Tasapainoketjusta (taas)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
dieselmies
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Re: Tähystin

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

Maukka9 kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:vm 1991 B234 ( pitkälohko )
*katsottu ns..tähystimellä*
Mikä tuo "tähystin" on?
Endoskooppi?
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Varmaan on paljon kokemusperäistä viisautta tässä tasapainoketju -keskustelussa. Mulla on mittarissa 162000, josta olen itse ajanut 60000. Mainittuun 200000 haamurajaan on siis vielä matkaa. Vielä ei mikään tunnu helisevän (pienempiä rattaita kiilahihnaan vaihdettiin kesällä). Toisaalta on tälläkin palstalla ollut maininta 600000 ajetusta 2.3TA:sta, missä oli korkkaamaton kone. Turun Metroautosta kanssa kerran kysyin sitä, niin siellä todettiin, ettei tonnarissa koskaan ole ketjuja vaihdettu. Selitys voi olla että ne autot on sitten jo olleet poissa heidän vaikutuspiiristään.

On se vaan niin mukava Saabilla päästellä, hyvää syksyn jatkoa kaikille
Griffin 92 2.3 T A
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Tähystin

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

dieselmies kirjoitti:
Maukka9 kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:vm 1991 B234 ( pitkälohko )
*katsottu ns..tähystimellä*
Mikä tuo "tähystin" on?
Endoskooppi?
Tässähän tämä laite on..
http://208.56.121.241/pietiko/tluett/pieties8.htm
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Tosta ketjun poistosta sen verran että jos yhtään on
mukavuuden halunen niin en kyllä suosittele..
Iteltä ng900:sta poistin ja oli kyllä sellanen virhe et P###kele :evil: :evil:

Kyllä rahinat hävis mut tuli vielä pahempaa tilalle nimittäin
älyttömät tärinät tietyillä kierros alueilla..
Pahimmat oli kun ajelit 3 vaihteella 50km/h..Kone tärisytti autoa
ja samalla taustapeiliä niin paljon ettei siit enää nähnykkää mitää..
Samoin vaihtaessa tuntu että kierrokset olis jääny päälle vaikka näin
ei tapahtunukkaa.

Sillon riitti ei muuta kun taas kaikki apuronkoja myöten pois ja kone alas.
Uudet rattaat kiristin joka oli syypää koko rahinaan(hajalla)ja uudet ketjut.
Samallahan se nokkaketjukin menee siinä koneeseen ja kone takas..
Kone käymään eikä rahise.. :D
Testi ajolle ja siihen loppu epämiellyttävät tärinätkin. :lol: :lol: :lol:

Sama tärinä ilmiö myös 9000:ssa ketjun poiston jälkeen..
Ei mikvilkään kauaa ilman ketjua ajellu.. :D

Ei ne saabin miehet niitä akseleita varmaankaan ihan piruuttaan
sinne oo laittanu..Mutta tässä oma kertomus ketjun poiston
vaikutuksesta..Jokainen tekee oman ratkasunsa poistaako ketjun vai ei..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuis kiristin on mennyt rikki??
Kait uusit kaikki tasapainohilppeet samalla? Eikös muka ng900:ssa saa jakopäätä auki ilman koneen poistamista, silmämääräisesti tarkastellen tilaa on sivulla yhtä paljon kuin 9-5.ssä??
Tuohon tärinähommaan en jaksa uskoa, mun kone ei tärissyt yhtään vaikka vain toinen akseli pyöri, eikä Peinunkaan jonka pitkälohkossa ei pyörinyt kumpikaan ;)
Tietty kaikki on suhteellista, mikä sitten on kovan luokan tärinää :)

Edit: kuinkas muka 4-sylinterinen rivikone voisi edes täristä? On nuo koneet kuitenkin aika hyvin tasapainossa osien suhteen ettei isompaa heittoa pitäisi olla. Ei vanhemmissakaan koneissa ole akseleita eikä ne yhtään tärise, halusivat vaan lisää pyöriviä osia aikanaan kun 2.3-konetta suunnittelivat jotta saivat retostella jollain uudella innovaatiolla ;)
Turha systeemi, jos osat ei maksaisi mitään niin laittaisin toimintaan, mutta en tod. rupea maksamaan 3-400e tuollaisesta höpöhöpöhommasta :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Kuten jo aavistin, ei o- renkaita saanut tälle talvelle tilaamalla... ei tuntunut oikein olevan edes kiinnostustakaan kyllä :wink:
Mittojahan ei löydy kans näköjään mistään, mutta on kyllä avattava ö-pohja viikonloppuna. On meinaan sellanen tärinä, naputus, rahina ym. että kohta tulee jotain ulos. Sama taitaa näihin olla laittaa vaikka paperinarua :D

Tuo yllä kuvattu ketjun poiston jälkeinen tärinä on kyllä nyt yhteneväinen tohon mun katiskan tärinään, lieneekö ketju nyt katkennut kokonaan ja pyörii jossain välissä. Äänikin tukisi tätä väitettä :saab:
9000 CD 2.3 -90
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Minun 2.3:sta poistettiin ketju jo keväällä, eikä tärise sen enempää kuin ketju paikoillaankaan (pyöritti vielä akseleitakin). En kyllä ymmärrä miksi jotkun moottorit täristää ja jotkut eivät :roll:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

MacTurbo kirjoitti:Minun 2.3:sta poistettiin ketju jo keväällä, eikä tärise sen enempää kuin ketju paikoillaankaan (pyöritti vielä akseleitakin). En kyllä ymmärrä miksi jotkun moottorit täristää ja jotkut eivät :roll:
Mahtaisiko uretaani puslilla olla osuutta asiaan..!
Tai uusilla jäykemmillä gummi puslilla.
( tarkoitan niitä ylimmäisiä gummeja ja sitä yhtä siellä vaihdelaatikon puolella )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000CD23T kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Minun 2.3:sta poistettiin ketju jo keväällä, eikä tärise sen enempää kuin ketju paikoillaankaan (pyöritti vielä akseleitakin). En kyllä ymmärrä miksi jotkun moottorit täristää ja jotkut eivät :roll:
Mahtaisiko uretaani puslilla olla osuutta asiaan..!
Tai uusilla jäykemmillä gummi puslilla.
( tarkoitan niitä ylimmäisiä gummeja ja sitä yhtä siellä vaihdelaatikon puolella )
Mulla on uretaanipusla vaihdelaatikon tuessa ja koneen yläpuoliset tukikumit jämäköitetty sikaflexillä. Ja täristää vähemmän kuin ketjun kanssa sikaflexittömillä tukikumeilla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

[quote="ng900aero"]Kuis kiristin on mennyt rikki??
Kait uusit kaikki tasapainohilppeet samalla? Eikös muka ng900:ssa saa jakopäätä auki ilman koneen poistamista, silmämääräisesti tarkastellen tilaa on sivulla yhtä paljon kuin 9-5.ssä??


Oli kiristimen päädyn kiinnitys pettäny eli se missä ne kolme pientä lokosta..
Onneks ei ollu kiristimen sisus kalut päässy tippumaan mihinkään väliin..


Kaikki muut vaihdoin paitsi ketjun ohjaimia ja sitä ylempää ratasta..
Olisin kylläkin päässy pelkällä kiristimen vaihdolla mut tuli ostettua akseleitten rattaat ennen kun avasin koneen..Yhet täysin hampaattomat olin nähny ja aattelin et
varmasti itelläkin samas kunnos..

Ei saa ei..Tai jos joku siitä raosta jakopäänkopan pujottaa pois ja vielä
takasin niin ettei riko kansipahvia ni nostan kaverille kyllä hattua. :)
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

9000CD23T kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Minun 2.3:sta poistettiin ketju jo keväällä, eikä tärise sen enempää kuin ketju paikoillaankaan (pyöritti vielä akseleitakin). En kyllä ymmärrä miksi jotkun moottorit täristää ja jotkut eivät :roll:
Mahtaisiko uretaani puslilla olla osuutta asiaan..!
Tai uusilla jäykemmillä gummi puslilla.
( tarkoitan niitä ylimmäisiä gummeja ja sitä yhtä siellä vaihdelaatikon puolella )

Ihan samaa aattelin oman auton kohalla on meinaan ajettu jo 280 tuhatta enkä koneen kiinnitys kumeja oo vaihtanu..Taitaa olla ens kesän projekti muitten lisäks..
Sitä en muista oliko mikvil vaihtanu 9000:seen uretaani puslat ennen ketjun poistoa..No heittäköön jotain faktaa asiasta kun kerkiää..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ng900:n konetta saa kans kyllä siirrettyä vasemmalle jolloin tulee lisätilaa askartelulle, uskoisin että kopan saa auki paikallaankin, joksin kannenpiivisteen kanssa kannattaa olla tarkkana ja laittaa väliin lisäksi Loctitea ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

ng900aero kirjoitti:Ng900:n konetta saa kans kyllä siirrettyä vasemmalle jolloin tulee lisätilaa askartelulle, uskoisin että kopan saa auki paikallaankin, joksin kannenpiivisteen kanssa kannattaa olla tarkkana ja laittaa väliin lisäksi Loctitea ;)

Näin varmaan on mut tulihan vahdettua kytkin samalla ja harjoteltua:Näin otat saabistasi koneen pois..Ja vielä kahteen kertaan 8O :D :D
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Jonkun mainitsema pitkä ilta ei riittänyt... :lol:

Käytin eka venttiilikopan pois koska se(kin) vuoti.
Jakopään rattaat näytti ok mutta ketjunkiristin oli varmaan täysin ulkona ja silti ketjussa tuntui ehkä vähän liikaa väljää. Eli jakoketju kaput, nooh ei sitä nyt tähän hätään saa mistään.
Alhaalla näkyvä ratas oli melko hampaattoman olonen.
En saanut selvää että onko ratas nyt jakopään vai tasapainoakselin.

Tottakai pakosarjan ja putken pultit hajoo kaikki avattaessa. Ei auttanut edes yön yli wd40. Nooh takasin näpläämään, jospa sais ö pohjan pois tämän vuorokauden aikana :wink:
9000 CD 2.3 -90
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jakopään kopanko avasit? Vai mitä kautta tarkastelit ja mitä?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin