9000cs ei toimi kunnolla
9000cs ei toimi kunnolla
Auto on 9000cs turbo 110kw vm.93 kojetauluun syttyi häiriö valo eli häikkää polttoaine tai sytytysjärjestelmässä ja pakokaasuarvot ihan pielessä sekä ei käy hyvin, tehot kadoksissa ja joutokäyntti heittää. Olin saabilla testerissä ,antoi vikakoodin 22450 (tilapäinen) korjaamolla ei hajuakaan mitä se tarkoittaa joten tarkistettiin kansipahvi,ilmamassamittari ,di kasetti,lamda-anturi , lämpöanturi, joutokäytiventtiili ja ahtopaineet jäljelle jäi vain ohjainyksiköt ja edelleen häiriö teksti palaa kojetaulussa ja käy ihan päin peetä . Onko jollain tietoa tai kokemuksia ,lupasivat saabilla miettiä porukalla ja palata asiaan ja tilailla lisää osaa varastoon taitais tulla halvemmaks ostaa kokonainen auto tai uus kone vaikka ei ole ajettu vasta kuin 216000 km.
Lambda-anturin toiminnan saa kyllä varmistettua mittaamalla mitä se antaa ja vertaamalla sitä putken päästä mitattuun lambda-arvoon.
Seuraava linkki saattaa olla hyödyksi:
http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/bosch/seos.htm
Elikkäs yleismittarilla (analoginen niin saa jotain tolkkua heiluvasta lukemasta) ja 1 tai 2 V alueella.
-J-
Seuraava linkki saattaa olla hyödyksi:
http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/bosch/seos.htm
Elikkäs yleismittarilla (analoginen niin saa jotain tolkkua heiluvasta lukemasta) ja 1 tai 2 V alueella.
-J-
Omassa autossani oli HC-arvo kolminkertainen sallittuun nähden ja vikana oli juuri imuvuoto eli imusarjan tiiviste oli pa**ana.Jussi kirjoitti:Entäpä lambda-arvo?
HC kait viittaisi rikkaalla käymiseen, mikä taas ei viittaa imupuolen vuotoihin.
Noista pakokaasuanalyysin arvoista voi hieman yrittää järkeillä mistä on kyse... mutta vain hieman.
-J-
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
22450 Lean mixture, is absent lambda- control
Veikkaisin vahvasti että joko ilmamassamittari<->imusarja väli
tai imusarjan tiiviste vuotaa. Toki kaikki muutkin mahdolliset vuotopaikat
kannattaa tutkia.
Itsellä joskus bmwssä oli murtunut ilmamassamittarilta imusarjaan lähtevä haitariputki sieltä haitarin juuresta, teki kummia temppuja.
(vaihteli lämpötilan mukaan oireet jne. tämä siis vaparissa)
Edittiä:
Jos ei vuotoa meinaa löytyä, niin vanha konsti on suihkuttaa esim.
kaasuttimen puhdistus sparayta epäiltyihin paikkoihin, itse joskus käyttänyt pilottia. Kun vuotokohta löytyy, käynti muuttuu. (siis pienillä kierroksilla ahdetussa)
Edittiä2:
Niin siis testasivat lambdan? En luottas kovinkaan paljon kyllä tuohon huoltoon jos ei edes tiedetä vikakoodeja...
Muista olla varovainen suihkutellessa palavia nesteitä!
Veikkaisin vahvasti että joko ilmamassamittari<->imusarja väli
tai imusarjan tiiviste vuotaa. Toki kaikki muutkin mahdolliset vuotopaikat
kannattaa tutkia.
Itsellä joskus bmwssä oli murtunut ilmamassamittarilta imusarjaan lähtevä haitariputki sieltä haitarin juuresta, teki kummia temppuja.
(vaihteli lämpötilan mukaan oireet jne. tämä siis vaparissa)
Edittiä:
Jos ei vuotoa meinaa löytyä, niin vanha konsti on suihkuttaa esim.
kaasuttimen puhdistus sparayta epäiltyihin paikkoihin, itse joskus käyttänyt pilottia. Kun vuotokohta löytyy, käynti muuttuu. (siis pienillä kierroksilla ahdetussa)
Edittiä2:
Niin siis testasivat lambdan? En luottas kovinkaan paljon kyllä tuohon huoltoon jos ei edes tiedetä vikakoodeja...
Muista olla varovainen suihkutellessa palavia nesteitä!
9000 CD 2.3 -90