
Auto lämpenee, akku tyhjenee
Flekti toimii normaalisti, mikäli lämmöt autossa nousee tarpeeksi. Lohkolämmitin vaikuttaisi olevan suurin epäilty tässä ihanuudessa. Katselin vielä pienessä v****uksessa sitä uppokuumenninta lampun kanssa ja ainakin se lämpösuoja on vähän paistuneen näköinen. Defan sivuilta löytyi pdf-tiedosto, jossa lämmitin oli tonnarissa asennettu lohkon (edestä katsottuna) oikeaan laitaan, eikä vasempaan, kuten mulla on. Sellainen pakkasproppu näytti olevan toisellakin puolella. Nythän lämpösuoja on ainakin oikeassa elementissään eli ahtimen naapurina noin 10 cm etäisyydellä. Mahtaa käydä joskus kuumana sekin, niin kuin minäkin, kun oli tarkoitus kauppaan lähteä tyhjällä akulla. Ei syödä sitten 

Pistotulpan kääntäminen pistorasiassa pitäisi aiheuttaa sulakkeen palamisen, mutta jos pirullisesti lohkolämmitin 900W on jokseenkin keskikohdaltaan maadoittunut, niin 1800W ei polttele käytössä olevia sulakkeita.Jarmo900 kirjoitti:Flekti toimii normaalisti, mikäli lämmöt autossa nousee tarpeeksi. Lohkolämmitin vaikuttaisi olevan suurin epäilty tässä ihanuudessa.
Tuo 1800W riittää keittämisen tarpeiksi.
Testaamisen pitäisi olla taas yksinkertaista, laitetaan auto tolppaan kiinni, ja kahvikupillisen jälkeen kuunnellaan käykö flekti vai ei.
Saabismi on ainoa sairaus, jonka itsehoidosta kannetaan vuosimaksua.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
Nyt täytyy aloittaa sitten sanomisieni peruminen
CSE ei ollut lämpötolpassa kiinni ja aamulla kuulin jo kotiovelle saakka kuinka jäähdyttäjän flekti pyöri. Olihan lämpötila jopa -5C, eli johan silloin pitääkin jäähdytellä attanas.
Kuten tuossa eilen illalla eräässä yv:ssä totesin, voihan tämä taas olla yhteensattumien summa eli auto pyöritellyt juuri sen yön flektiä, kun auto on ollut lämpötolpassa kiinni. Eipä tuo näköjään joka yö pyöri, sillä auto on seisonut 2-3 päivääkin ja lähtenyt käyntiin hienosti.
Tänä aamuna ajotieturi näytti startatessa 8.3V, eikä edes ACC:hen tullut tajua ja lähti muuten käyntiin, toisen vouvoun jälkeen
Nyt on sulake irti, varmuuden vuoksi
Täytyy aloittaa aiheen "flekti pyörii" etsintä ja en kehtaa aloittaa uutta topic:a aiheesta eli onko tuttua jollekin, auto on vuosimallia 93.
Kiitoksia kaikille kuitenkin avusta

Kuten tuossa eilen illalla eräässä yv:ssä totesin, voihan tämä taas olla yhteensattumien summa eli auto pyöritellyt juuri sen yön flektiä, kun auto on ollut lämpötolpassa kiinni. Eipä tuo näköjään joka yö pyöri, sillä auto on seisonut 2-3 päivääkin ja lähtenyt käyntiin hienosti.
Tänä aamuna ajotieturi näytti startatessa 8.3V, eikä edes ACC:hen tullut tajua ja lähti muuten käyntiin, toisen vouvoun jälkeen

Täytyy aloittaa aiheen "flekti pyörii" etsintä ja en kehtaa aloittaa uutta topic:a aiheesta eli onko tuttua jollekin, auto on vuosimallia 93.
Kiitoksia kaikille kuitenkin avusta

Mielenkiintoista, paitsi räntäsateessa. Tässä on MarkoA:n kanssa asiaa pohdittu ja tuli mieleen ajatus että flektillä on oma termostaattikytkin joka on syylärin kyljessä ainakin 900:ssa... tonnarista ei aivan varmuutta missä se on. Mutta yksi mahdollinen vikapaikka se voisi olla. Sehän ei ole virtalukon kanssa yhteydessä... Saabin manuaalin mukaan siinä on rele joka ohjaa termostaattia... tuosta alhaalla olevasta linkistä voi olla apua.
http://townsendimports.com/Web/electric ... arelsb.htm
http://townsendimports.com/Web/electric ... arelsb.htm
Toivotaan, että tästä "mihin virrat katoaa" topicista olisi joskus hyötyä jollekin. Eli vika ei ollut lohkolämmittimessä, eikä flektin releistössä (jotka ovat nyt muuten uudet), ei itse flektissä tai sen etuvastuksessa.
Vika oli flektiä ohjaavassa lämpökoskettimessa (siinä syylärin nurkassa). Edellinen mulla kylläkin toimi, mutta mureni käsiin, siten että johtimien kuparit näkyi. Ostin sitten halvalla uuden, tarvike sellaisen, joka tämän sirkuksen sitten aiheutti.
Eilen vaihdettiin tilalle Saabin tuottama lämpökosketin ja ongelmat loppuivat siihen. Aamulla ei flekti pyörinyt, vaikka pakkasta oli pari astetta ja mullahan se käynnistyi myös tarpeeksi kylmällä.
Testasin tarvikeanturin: Resistanssi huoneenlämmössä, liittimistä mitattuna ääretön. Kattilaan kiehuvaa vettä, resistanssi 0 ohmia. Anturi pakastimeen, siellä noin 10 min ja samaisten liittimien päistä mitattuna resistanssi 0 ohmia eli flekti olisi käynnistynyt.
Anturi pois pakkasesta huoneenlämpöön, yleismittari edelleen kiinni, 5 min jälkeen resistanssi alkoi pikku hiljaa nousemaan, 10 min kuluttua 500 ohmia ja jonkin ajan kuluttua taas ääretön.
Mitä jäi käteen? Rahaa meni jonkin verran, autossa on uusi akku ja flektin releistö, jotka ostin t ä y s i n turhaan. Tietyt tarvikeosat kierrän tästä lähtien kaukaa.
Monet kiitokset niille, jotka täällä meikäläistä auttoivat.
Vika oli flektiä ohjaavassa lämpökoskettimessa (siinä syylärin nurkassa). Edellinen mulla kylläkin toimi, mutta mureni käsiin, siten että johtimien kuparit näkyi. Ostin sitten halvalla uuden, tarvike sellaisen, joka tämän sirkuksen sitten aiheutti.
Eilen vaihdettiin tilalle Saabin tuottama lämpökosketin ja ongelmat loppuivat siihen. Aamulla ei flekti pyörinyt, vaikka pakkasta oli pari astetta ja mullahan se käynnistyi myös tarpeeksi kylmällä.
Testasin tarvikeanturin: Resistanssi huoneenlämmössä, liittimistä mitattuna ääretön. Kattilaan kiehuvaa vettä, resistanssi 0 ohmia. Anturi pakastimeen, siellä noin 10 min ja samaisten liittimien päistä mitattuna resistanssi 0 ohmia eli flekti olisi käynnistynyt.
Anturi pois pakkasesta huoneenlämpöön, yleismittari edelleen kiinni, 5 min jälkeen resistanssi alkoi pikku hiljaa nousemaan, 10 min kuluttua 500 ohmia ja jonkin ajan kuluttua taas ääretön.
Mitä jäi käteen? Rahaa meni jonkin verran, autossa on uusi akku ja flektin releistö, jotka ostin t ä y s i n turhaan. Tietyt tarvikeosat kierrän tästä lähtien kaukaa.
Monet kiitokset niille, jotka täällä meikäläistä auttoivat.