Öljypumpun O-renkaan ja stefan vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Öljypumpun O-renkaan ja stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Harkitsen öljypumpun O-renkaan ja kampiakselin stefan vaihtamista 87-tonnariin. Jos saan paukautettua hihnapyörän pultin auki, niin homma ainakin pääsee alkuun. Onko tiivisteen vaihtamisessa tai pumpun kokoamisessa uusin tiivistein joitain juttuja mihin pitää kiinnittää huomiota?

Entä onko hyviä ehdotuksia miten saan automaattivaihteisessa autossa estettyä kampiakselia pyörähtämästä hihnapyörän pulttia kiristäessäni? Mielellään mahdollisimman vähällä purkamisella :-) Kiristysmomentti näyttää olevan 190 Nm, eli lukituksen tulee olla suht tukeva. Saakos tässä sinne starttikehän hampaisiin mitään niin tukevasti väliin, että kestää kiristää?

Nämä olen lukenut, mutta eivät ota kantaa tähän kiristysasiaan automaattitonnarin tapauksessa:
http://www.quasimotors.com/balance_home2.htm
http://www.townsendimports.com/Web/engi ... eal900.htm

Lähiaikoina pitänee vaihtaa myös takapään stefa, mutta ajattelin hoitaa tämän ensiksi. Kannattaisiko sittenkin odottaa ja hoitaa molemmat sitten samalla kerralla?

Juha
Viimeksi muokannut jus, Ti Maalis 04, 2008 09:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Momentinmuunninkotelon muovisen ritiläkannen alta näyttäisi pääsevän näkemään lähinnä momentinmuuntimen, mutta starttikehä näyttäisi näkyvän paremmin lohkoa lähempänä olevasta aukosta, josta sytytyksen ajoituskin katsotaan. Ehkä tuonne saisi jotakin ruuvaria väliin, tai varman päälle pelatessa työstäisi muutamahampaisen stoppariraudan, tyyliin äärimmäisen lyhytpiikkinen haarukka.

Imuputken O-renkaan vaihto tässä yhteydessä oli uusi juttu, tuleeko se putken O-rengas pumpun kantta vasten niin, että on vaihdettavissa kun pumpun kansi on auki? Itse imuputkihan on öljypohjan puolella.

Juha
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Itse asiassa kai rattaiden asennolla jonkinlainen väli olisi, ei niiden keskinäinen asema ihan miten sattuu muutu. Tuossa oli 35 hammasta ulkokehällä ja 30 sisäkehällä, eli yksi yksittäinen pikkukehän hammas ottaa lähikontaktia vain joka kuudennen ulkokehän hampaan kanssa. Liekö tällä sitten käytännön merkitystä. Varmasti eivät menneet takaisin samaan asentoon.

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... 1637_a.jpg

Kiristysvaiheessa käytin vanhaa moniurahihnaa hihnapyörän ympäri sopivasti käärittynä niin että hihna lukitsi itse itsensä pyörän päälle ja sitten lukkopihdeillä hihnan päästä apurungon reunaa vasten tuki. Kyllä se näin tuli ihan tarpeeksi tiukalle, momenttiavain naksahti jne.

Apuhommia kuten auton pukillenostoa, lokarin irrotusta ja muuta on tullut harjoiteltua, menevät rutiinilla. Toisen pään stefa jäi sitten eri kertaan vaihdettavaksi.

Juha
Viimeksi muokannut jus, Ti Maalis 04, 2008 09:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Nostetaanpas tämä ylös....

Eli sama urakka aloiteltiin tuossa mutta kun automaatti on, niin hihnapyörän pultin aukaisu tuottaa uskomatonta tuskaa.
Eli onko jollain nyt antaa toimiva vinkki tuohon vauhtipyörän lukitukseen?
Onko paljon muuta vaihtoehtoja kuin startti pois?
Itse en ainakaan löydä muuta reikää kuin tuo ritiläkansi josta tosiaan ei näy kuin momentinmuunnin...

Ja onhan tuossa hihnapyörän pultissa ihan normaali oikeakätinen kierre.
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Itse availin tuota pulttia sillä startilla... Täytyy vain huolehtia ettei kone lähde käyntiin. Lähtee kiltisti auki, en tiedä sitten kuinka suositeltava työmenetelmä on :lol:
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

No yritin jo startillakin, mutta ei tunnu aukeavan silläkään konstilla :?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Startilla lähti mullakin. Ei tosin heti aluksi, piti käydä hakemassa B-kaupasta uudet työkalut. Hylsysarjan T-väännin jatkovarrella meni mutkalle ja 12-kulmainen hylsy lipsui pultista.

Uusi jämpti hylsy ja hyvä nivelvarsi auttoi, lähti sitten suunnilleen samantien.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Pitääpä vielä koittaa huomenna startilla...
Mitäs vasten ootte vääntimenne pöngännyt?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Laitoin laudanpätkän alatukivartta vasten pystyyn, kun näytti että paukauttaa muuten turhan terävästi.

Asettelin hylsyn niin, että oli aluksi mahdollisimman kaukana alatukivarresta, että ehtii ottaa vähän vauhtia ennen osumaa. Tilaa ei kyllä paljon ollut.

http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/10_986iso.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

:D :D :D

Aukesihan se saatanan pultti kun kolme kertaa rysätyin startilla ja sitte 3/4" tuuman hylsyllä ja mutterimyllyllä auki.

Oli o-rengas aika hyvässä kunnossa. Pikkusen taittu pois ottaessa ja heti poikki. "Hieman" kovettunut...
Eikä stefakaan enään häävissä kunnossa ollu.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Öljypumpun O-renkaan ja stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tänään olin jo toista kertaa kiristämässä kampiakselin hihnapyörän pulttia, joten päätin ottaa suorastaan kuvia muilekin. Jus olikin tuolla aikaisemmin maininnut käyttäneensä vanhaa hihnaa apurungon ympärille käärittynä, näin tein myös minä:

kaksi kertaa apurungon ympäri ja kerran hihnan ympäri pyörän ja apurungon väliltä kiristämään hihnoja yhteen. Itse vedin hihnaa tiukalle ja isäni naksautti pultin 190Nm .

Kyseessä on siis automaattivaihteisen kampiakselin hihnapyörän pultin kiristys. Manuaalivaihteisellahan voi V.J.S.:n neuvojen mukaan laitaa ison vaihteen silmään ja sitten ruuvimeisselit etujarrulevyjen tuuletusreikiin.

Kas tässä kuvat:
(Tässä kohtaan kuuluu pahoitella kännykuvien laatua (N81))
Kuva
Kuva

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin