Puhdas kone

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Puhdas kone

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Niin, tulipa tuossa aukaistua venttilikoppakin kun tarkastelin kannenpulttien kireyden. Eipä ole koskaan sattunut silmiin niin puhdasta konetta(ottaen huomioon ajomäärän 167tkm). Ei mustaa paskaa missään, vaan kaikki pinnat olivat saaneet öljystä hieman "kultaista" väriä pintaan. Kannenpultit tuli kiristeltyä arvoon 130Nm ja olihan siellä pari hieman löysällä. Aloitin varovasti 100Nm:llä tehden koko kierroksen ja lisäsin momenttia 10Nm välein kunnes koko 130Nm oli saavutettu. Muistaakseni V.J.S oli aikoinaan mitannut ohjeen mukaan kiristetystä kannesta 135-140Nm lukemia, joten 130 ei lienee kovin kaukana oikeasta. En halunnut lähteä löysäämään jokaista pulttia yksitellen, vaan kaikkia vedettiin vaan tiukemmalle. Venakoppaan tuli samalla uusi tiiviste vanhan tilalle, joka oli hieman kovettunut eikä suostunut lähtemään ehjänä pois. Kone siis odottaa käynnistämistään. Täytynee käydä lähipäivinä lämmittämässä motti, kun akun varaustilakin näytti pudonneen mustalle puolelle. Oliskohan syytä hommata kunnon akku.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hieno homma, aerosi on mitä ilmeisemmin ollut todella tarkalla pidolla :)
Mun 240tkm ajetussa tontussa on kanssa niin puhdas kone että öljy on samanväristä kuin purkista laskettaessa, eli ei meinaa erottaa tikusta missä raja menee. No joo, kone olikin kyllä atomeina ja kaikki osat pesussa :oops:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Yhtä puhdasta oli ruiskusatkun kannessa=ei yhtään mitään paitsi puhdasta öljyistä pintaa. :wink: (303tkm) Taitaa olla merkkivika.. 8)
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Moottorin yläpääntiivistesarja vaihdettiin 285tkm ajettuun tonnariimme (2.0t-96) 285tkm elokuussa-05. Kone oli puhdas :=)

-Make
SaabAri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 13:00
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SaabAri »

avasin viime kesällä 2.3i -91 koneeni 420 000 mittarissa..

- öljypohja aivan kirkas..
- koppa samoin

öljyt vaihdettu entisen omistajan mukaan usein ..
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Mikäs on muuten tuo kiristysjärjestys kannenpulteissa? Pitäs itsekkin tarkistaa varmaan kannen kireys, kun kansiremppa on tehty 20tkm sitten. Jostakin roiskii pakosarjaan oilia, kun oikein kunnolla polkee.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Kiitän ja vielä, et kummasta päästä luettuna?
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Katsot konetta nokasta. Eli ykköspytty on vasemmalla, siis nuo pultit on tuossa kahdessa rivissä ja kiristysjärjestys on ilmaistu numeroilla. Ylärivin keskimmäisestä pultista aloitat ja siirryt kaavan mukaan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

G-mies kirjoitti:Katsot konetta nokasta. Eli ykköspytty on vasemmalla.

Matti
Eiks autoa / laivaa / generaattoria yms. aina katsota takaapäin.
Poislukien sähkömoottorit, joita katsotaan vetävästä päästä. :?:

No meni kyllä ihan off tobic vaan menkööt :oops: .
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No, tuo kiristysjärjestys oli vaan ilmaistu niin, että se pitää lukea moottorin etupuolelta... muuten kyllä aina takaapäin :lol: :oops: .

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin