jäähdyttimen tuulettimen termarin testaus mittarilla !!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

jäähdyttimen tuulettimen termarin testaus mittarilla !!

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

niin onnistuuko kun ottaa johdon irti ja mittaa niin mitä näyttää mittari . vai näyttääkö mitään :? :? siis kunnon tarkistus toimii vai ei :( :(
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

NO kyllähän sen ylesimittarin pitäis jotain näyttää kun kone on kuuma. Kylmänähän se ei johda ja kuumana johtaa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

mitä tekemistä on lämmöllä

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

kuumalla ja kylmällä jonkin lämpöanturin testauksessa en oikeen ymmärtänyt 8O 8O 8O 8O
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: mitä tekemistä on lämmöllä

Viesti Kirjoittaja ah79 »

ruttunen kirjoitti:kuumalla ja kylmällä jonkin lämpöanturin testauksessa en oikeen ymmärtänyt 8O 8O 8O 8O
Siis vastuksen mittaus anturin napojen välistä, kylmällä koneella pitäis näyttää ääretöntä ja kuumalla koneella lähes nollavastusta. Koneen pitää siis kuitenkin olla yli normaalilämpönen, ennen kuin lämpökytkin sulkeutuu ja mittari hyppää sinne nollan tienoille. Kannatta varoa, ettei anna koneen lämmitä liikaa tai voi tulla ikävää jälkeä.
#1970
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

siis mittaus suoritetaan

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

:D siis mittaus suoritetaan lämpimälläkoneella :D :D jee jee jee :D :D :D
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

no niinhän mää just sanoin :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

mutta

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

mitäs se mittari näyttää kun se anturi on rikki vaikka kone kuuma 8O ilmeisesti ei mitään :? :? :?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ajatellaampas ihan loogisesti, niinkuin miehet konsanaan.

Se jäähdyttimen termostaattianturihan kytkee virran päälle tai pois sen mukaan, että pitääkö flektin pyöriä tai ei. Loogisestihan flekti pyörii silloin kun anturi on kuuma, eli jäähdyttääkseen. Anturissa on siis lämpötilalla toimiva kytkin, mikä menee päälle (sulkee virtapiirin) kun kone on kuuma. Siis jos otat termostaattianturin irti liittimestä voit todeta sulkeeko anturi virtapiirin vai ei mittaamalla anturin vastuksen kuumana. Kuumana pitäisi olla virtapiiri kiinni ja vastuksen pitäisi olla jotain muuta kuin ääretön.

Loogisesti ajatellen ongelmasi on, että flekti ei pyöri. Muita mahdollisia ongelmakohtia on mm. rele sekä johtosarja. Johtosarjan toimivuuden voit todeta myös tuolta samasta termostaattianturin liittimestä johtamalla liittimessä olevat johtimet yhteen johdon pätkällä. Mikäli flekti lähtee pyörimään on termostaattianturi todennäköisesti viallinen. Mikäli ei on johtosarjassa tai releessä vika. Releen taas voi testata vaihtamalla samanlaisen releen jostaoin toisesta kohtaan tai kytkemällä releen pistokkeet suoraan. Jos ei vieläkään toimi on vika joko johtosarjassa tai itse tuulettimen moottorissa. Moottorin napoihinkin saa virran suoraan akulta.

Näillä pitäisi vika olla jo haarukoitu?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

tuo oli muuten paras vastaus aikoihin

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

minäkin ymmärsin nyt koko idean :D :D :D kiitos :D on se hyvä kun on saabistien sivut ja omistaa saabin :D :D :D :D :D
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuli sen verran tekstiä Usein Kysyttyyn Kysymykseen, että pitihän siitä tehdä FAQ.

Pistetään nyt vielä linkki SAAB 9000 FAQ -sivuille :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin