9000:n automaattilaatikko
9000:n automaattilaatikko
Meikäläinen on harharetkien jälkeen palannut taas Saab-kantaan. Nykyinen on 9000 i CD -89 automaattilaatikolla.
Kysymys: onko laatikolle tehtävissä jotain säätöä, että vaihtaisi terävämmin ja alemmilla kierroksilla. Varsinkin ykkösvaihde vetää melkein 3000 rpm ennenkuin vaihtaa kakkoselle ihan maltillisella kaasulla. Samoin liikkeellelähtö on kuin kuminauhan perässä ajelisi. Öljyt olivat, eilen kun tarkistin melko alarajoilla mutta ei pieni öljyn lisäyskään parantanut merkittävästi asiaa. Joku on joskus sanonut, että jos käyttää automaattiöljyä mikä on tarkoitettu Fordin laatikkoon, parantaisi vaihtoterävyyttä. Miten by-pass-venttiili vaikuttaa laatikon toimintaan?
Kysymys: onko laatikolle tehtävissä jotain säätöä, että vaihtaisi terävämmin ja alemmilla kierroksilla. Varsinkin ykkösvaihde vetää melkein 3000 rpm ennenkuin vaihtaa kakkoselle ihan maltillisella kaasulla. Samoin liikkeellelähtö on kuin kuminauhan perässä ajelisi. Öljyt olivat, eilen kun tarkistin melko alarajoilla mutta ei pieni öljyn lisäyskään parantanut merkittävästi asiaa. Joku on joskus sanonut, että jos käyttää automaattiöljyä mikä on tarkoitettu Fordin laatikkoon, parantaisi vaihtoterävyyttä. Miten by-pass-venttiili vaikuttaa laatikon toimintaan?
Tomaatin säädöt, eikö löydy keneltäkään tietoa/kokemusta?
Kiitoksia vaan ohjeista kickdownin-säädöstä. Olennaiset kysymykset jäi vaan vaille vastausta eli nuo laatikon säätöasiat. Eikö kenelläkään todella ole tietoa ko. asiasta?
Lähinnä tuo ykkösvaihteen vaihtohetki askarruttaa. Voisiko syynä olla, että kickdown-vaijeri on liian kireällä?
Lähinnä tuo ykkösvaihteen vaihtohetki askarruttaa. Voisiko syynä olla, että kickdown-vaijeri on liian kireällä?
Liikkeellelähdöt ovat kuminauhamaisia johtuen momentinmuuntimesta.
Kakkoselle pitäisi vaihtua ruiskukoneen automaatilla pintakaasulla ajaessa 18 - 24 km/h. 3000 r/min vastannee 20 km/h, mikä osuu tuohon haarukkaan.
Omassa autossani ensimmäisessä liikkeellelähdössä vaihtaminen kakkoselle saattaa viivästyä, jos lämpötila on nollan tuntumassa tai alle. Kesäsäässä vaidot ovat samanlaisen lämpötilasta riippumatta. Matolaatikon jousien (varaaja A ja D) vaihdolla vaihtamiset ylöspäin ja alaspäin herkistyivät hiukan, en osaa eritellä tarkemmin.
Kickdown on oikein säädetty jos vaijeri liikkuu ~39,5 mm tyhjäkäyntiasennon ja kickdown-pykälän välillä. :
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/kickdown/
Kakkoselle pitäisi vaihtua ruiskukoneen automaatilla pintakaasulla ajaessa 18 - 24 km/h. 3000 r/min vastannee 20 km/h, mikä osuu tuohon haarukkaan.
Omassa autossani ensimmäisessä liikkeellelähdössä vaihtaminen kakkoselle saattaa viivästyä, jos lämpötila on nollan tuntumassa tai alle. Kesäsäässä vaidot ovat samanlaisen lämpötilasta riippumatta. Matolaatikon jousien (varaaja A ja D) vaihdolla vaihtamiset ylöspäin ja alaspäin herkistyivät hiukan, en osaa eritellä tarkemmin.
Kickdown on oikein säädetty jos vaijeri liikkuu ~39,5 mm tyhjäkäyntiasennon ja kickdown-pykälän välillä. :
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/kickdown/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000:n automaattilaatikko
Niinpä tuo tekee minullakin tällä hetkellä. Onkohan tuohon laatikkoon saatavana sift-kittiä kuten jenkkilaatikoihin?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
2.0T:n ohjauspaine on 4bar
kun 2.3T:ssä se on 3.7bar.
*pst jarrupannan löysyys aiheuttaa liikaa luistoa, kaiketi tämä vaikuttaa
myös tähän vaihtamiseen*
22mm tai 24 mm mutteri kyljestä auki ja kuusiokolo pultti kiristetään
10Nm tiukkuuteen, tämän jälkeen 1 kierros auki ja lukkomutteri kiinni
kun 2.3T:ssä se on 3.7bar.
*pst jarrupannan löysyys aiheuttaa liikaa luistoa, kaiketi tämä vaikuttaa
myös tähän vaihtamiseen*
22mm tai 24 mm mutteri kyljestä auki ja kuusiokolo pultti kiristetään
10Nm tiukkuuteen, tämän jälkeen 1 kierros auki ja lukkomutteri kiinni
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#