APC/DI paineanturi 2.3T -91

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Wege
"Turbo"

APC/DI paineanturi 2.3T -91

Viesti Kirjoittaja Wege »

Yritin etsiskellä ko.anturia vaan mistään en sitä löydä.
Onko kellään hajua siitä että jos kerran paineanturia ei ole ollenkaan(?)
niin miten apc osaa säätää oikean max.ahtopaineen?
Mittasin apc/di boksilta jännitteen pinniltä jolta erään vanhemman kytkiksen mukaan pitäisi saada eri jännitetasoja riippuen imusarjan paineesta; mitään muutoksia ei tapahtunut.

Mikä tässä on se metodi jolla apc/di tietää moottorin kuormitustason?
(Nakuanturi poisluettuna)
Ajatuksena oli aluksi vähän tweakata paineanturia(jännitetasoa)jotta apc
luulisi painetta olevan vähemmän mitä onkaan..mikrokytkin kaasupolkimeen ja diodilla pikku jännitealenema..mission impossible?
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Itseasiassa DI/APC käyttää vielä perinteistä nakutusanturia. Vain Trionic osaa haistella nakutuksen sylinterikohtaisesti. Vanhemmissa tulee vain tieto siitä kummassa sylinteriparissa tapahtuu palamista että DI tietää mitä pyttyä sytyttää.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Wege
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Wege »

Nyt joku "lastuguru" voisi vähän valottaa että mikä on se parametri jolla
sitä ahtopainetta saa tässä mun tapauksessa lisää eli mitä säädetään?
Jos aatellaan että nakutusherkkyyteen ei kajota vaan nostetaan sitä max. ahtopainetta niin pitäähän olla jokin vertailuarvo joka vastaa tiettyä ahtopainetasoa; jos ei ole paineanturia niin mistä pirusta apc tietää paljonko on painetta?

Vai vastaako mankkuvenan ohjauksessa tietty pulssisuhde tiettyä ahtopainetta?Tuskin tuo ionisaatiomittaus osaa päätellä mikä on ahtopaine?Trionic:ssa (ei mulla) on se MAP joka käy järkeen vaan mikä ihmeen välimalli tämä mulla on?
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ilmeisesti vain 89-90 DI/APC:ssa on MAP-anturi (ja tietysti M88 DI+APC:ssa). 91-92 DI/APC siis päättelee imusarjan paineen jotenkin muuten, varmaankin load-signaalista ruiskulta + läppäpotentiometrin antamasta läppäkulmasta.

Lastuhan olisi helppo tehdä, jos olisi tiedossa (no lastupajoilla on) että mistä kohtaa DI/APC eprommia löytyy nuo kartat. DI+APC järjestelmälle on tiedossa ennakkokartan sijainti, mutta siinä DI ohjaa pelkästään sytkää. DI/APC:ssa ohjataan siis samalla boksilla myös ahtopainetta.

Kyllä se paras ratkaisu olisi hommata jostain lastu jossa on sopiva ahtopainekäyrä. Mulla on pari kpl noita lastuja, mutta ne sopivat vain 89-90 malliin DI/APC:sta.

Toinen vaihtoehto (johon aion itse turvautua koska käytän DI:tä ilman yhdysrakenteista APC:ta) on raakasti vain poistaa magneettiventtiili pelistä ja ohjata esim. rajapaineventtiilillä ahtopaineet sopivaan arvoon. Tällöin pitää tietysti varmistaa, ettei näillä paineilla koskaan nakuta. Tulevaisuuden ratkaisuna aion kyllä tehdä mikrokontrolleripohjaisen järjestelmän joka ohjaa magneettiventtiilin PWM:ää ja käytän vanhaa analogista APC:ta vain nakutussignaalin antajana.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin