...ne tonnikalan lämmöt

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

et kirjoitti: Eikös flektin pitäisi jäähdyttää kone tyhjäkäynnillä...
Niin, kyllähän se jäähdyttääkin mutta oikein näyttävällä lämpömittarilla ja tuollaisella 82-87 asteen lämpökytkimellä flektin väliintulolämpötila taitaa olla juuri tuo "n. 1cm ennen punaista". Siitä se viisari sitten lähtee länsilounasta kohti...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

Kaupoissa näin lasersäde lämpömittareita millä mitattiin kylmäkaappien lämpötiloja. Sellainen olis kätevä mutta muistaakseni maksoi pirusti.
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

et kirjoitti:Kaupoissa näin lasersäde lämpömittareita millä mitattiin kylmäkaappien lämpötiloja. Sellainen olis kätevä mutta muistaakseni maksoi pirusti.
Eiköhän ne mittaa infrapunalla, laseri toimii vain mittauskohdan osoittimena. Pieniä IR-lämpömittareita (ilman laser-osoitinta) saa 20 - 30 eurolla, mittausalue n. -20...+110 astetta.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7380
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Janza kirjoitti:
Eiköhän ne mittaa infrapunalla, laseri toimii vain mittauskohdan osoittimena. Pieniä IR-lämpömittareita (ilman laser-osoitinta) saa 20 - 30 eurolla, mittausalue n. -20...+110 astetta.
Noinhan ne toimii mutta pitää muistaa että mitattava alue kasvaa mitä kauemmaksi mennään, todennäköisesti noissa on joku taulukko mukana.

Varsinkin noilla lasereilla varustetuilla monesti luullaan että toi mittaa sen pisteen lämpötilan vaikka esim. tuossa meikäläisen fluken mittarissa kun mittaa parin metrin päästä niin mitattava alue on yli puol metriä.
Siinä jää moni kuuma kohta huomaamatta...

Toinen huomioitava asia on että noilla ei saa luotettavaa lämpöa esim. kirkkailta peltipinnoilta, että pientä perehtymistä vaaditaan ennen kuin noilla tekee mitään.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Aero97 kirjoitti:Taitaa olla perin tyypillinen vika tonnarissa, ei kai välitöntä syytä huoleen. Omassanikaan ei nouse kesäkelilläkään edes puoleenväliin, nyt talvella tuohon samaan kolmas/neljäsosaan.
Sama homma taitaa olla meidänkin saappaassa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Samainen flektin lämpökosketin mureni käsiin tänään ja uusi on tilalla. Oli se liitin sen verran kaukana ja piilossa, että poltin pari kertaa käteni turboon, jonka jälkeen riemastutin naapureita kohtalaisella kiroamisella. Muuten vaihto onnistuisikin, mutta amatöörillä loppu kiintolenkeistä koko eli kuka ystävällinen 50 km säteellä Veikkolasta auttaisi meikäläistä vaihdon suhteen. Sixpack olutta (IV) vaivanpalkaksi. Ei ainakaan vielä ole lämmöt nousseet mitenkään hälyttävästi, kun ei ole tarvinut kaupungissa jurrata. Vaan loppuviikosta sitten tarviikin :evil:

EDIT: Vaihdettu, kalijat juon itte :P
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7380
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No nyt on lämmöt koholla täälläkin.

Termari on vaihdettu ja samoin toi syylärin lämpöanturi.
Termari on jopa motorad saabin tiskiltä mutta toi anturi on motonetista kun niitä saa kymmenen sieltä saabin hinnalla.

Oon käyttänytkin tuota tosi pitkään ja käyny vähän ajelemassakin mutta flekti ei vaan pärähdä, oikosulkemalla piuhat tuolta anturilta kyllä toimii.
Ja samoin acc käyttää tuota.

ylävesiletku lämpenee, alavesiletkuu ei oikein pääse kokeileen kun toi turbo hohkaa.

Olisikohan vaan osunu maanantaikappale tuosta anturista?

Aika sitkeesti pysyy joku sentin vajaa punasella mutta aika viilee on kelikin.

Nyt kun jälkikäteen lueskelin haynesia niin siinä mainittiin että termarin ilmareikä pitäis olla ylhäällä mitä en todellakaan huomannu kattoo.
Mutta voiko tuo muka tehä noin paljon kiusaa?

Ja autohan on toi sigun -86 turbotonnari

Ei tässä muuta mutta pitäis lauantaiaamuste lähtee pks:n suuntaan ja vielä kärryt perässä...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7380
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Viikonloppu meni sitten tonnarin konehuoneessa tai pikemminkin lokasuojan sisäpuolel eli vaihdoin tuohon aikasempien lisäksi myös vesipumpun.

Aluksi tuskailin että kyllä voi olla ikävässä välissä mutta kohtuu helpollahan tuo vaihtui, purkamista ja kokomista oli vaan aika tavalla.
Ainakin verrattuna sama homma satkussa.

Moniurahihnan vaihdoin samalla, mutta ilmeisesti pitää kiristää vielä lisää vaikka haynesin suosittamaan 15millin joustoon vaaditaan jo reipasta painamista.

Samalla tuli myös käännettyä termarin ilmareikä ylöspäin ja kokeiltua kattilassa flektin lämpöanturit, uus ja vanha, molemmat kytkeytyivät kun vesi rupes kupliin ennen kiehumista.

Mutta edelleen lämmöt nousee noin 2/3 osaan, tosin nyt sentään flekti lähti toimimaan kun ensimmäisen termarin ja flektin anturin vaihdon jälkeen ei ruvennu vaikka päästin lämpeneen noin millin vajaa punaista, jotain edistystä sentään. :D

Tosiaan on koko kesän lämmöt ollut tasaseen puolessä välissä mutta tuotahan saattaa vielä ilmastointi sekoittaa kun se käyttää tuota flektiä.
Taitaa aika harvoin ees tuo anturi joutuu töihin.

Tuossa yhden tutun saabistin kanssa juttelin ja vikapaikkoja saattais olla paisuntasäiliön korkki, lämpötila-anturi tai jopa itse mittari tai sen maadoitus.

Tuon korkin nyt voisi vielä tsekata irtonaisella paisuntasäiliöllä, tosin tällä hetkellä tuolla sentään uskaltaa ajella kun flekti tuntuu toimivan.

Raportoin lisää jos saan viisarin palautettua vaakatasolle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Nostetaanpa esille.

Tilanne olis semmonen että flekti ei lähe pyöriin 1-nopeudella eikä jää pöriseen kun auton sammuttaa. Jos antaa tyhjäkäynnillä lämmetä nii hetken pörähtää mutta tuntuu että sillon se on 2-nopeus. Sulakkeet on ehjät ja releet vaihdoin päikseen eikä mitään vaikutusta. Jäähdyttimessä olevassa anturista lähtee 3 johtoo, voiko vika olla siellä? Auto siis toi -94 2.3tA
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Katopas kanssa se vastus siinä flektin kehikossa. Vastushan on käytössä 1-nopudella. Mittaile vaikka yleismittarilla, että onko se hengissä. Oikea lukema pitäisi olla 22 Ohm +-5%.

http://genuinesaab.com/psi/ -> 9000 Cooling Fan Resistor 01/94-0427.pdf

tsekkaa myös:

# 9000 93 Cooling fan wiring Diagram.pdf
# 9000 Cooling Fan Malfunction 02/94-0435.pdf

Taitaisi olla tässäkin FAQ ainesta.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Miten niin vikaa jos viisari ei nouse vihreällä alueella kuin noin klo 20:een?
Tuollainen se on ollut omassa pitkään, lämpöä on riittänyt (tosin ei lähellekään saman verran kuin vaimon OG900 paahtimoon..) lisäksi tonnari ( ´95 2,3 CSE) kävi just Laakkosella "pakkohuollossa" kun lämpömittarin viisari ei noussutkaan -> anturivika ja nyt lämmöt taas klo 20:ssa mittarin mukaan.
Ei se ole vika mun mielestä. 9000 on vaan tuollainen kylmäkalle OG900:n verrattuna.... :D
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Omassani nousee kiltisti n. puol kymmeneen. Aiemmin ei noussut kuin just sinisen alkupäähän ja viaksi osoittautui irronnut anturin johto. Kerrankin halpa vika. :)
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re:

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

peinu kirjoitti:Katopas kanssa se vastus siinä flektin kehikossa. Vastushan on käytössä 1-nopudella. Mittaile vaikka yleismittarilla, että onko se hengissä. Oikea lukema pitäisi olla 22 Ohm +-5%.

http://genuinesaab.com/psi/ -> 9000 Cooling Fan Resistor 01/94-0427.pdf

tsekkaa myös:

# 9000 93 Cooling fan wiring Diagram.pdf
# 9000 Cooling Fan Malfunction 02/94-0435.pdf

Taitaisi olla tässäkin FAQ ainesta.
Onko laadittu ? Miten 1-nopeuden voisi kytkeä tilapäisesti ensiavuksi ? Kestääkö flektin moottori pyörittää 2-nopeutta yhtäjaksoisesti esim. 2 h ajan ?
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: ...ne tonnikalan lämmöt

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Ja sitten kun kyllästyy siihen viisarin roikkumiseen ja/tai on ropaamisen puutetta, niin mittaristo irroita - ruuvit kiristä -operaatio kannattaa tehdä.
M97CSB234EFM57001 RE85
Pee
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: ...ne tonnikalan lämmöt

Viesti Kirjoittaja Pee »

Mitenkä kalibrointi tehdään?
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Vastaa Viestiin