9000cs ei toimi kunnolla

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
st9000
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:38

9000cs ei toimi kunnolla

Viesti Kirjoittaja st9000 »

Auto on 9000cs turbo 110kw vm.93 kojetauluun syttyi häiriö valo eli häikkää polttoaine tai sytytysjärjestelmässä ja pakokaasuarvot ihan pielessä sekä ei käy hyvin, tehot kadoksissa ja joutokäyntti heittää. Olin saabilla testerissä ,antoi vikakoodin 22450 (tilapäinen) korjaamolla ei hajuakaan mitä se tarkoittaa joten tarkistettiin kansipahvi,ilmamassamittari ,di kasetti,lamda-anturi , lämpöanturi, joutokäytiventtiili ja ahtopaineet jäljelle jäi vain ohjainyksiköt ja edelleen häiriö teksti palaa kojetaulussa ja käy ihan päin peetä . Onko jollain tietoa tai kokemuksia ,lupasivat saabilla miettiä porukalla ja palata asiaan ja tilailla lisää osaa varastoon taitais tulla halvemmaks ostaa kokonainen auto tai uus kone vaikka ei ole ajettu vasta kuin 216000 km.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mikä niissä pakokaasuissa heittää?

Kannattanee alkaa katselemaan vuotoja imupuolella jos kerran sähköt on ok... ohjausyksiköissä tuskin on vikaa ellet ole niitä käpistellyt viime aikoina ja päästänyt savuja karkuun vahingossa.

-J-
st9000
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:38

Viesti Kirjoittaja st9000 »

pakokaasuissa heitti muistaakseni ainakin hc ja co eikä ole itse tullut viriteltyä mitään systeemeitä
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Entäpä lambda-arvo?

HC kait viittaisi rikkaalla käymiseen, mikä taas ei viittaa imupuolen vuotoihin.

Noista pakokaasuanalyysin arvoista voi hieman yrittää järkeillä mistä on kyse... mutta vain hieman.

-J-
st9000
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:38

Viesti Kirjoittaja st9000 »

ei tullu painettua mieleen tarkempia arvoja, mutta liikaa saa ruokaa epäilivät kyllä motonetista ostettua lambda-anturia, syy motonet 68e saab liike 211e mutta ei niillä ollut hyllyssä alkuperäistä et olis saanu kokeilla.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Lambda-anturin toiminnan saa kyllä varmistettua mittaamalla mitä se antaa ja vertaamalla sitä putken päästä mitattuun lambda-arvoon.

Seuraava linkki saattaa olla hyödyksi:

http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/bosch/seos.htm

Elikkäs yleismittarilla (analoginen niin saa jotain tolkkua heiluvasta lukemasta) ja 1 tai 2 V alueella.

-J-
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

onko ruiskutussuuttimet testattu?
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Jussi kirjoitti:Entäpä lambda-arvo?

HC kait viittaisi rikkaalla käymiseen, mikä taas ei viittaa imupuolen vuotoihin.

Noista pakokaasuanalyysin arvoista voi hieman yrittää järkeillä mistä on kyse... mutta vain hieman.

-J-
Omassa autossani oli HC-arvo kolminkertainen sallittuun nähden ja vikana oli juuri imuvuoto eli imusarjan tiiviste oli pa**ana.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
st9000
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:38

Viesti Kirjoittaja st9000 »

ruiskutus suuttimia ei ole testattu ja mikä aiheuttaa chek the engine valon palamisen kojetaulussa vaikka esim.imusarjavuotaisi ja näkyiskö se ahtopaineissa jos imusarjassa olisi vuotoja.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Vuoto imusarjassa joko näkyy tai ei näy ahtopaineissa, riippuu ihan siitä kuinka iso vuoto se on.

Millasia ongelmia autossa on niissä tilanteissa kun ahtopainettakin pitäisi olla... tyhjäkäynnillähän vuoto on sisään päin ja ahdoilla ulospäin, jos siellä vuoto yleensäkään on?
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

22450 Lean mixture, is absent lambda- control

Veikkaisin vahvasti että joko ilmamassamittari<->imusarja väli
tai imusarjan tiiviste vuotaa. Toki kaikki muutkin mahdolliset vuotopaikat
kannattaa tutkia.

Itsellä joskus bmwssä oli murtunut ilmamassamittarilta imusarjaan lähtevä haitariputki sieltä haitarin juuresta, teki kummia temppuja.
(vaihteli lämpötilan mukaan oireet jne. tämä siis vaparissa)

Edittiä:
Jos ei vuotoa meinaa löytyä, niin vanha konsti on suihkuttaa esim.
kaasuttimen puhdistus sparayta epäiltyihin paikkoihin, itse joskus käyttänyt pilottia. Kun vuotokohta löytyy, käynti muuttuu. (siis pienillä kierroksilla ahdetussa)

Edittiä2:
Niin siis testasivat lambdan? En luottas kovinkaan paljon kyllä tuohon huoltoon jos ei edes tiedetä vikakoodeja... :roll:

Muista olla varovainen suihkutellessa palavia nesteitä! 8O
9000 CD 2.3 -90
st9000
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:38

Viesti Kirjoittaja st9000 »

nyt saabi iskussa, pakokaasuarvot pielessä syy motonetin lambda ei toiminut , häiriövalo syy ilmamassamittari, joutokäynti soutaa syy lämpötila anturi ja vielä di kasetti takuuseen koska vaihdettu alle vuosi aikaa arvatkaa paljonko kustansi ei paljon hymyilyttänyt kun lyötiin lasku pöytään
Vastaa Viestiin