Tonnari sammahti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niin kannattanee ensin tarkistaa kyseisten osien kunto, jos jakajan kannessa ei ole paljoa sanottavaa niin mitäs sitä vaihdella, ja samoin jos tulppien lämpöarvo on normaali eivätkä vaikuta kuluneilta niin turha vaihtaa. Ainakaan tarvikepuolaa ei kannata vaihtaa alkuperäisen Boschin tilalle, luultavasti menee huonompaan suuntaan.
Noin oletuksena voisi vaihtaa kaikki alipaineletkut, tuskin ovat hyvässä hapessa (tai ainakin olen lähes jokaiseen Saabiini saanut ne vaihtaa heti ensimmäiseksi), sitten bensansuodatin, tarkistaa ilmansuodattimen saastumistaso, putsailla vaikkapa maadoituspisteet ja sähköliittimet, jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tänään tankkasin tankin puolilleen 98:a, en tiedä olisiko tuo bensanmäärä vaikuttanut asiaan, kun kävi paikallaan 5min sammahtamatta. Jos ei jaksa nostaa bensiiniä ylös, kun tankki tyhjähkö. Eli pumppu paska vai?

Voi perse, viime talvena piti ostaa tuplikselle satojen eurojen lahja, ja nyt tonnarikin rupeaa ruikuttamaan. Eikö kinkku ja piparit voisi riittää, nyt on sentään joulu? :?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mikäs on auton valmistenumeron loppuosa?
Tankissa saattaisi olla erillinen siirtopumppu, joka nostaa bensaa ruiskupumpulle, jos alustanumero on enintään J1006798, J2003028, J8000557 ilman katalysaattoria olevassa autossa.

Erillisellä siirtopumpulla oleva Bosch-pumppusysteemi näyttää tältä:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/bensapumppu/

Järjestelmän tunnistaa siitäkin, että tankin kannesta menee läpi sähköjohto siirtopumpulle ja paluuputki. Ja pumpun kiinnityskin tankin kaulukseen on samanlainen kuin K-jetissä.

Samoin siirtopumppu on melko helppo testata erillisenä kun johtoliittimen tankin päältä irrottaa ja tarjoaa siihen jostain sähköä, jos ei kuulu siirtopumpun käyntiääntä, vika on paikallistettu. Loppumassa oleva siirtopumppu saattaa tosin toisinaan käynnistyä ja toisinaan ei. Tällöin tyhjähköllä tankilla ajaessa satunnaisesti pysyy käynnissä, satunnaisesti ei.

Siirtopumpun hinta on motonetissä 44,50, menee paikalleen kun vähän veistää ylimääräistä paksunnosta pois muovinipasta.

Tässä järjestelmässä varsinainen ruiskupumppu on olennaisesti kalliimpi kuin Wallbro-yksipumppujärjestelmässä, mutta helpompi vaihtaa.

Ruiskupumpuksi uskaltaisin kokeilla toimivaksi tiedettyä purkuautonkin pumppua, etenkin jos pumpun valmistusaikakoodi kertoo pumpun olevan uudempi kuin purkuauto.

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... koodit.htm
Viimeksi muokannut jus, Ke Elo 06, 2008 16:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin nyt selkis yksi mieltä askarruttava asia.
Walbrohan tuossa omassa kärryssä on kiinni ( 9000CD 2.3T vm 1991 )

*en tiedä sitten onko hyvä asia vaiko huono... :? *
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

No perhana, kyllä nyt kääntyy epäily siihen tyhjäkäyntimokkulaan. Nimittäin tehtiin tuossa koe :

-Auto tyhjäkäynnillä, kävi vaihtelevalla menestyksellä 12s - 36s ja sammui
-Auto korotetulla tyhjäkäynnillä (kaasua sen verran, että tyhjäkäynti 1000rpm), ei sammu ollenkaan

Eli pumppu lienee kunnossa?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Miten siinä on kaasuläppä säädetty, pitäisi olla niin, että tyhjäkäyntimoottorin letku lyttyynpuristettunakin pysyy lämpimänä käynnissä 750 r/min.
Jos sammuu kun lytistää letkun, putsaa läppäkotelo ja säädä sitten läppä niin, että kierrokset letku lytyssä on tuo 750.

Mikä ruisku sinulla siinä on? LH 2.2?

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6269#46269
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 518#162518
Viimeksi muokannut jus, Ti Joulu 20, 2005 21:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

jus kirjoitti:Miten siinä on kaasuläppä säädetty, pitäisi olla niin, että tyhjäkäyntimoottorin letku lyttyynpuristettunakin pysyy lämpimänä käynnissä 750 r/min.
Jos sammuu kun lytistää letkun, putsaa läppäkotelo ja säädä sitten läppä niin, että kierrokset letku lytyssä on tuo 750.
En tiedä säädöistä, kun en tunne näin hienostuneita ja monimutkaisia polttoaineensyöttöjä, kyllä kaasari olisi poikaa tonnarissakin :)

Pitänee tutkia ja puristella letkuja. Tyhjäkäynti nyt 750 - 850 rpm, aaltoilee hieman, mutta sammuminen ei johdu suoraan liian alhaisesta tyhjäkäynnistä, vaan napsahtaa yhtäkkiä poikki.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Perustyhjäkäynti ilman tyhjäkäyntimoottoria pitää olla säädetty läpästä niin, että on tuon 750. Ja kun kaasuläpässä oleva mikrokytkin on kiinni, ruiskuboksi ohjaa tyhjäkäyntimoottoria niin, että tyhjäkäynti on ~850.
Mikrokytkimen kuuluu naksahtaa kiinni juuri kun läppä sulkeutuu ja avautua kun taas aukeaa. Tämän voi testata moottori sammuksissa, varmentaa vaikka vielä mittaamalla mikrokytkimen liittimen nastoista. Keskimmänen navan ja toisen reunimmaisen navan välille syntyy ääriasennoissa yhteys, väliasennoissa ei yhteyttä mistään navasta mihinkään yhteyttä.

Onko siinä LH 2.2? Montako napaa on tyhjäkäyntimoottorin liittimessä? Mikä on ilmamassamittarin numero? http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 336#190336
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

jus kirjoitti:Perustyhjäkäynti ilman tyhjäkäyntimoottoria pitää olla säädetty läpästä niin, että on tuon 750. Ja kun kaasuläpässä oleva mikrokytkin on kiinni, ruiskuboksi ohjaa tyhjäkäyntimoottoria niin, että tyhjäkäynti on ~850.
Mikrokytkimen kuuluu naksahtaa kiinni juuri kun läppä sulkeutuu ja avautua kun taas aukeaa. Tämän voi testata moottori sammuksissa, varmentaa vaikka vielä mittaamalla mikrokytkimen liittimen nastoista. Keskimmänen navan ja toisen reunimmaisen navan välille syntyy ääriasennoissa yhteys, väliasennoissa ei yhteyttä mistään navasta mihinkään yhteyttä.

Onko siinä LH 2.2? Montako napaa on tyhjäkäyntimoottorin liittimessä? Mikä on ilmamassamittarin numero? http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 336#190336
Täytyykin käydä pellin alla katselemassa noita asioita, mystinen päivä tänään sikäli, että kävi todistettavasti 15 minuuttia tyhjäkäyntiä, vahdin herkeämättä kahvilan ikkunasta pakokaasuja. :D

Edit: Kone tosin ei ollut ihan lämmin, joten olisiko ryyppy pitänyt tuota käynnissä? :roll:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
RistoPa
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2005 22:30
Paikkakunta: LAHTI
Viesti:

Viimeisimmissä on asiaa

Viesti Kirjoittaja RistoPa »

Itselläni vika paheni niin paljon, että ulos tallista ajettaessa sammui heti tyhjäkäynniltä. Eli ei sietänyt kylmää ilmaa keuhkoihinsa. Länsiauto otti ja puhdisti imukotelon (läpän kohdalta). Oli kuulema paksusti karstoittunut ja läppä näin jumitteli väärään asentoon. Eikä ole sen koommin ollut tyhjäkäyntihäiriöitä. Samalla kannattaa tarkistaa tosiaan nuo alipaineletkut.
Matalakeula autossa ja kuskilla.
9000 CS 2.3
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Noniin, nyt on tietoa sitten ostella erinäistä palikkaa (huolto-osat, puhdistuskemikaalia, letkuja jne.), mutta yksi asia vielä askarruttaa:

Kun tuossa autossa nyt on se kuuluista "check engine" -valo, eikö sen pitäisi palaa, jos kaikki ei ole kunnossa? Kun ei pala sitten millään (paitsi välähtää käynnistäessä).
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei se Check Engine taida LH2.2:ssa palaa paitsi jos ilmamassamittari on pois pelistä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin