy. Eli mars tankoa tarkkailemaan :)
Oivallista, kiitoksia varmistuksesta! Ei taida tankoon päästä kuin alakautta käsiksi ilman purkamisia??

Pitipä vielä päivittää signaturekin ajan tasalle... 8O :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Joo!

Ihan totta, tuo "peruspainekin" taitaa olla liioittelua silloin kun tanko on irti. Itsellä oli juuri noin, että ahdot nousivat juuri ja juuri keltaisen puolelle, kun oikein kiusasi. Kerran tuota kokeilin, enempää ei raaskinut vanhaa kiusata.

P****maisessa paikkassa tosiaan on tuo tonnikalan portti, mutta kyllä sen purkamatta elvyttää jos vain sokasta on puute!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jippii!! Se oli se hukkaportin tangon SOKKA irti, mutta tanko oli vielä paikallaan--> eli hukkaportti oli kunnossa. Sen sijaan itse ahdin on jumissa. Siivet ei pyöri. Voe ny viddu tätä fiiliksen määrää :evil: :evil: Ja sitten "shoppaamaan" uutta turboa....

Merkeleellistä sinänsä, että ahdin ei sanonut poks, ei pölläytellyt eikä mitään, oli vaan jumahtanut eilisen päivän aikana parkkiksella. Enkä takuulla aamulla duuniin tullessani antanut kenkää mitenkään ihmeellisesti.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

V.J.S kirjoitti:Jippii!! Se oli se hukkaportin tangon SOKKA irti, mutta tanko oli vielä paikallaan--> eli hukkaportti oli kunnossa. Sen sijaan itse ahdin on jumissa. Siivet ei pyöri. Voe ny viddu tätä fiiliksen määrää :evil: :evil: Ja sitten "shoppaamaan" uutta turboa....

Merkeleellistä sinänsä, että ahdin ei sanonut poks, ei pölläytellyt eikä mitään, oli vaan jumahtanut eilisen päivän aikana parkkiksella. Enkä takuulla aamulla duuniin tullessani antanut kenkää mitenkään ihmeellisesti.

Otan osaa. Mulle kävi taannoin just samalla lailla. Ajossa ei savutusta, eikä
muutakaan epänormaalia.
Pöläytteli kyllä hiukan kylmäkäynnistyksissä, mutta muuten kaikki
oli OK.
Sitten meno vain loppui ja ahdin jumissa.
Kulku sen jälkeen kuin vanhalla diesel mersulla...

Sen huomasin vaihdon jälkeen, että tämä uusi (käytetty) ahdin toimii paljon herkemmin.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
ESATOR
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: La Elo 28, 2004 22:03
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja ESATOR »

kyllä kävi tuuri! Se oli kuin olikin hukkaportin akseli irti, ei muuta kun prikka ja sokka ja kyllä rupes tonnari liikkumaan iloisesti!!! Täytyy kiittää asiantuntevista neuvoista. Palataan tarpeen vaatiessa linjoille! :D :D
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Loppupaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Hyvät Herrat Viisaammat,

Täällä naama mustana ja varmaan puolet nastoista poissa testailujen takia mutta ei löytynyt vikaa. Edelleen onkin hakusessa 9000 Turboon (CC -89) loput ahtopaineet. Autossa on asennettu Speedpartsin steg 2 (DI/APC-lastu, bensa-lastu, 3" pakoputkisto ja freeair-suodatin) 2004 kesällä.

Aluksi päästiin ahdoissa punaisen loppuun. Nyttemmin on ahtojen puutetta ilmennyt tihenevissä määrin. Aluksi satunnaisesti (ei mitään selvää toistuvaa tilannetta) kiihdytyksissä/ajon aikana ei ahtanut kuin keltaisen puoleenväliin. Nyt viimeiset testit ahti "normaalisti" mutta paineet jäi keltaisen ja punaisen rajalle ja pysy siellä. Muuten auto tuntuu pyörivän ja toimivan normaalisti.

Kävin putket läpi irrottamalla ja puhaltelemalla. Magneettiventtiilille tulee virtaa ja käämien vastukset oli 3 ohm:n molemmin puolin. Puhallus koekin onnistui.... Vai onko venttiili liian jäykkä kun pelkästään R-liittimeen puhaltamalla en saanut W:stä ilmaa pihalle mutta paineilmalla tuntui toimivan. C- puoli toimi puhaltamalla. Bypass:n puhalluskoekin tuntui olevan ok.

EDIT: Niin ja hukkaportin vipu liikkuu ihan käsivoimin.

Magneettiventtiili ja DI-kasetti on vaihdettu tänä kesänä.
Pöläytteli kyllä hiukan kylmäkäynnistyksissä, mutta muuten kaikki
oli OK.
Mulla on myös kaupan päälle vastaavia havaintoja...

Olen yrittänyt lueskella aiheeseen liittyvät jutut mutta osa on varmaan jäänyt hakujen ulkopuolellekkin, joten kysytään oisko Herroilla hyviä vinkkejä?

Vai pääseekö helpommalla, jos vaihtas 95 aeroon?
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
Vastaa Viestiin