Tonnarin öljyvuoto ja nestekato

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Tonnarin öljyvuoto ja nestekato

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Vuotaapi siis öljyä koneen oikealta puolelta. :evil:
Läiskä aina maassa vetoakselin takapuolella. Mistä vuoto voi olla peräisin? :?:
Aiemmin vesipumppu vuoti juuri samalle kohtaa, mutta vetoakselin etupuolelle.
Myös nestekato vaivaa. :twisted: Vesipumppu on juuri siis vaihdettu ja lämppärin kenno. Kansi ei vuoda. Onko tonnareissa syylärimurheita kuinka paljon yleensä? Voisiko vika olla siellä???
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Juu

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Juu, täytyypi vissiin tutkia se syyläri. Päällisin puolin en ole havainnu siinä mitään, joten tarkempi tutkimus on tarpeen. :D Nestettä katoaa jonnin verran, mutta maahan asti sitä ei tietääkseni vesipumpun vaihdon jälkeen ole tullu. Välillä maskin takaa tulee höyryä, muttei aina. Varsinki kovalla pakkasella ja tietty pesun jälkeen sen huomaa.
Oisko kenelläkään ehdotuksia sen öljyvuodon suhteen? Mistä tuo voisi tiputtaa? :lol:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Mullakin vuoti syylärin päädyt, mutta sain vuodon loppumaan puristelemalla kiinnikkeet tiukemmalle.
Tarkista öljynpaineanturi, saattaa vanhemmiten tihkuttaa öljyä..
mpitko
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:24
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mpitko »

Öljypumpun stefa voisi tosiaan olla syynä.
Mullakin tuli loppuajasta stefan läpi öljyä yön aikaan sen verran että merkkasi paikkansa maahan.
Jos se siinä syy niin helppo on ainakin korjata. Puolen tunnin homma. Rengas ja sisälokari pois, hihna(t) pois, hihnapyörä poikkeen ja vanha stefa meisselillä irti ja uusi paikoilleen. Stefa maksoi jotain 5-10€

Marko
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tai sitten öljypumpun kannen tiivistävä O-rengas. Vaihdoin juuri omaani sekä stefan että O-renkaan. Vanha stefa oli aika OK, mutta O-rengas oli kovettunut, ja kannen välistä se näytti vuotaneenkin. Kuvia voin lähettää kiinnostuneille meilitse.

Arvioisin tuota puolen tunnin työaika-arvion olevan vähän alakanttiin. Varsinkin jos lokasuojan reunalista ja hihnapyörän pultti on tiukassa. Pelkkä stefanvaihto toki sujuu nopeasti kun lokari, hihnat ja hihnapyörä on irti. O-renkaan vaihtamiseksi kannattanee siivota paikkoja ennen kannen avaamista.

Ja sitten se lokarin reunalista pitää saada vielä nätisti paikalleenkin. Uudemissa toki saattavat reunalistat olla ongelmattomammat.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juu, niinhän se on munkin tonnari ryhtynyt sylkemään jäähdytysnesteitä pihalle (vajaa litra parissa kuukaudessa). Vaan eipä vuoda syyläristä, sen sijaan imusarjan/kaasuläppäkotelon tietämiltä löytyy punaisia jälkiä etyleeniglykolin poistumisen merkiksi...Tänään huomasin töistä tullessa parkkiruudussakin pienen punaisen läiskän lumella, eli ilmeisesti vuotaa kovilla pakkasilla hiukan enemmän. Kannen ja lohkon välistä se EI onneksi vuoda, eli selvinnee letkujen ja mahd. imusarjan tiivisteiden vaihdolla eikä tarvii ruveta kansiremppaa järjestämään 8O :D Mites, ootteko muut havainnut tonnareissanne vuotoa em. paikassa :?:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Syyläristä

Viesti Kirjoittaja Toby »

Mulla oli vuoden 1995 2,3-litran tonnari yli viisi vuotta ja koko sen ajan jäähdytin hukkasi nesteitä jonnekin. Ei paljon, mutta kuitenkin niin, että talven mittaan muutaman kerran piti aina lisätä nestettä ettei valo kojelaudassa vilkkunut turhaan.

Vesipumppu vaihdettiin kerran, termostaatti pari kertaa ja painekoe tehtiin muistaakseni kahdesti eikä siis mitää isompaa vikaa pitänyt olla. Silti nestettä hävisi aina pikkuisen jonnekin.

Mutta kun ongelma oli oikeasti vain tuo varoitusvalon ilmaantuminen, lisäilin nestettä aina pari kolme desiä kerrallaan ettei valo häirynnyt. Ja ajelin muuten hyvin tyytyväisenä...
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kestääkös saapin tilkkeet punaista nestettä, oli muutamassa wv-konsernin tuotteessa yhteensopivuusongelmia muinoin.

V.J.S kirjoitti:Juu, niinhän se on munkin tonnari ryhtynyt sylkemään jäähdytysnesteitä pihalle (vajaa litra parissa kuukaudessa). Vaan eipä vuoda syyläristä, sen sijaan imusarjan/kaasuläppäkotelon tietämiltä löytyy punaisia jälkiä etyleeniglykolin poistumisen merkiksi...Tänään huomasin töistä tullessa parkkiruudussakin pienen punaisen läiskän lumella, eli ilmeisesti vuotaa kovilla pakkasilla hiukan enemmän. Kannen ja lohkon välistä se EI onneksi vuoda, eli selvinnee letkujen ja mahd. imusarjan tiivisteiden vaihdolla eikä tarvii ruveta kansiremppaa järjestämään 8O :D Mites, ootteko muut havainnut tonnareissanne vuotoa em. paikassa :?:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kestääkös saapin tilkkeet punaista nestettä, oli muutamassa wv-konsernin tuotteessa yhteensopivuusongelmia muinoin
Kestää, kunhan ei sotke erivärisiä nesteitä keskenään. Suositus on etyleeniglykoli pohjainen jäähdytysneste. Punaiseen (esim. Zero Red) on vaan vissiin lisätty (vai oliko se poistettu??) silikaattia. Autossa oli ostettaessa punaiset litkut, joten kun vaihdoin itse uudet, niin pistin punaiset nesteet ettei vaan pääse sotkeentumaan...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

No niin, nestehävikin syy löytyi lohkolämmittimestä :o . Vastuksen O-rengas oli alkanut päästämään nestettä läpi. Lämpimällä koneella nestevuotoa ei havainnu, mutta satuin yks aamu hoksaamaan ku nostin konepellin ylös auton käydessä (kylmä moottori). Vaiva on nyt korjattu 8) . Vielä olis se öljyvuodon etsiminen, mutta eiköhän sekin löydy kunhan saan sisälokarin irrotettua tässä joku päivä :wink: .
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Vastaa Viestiin