Turboahtimet
Turboahtimet
Eli tarkoitus olisi tuota turbo jotenkin uusia/korjailla, tuntuu että "vanha" on tarpeeksi elämää nähnyt..
Tässä lienee vaihtoehdot:
1) Jonkinlainen turbonkorjauspaja jostain, vissiin hinnat >200e(pro-turbo siel porissa??)
2) Jostain "turbo-service-kit" eli laakerit etc uusiks.. Näitä on näkynyt suht koht edullisesti n. 100e hintaan (http://www.melett.com), 900aero.com sivuilla löytyi ohjeita, en ole varma kuitenkaan sen tasapainon suhteen?
3) Kokonaan uusi/hieman käytetty ahdin... Ongelma on tässä se,että en ole varma että mikä käy tilalle, eli auto on -89 9000 cd turbo...(Eli eikös tässä vakiona garrettin t3/t4 tyyppinen? Tilalle tarjottu -93vm 900s löytyvää turboa(eikös tää ole joku mitsun te05:nen, sopiiko tähän sitten?)
tai garrettin t25:sta(ei taida ihan "heittämällä" mennä?)
Tässä lienee vaihtoehdot:
1) Jonkinlainen turbonkorjauspaja jostain, vissiin hinnat >200e(pro-turbo siel porissa??)
2) Jostain "turbo-service-kit" eli laakerit etc uusiks.. Näitä on näkynyt suht koht edullisesti n. 100e hintaan (http://www.melett.com), 900aero.com sivuilla löytyi ohjeita, en ole varma kuitenkaan sen tasapainon suhteen?
3) Kokonaan uusi/hieman käytetty ahdin... Ongelma on tässä se,että en ole varma että mikä käy tilalle, eli auto on -89 9000 cd turbo...(Eli eikös tässä vakiona garrettin t3/t4 tyyppinen? Tilalle tarjottu -93vm 900s löytyvää turboa(eikös tää ole joku mitsun te05:nen, sopiiko tähän sitten?)
tai garrettin t25:sta(ei taida ihan "heittämällä" mennä?)
Re: Turboahtimet
Käsittääkseni tonnarissa on aeromalleja lukuunottamatta garrettin t4 turbo. Tilalle voi laittaa t3/t4 hybridin (isompi kompressoripuoli), mutta viive hieman lisääntyy, toisaalta huippuahdot kasvaa. Mitsun turboista en tiedä, mutta aeroissahan sellanen taitaa olla, garrettin uudempi t25-malli ei tosiaan "heittämällä" mene paikalleen.kakoni kirjoitti:3) Kokonaan uusi/hieman käytetty ahdin... Ongelma on tässä se,että en ole varma että mikä käy tilalle, eli auto on -89 9000 cd turbo...(Eli eikös tässä vakiona garrettin t3/t4 tyyppinen? Tilalle tarjottu -93vm 900s löytyvää turboa(eikös tää ole joku mitsun te05:nen, sopiiko tähän sitten?)
tai garrettin t25:sta(ei taida ihan "heittämällä" mennä?)
Voin olla väärässäkin...
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Tietääkseni ainakin CS mallin turbo tonnareissa (paitsi Airoissa, joissa Mitsun hyrrä) on kaikissa vesi+öljy viilennetty Garret t25.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
_Pääpiirteittäin_ homma menee seuraavasti. Jollakulla on varmasti tarkkaa nippelitietoa, mutta kuitenkin.
85-89 Garretin T03, paitsi CD:t (ainakin osa) suorasytkällä Mitsun TE05.
89-> Garretin T25, paitsi Aerot
Garretin T03:ssa ja Mitsussa sama laippa keskenään. Garretin T25:ssa hieman pienempi. Tuon laippa homman muistaa helposti siitä, että og-satkun pellin alta löytyy T03:sta ja Mitsua eikä satkuun ole kuin yhdenlaista pakosarjaa/laippaa.
85-89 Garretin T03, paitsi CD:t (ainakin osa) suorasytkällä Mitsun TE05.
89-> Garretin T25, paitsi Aerot
Garretin T03:ssa ja Mitsussa sama laippa keskenään. Garretin T25:ssa hieman pienempi. Tuon laippa homman muistaa helposti siitä, että og-satkun pellin alta löytyy T03:sta ja Mitsua eikä satkuun ole kuin yhdenlaista pakosarjaa/laippaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
9000 turbo
Moikka,
Oma turboni sanoi sopimuksen irti tossa joulukuun alussa. Auto on mallia 9000 T -89. Se oli syönyt Garretin T3 turbon ja käytin vehjettä täällä Helsingissä TurboTekniikassa Malmin lentokentän vieressä...purkivat osiksi ja kehoittivat heittämään vesilintua romulla. Hankin uuden turbon, joka oli samalla tyyppimerkinnällä mutta pienen pieni ero löytyi jostain numerosarjasta. Lopputuloksena turboa laitettiin kiinni 7 tuntia (öljykello eri asennossa) mutta nyt on käynyt ja kukkunut moitteettomasti jo noin 3000 km Auto on muuten myynnissä jos haluat siitä hyvän turbon itsellesi
Terkuin Heli
Oma turboni sanoi sopimuksen irti tossa joulukuun alussa. Auto on mallia 9000 T -89. Se oli syönyt Garretin T3 turbon ja käytin vehjettä täällä Helsingissä TurboTekniikassa Malmin lentokentän vieressä...purkivat osiksi ja kehoittivat heittämään vesilintua romulla. Hankin uuden turbon, joka oli samalla tyyppimerkinnällä mutta pienen pieni ero löytyi jostain numerosarjasta. Lopputuloksena turboa laitettiin kiinni 7 tuntia (öljykello eri asennossa) mutta nyt on käynyt ja kukkunut moitteettomasti jo noin 3000 km Auto on muuten myynnissä jos haluat siitä hyvän turbon itsellesi
Terkuin Heli
9000 tuore turbo
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Teet tai teetätät siitä omasta vanhasta turbosta ns. hybridi-turbon... Kumminkin haluat joskus lisää voimaa ja orggis turbo rajoittaa sitten...
Jos pystyy hyödyntämään omaa ahdinta tulee halvemmaksi...
Joku T03\04 on aika suosittu... kyllä ne tietää siellä liikkeessä mistä meetkään kyselemään...
Yleensä ne laskee mikä yhdistelmä olisi paras...
Noilla hybrideillä turboviiveen kasvu ei ole niin suuri kuin MEGA-turboissa jopa joissain tapauksiss pienempi...
http://www.saunalahti.fi/~jahman/cossu/ ... html#turbo
T03\04
Jos pystyy hyödyntämään omaa ahdinta tulee halvemmaksi...
Joku T03\04 on aika suosittu... kyllä ne tietää siellä liikkeessä mistä meetkään kyselemään...
Yleensä ne laskee mikä yhdistelmä olisi paras...
Noilla hybrideillä turboviiveen kasvu ei ole niin suuri kuin MEGA-turboissa jopa joissain tapauksiss pienempi...
http://www.saunalahti.fi/~jahman/cossu/ ... html#turbo
T03\04
uudet laakerit
Oma turbo laakereiden vaihdossa. Tulee 30euroa hinnaksi. Edellyttää tietysti, että turbo muutoin on kunnossa, mutta normaalistihan ei pitäisi olla laakereita kummempaa. "Leviämiset tietysti asia erikseen"
900T16 -84/93
900T16 -84/93
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
joo
mä ainaki teetin omani proturbolla holsetin ahtopuoli ja garretin pakopesä ja hyvä tuli. hinta oli noin 570€
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus