Kauanko tonnarin akussa riittää virtaa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Kauanko tonnarin akussa riittää virtaa?

Viesti Kirjoittaja puu »

Tuli vaan mieleen, että kun olen armeijaan kohta lähdössä, ja siellä voi joutua seisottamaan tonnaria välillä parikin viikkoa, niin että ehtiikö tonnarin akku tyhjenemään siinä omia aikojaan?

'89-tonnikeijussani on lähes kaikki sähköherkut ja hälyt. CD-soittimeenkin menee joku herätevirta. Akun merkkiä en ole edes ikinä katsonut, mutta kaiketi se ihan hyvä on ja kunnossa.

Pitääkö siis ottaa akun piuhat irti, jättää auto käymään vai antaa vaan olla?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

kyl on jossain jotain vikaa jossei käymään lähe parin viikon seisokin jälkeen
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kyllähän Saabille aina löytyy innokkaita virran lainaajia :wink:

Mutta eihän se tuosta miksikään pitäis tyhjetä, mutta paljoako tekee nypätä johdot irti jos tietää että täällä pysytään tällä kertaa pitempi sessio...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Mie kun olin aikoinaan armeijassa, niin päävartio oli ihan parkkipaikan vieressä. Sieltä oli sitten lainattavissa semmoinen iso pyörien päällä oleva apuvirta-laite, joka oli etenkin lauantaisin kovassa käytössä kun lomille oli lähtö. Ja yleensä sitä virtaa sitten annettiin sitä tarvitsevalle reilusti liikaakin, akut vaan kihisi kun piuhat pistettiin kiinni :) Mutta hyvin pyöri startti joka jätkän autossa.

PS: Eikös nykyaikana sieltä armeijasta pääse pääsääntöisesti joka viikonvaihde poies?
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

16 ginesviikonloppua taisi itselläni olla koko vuoden aikana, ja sitten jokunen runkkuvlv lisäksi...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Jake_Aqua
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Syys 29, 2005 09:53

Viesti Kirjoittaja Jake_Aqua »

kyllähän tuon akun luulisi kestävän.....
tai no en tiiä jos tulee hirveitä pakkasia...
niin ja noista gineksistä, meillä oli sodankylän sissik:ssa puolen vuodenaikana kymmenen viikonloppua kiinni ja 15 auki mutta tuo gineksien määrähän riippuu aikapalijo palvelupaikasta ja komppaniasta
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Ja jos ei oo viime viikolla ostettu akku, niin kannattaa miettiä uuden akun ostoa. Jos on parikin vuotta vanha akku ja ollu kovassa käytössä, niin suosiolla uus akku ja vanha varastoon. Ei maksa paljoa ja mukavempi lähteä ominavuin käyntiin ku kaapeleilla =)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
iita
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 19:25
Paikkakunta: lapinlahti

Viesti Kirjoittaja iita »

saahan sitä autoonsa mennä,vaikka joka ilta palveluksen jälkeen.ja voi pyöritellä konetta jos siltä tuntuu.
näin ainakin 1991 kajaanissa.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jos epäilet vuotoja/ virhekytkentöjä, niin mittaa vuotovirta irroittamalla akun toinen piuha kun sisävalot yms kulutuskohteet ovat varmasti sammuneet. ei pitäis olla ku jotain 20 milliampeeria sen sisäkellon kulutus.
vuotovirrasta voit laskea kauanko 50 Ah akku kestää.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
JSLAAKKO
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 21:26
Paikkakunta: JOENSUU

akkusta

Viesti Kirjoittaja JSLAAKKO »

sen verran on sähkövehkeitä 900i (kello+cd herätevirta, ilman mitään subbaria etc) että hyväkuntoinennkin akku tyhjenee 2 viikossa niin että ei
lähde enää yli 10 asteen pakkasella käyntiin syynä
alivarautunut akku=tyhjentynyt=kulutusta=kello+cd.
että kyllä sinuna lataisin akkuni täyteen(jossain asiantuntevassa akkuliikkeessa, ei omalla kotilaturilla) samalla saat diagnoosin akkusi kunnosat, joko ostat uuden tai pärjäät vanhalla.
Jubilee
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 16:18
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jubilee »

Minulla oli vm-97 tonnari joulukuun alusta kolme viikkoa ajamatta ja noin kolme kk vanha akku kiinni.

Eipä vaan lähtenyt käyntiin, itse asiassa kaikki virta oli akusta loppu, kun hälärin ledi sekä Defan ajstinkellokin olivat aivan mykkiä. Olin sitä tonnaria n. kolme kertaa lämmitellyt tuona aikana, eli blokilämmitin ja sisätilanlämmitin pörissyt sen pari tuntia kerrallaan.

Annettiin virtaa apukaapeleilla, mutta ei lähtenyt käyntiin, itse asiassa ei edes lähtenyt starttaamaan, aivan kuollut koko laite.

Latailin sitten akkua laturilla muutaman tunnin ja johan lähti. Nyt ollut ajossa viikon ilman ongelmia.
-Jubilee-
#1777
Jubilee
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 16:18
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jubilee »

Juu se onkin tiedossa, ettei akku lataudu, vaikka onkin auto kiinni sähkötolpassa, kun ei tosiaan ole sitä Defan systeemiä, joka latailisi samalla akkua. Hommaan sitten seuraavaan autoon moisen.

Lähinnä tarkoitin vihjata, että mahtaakohan se lämmittely syödä akusta virtaa jollain tavalla, mielestäni ei pitäisi.
-Jubilee-
#1777
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

jos akku on kunnossa, niin ei liene mikään ongelma, mutta jos sielä tosiaan on se "pari" vuotta vanha ahma, niin kannattaa miettiä uuden ostoa...

ja varmiten pitää tehot sisällään, kun tosiaan nappaat sen kengän irti, kun jätät seisomaan... ja sit vielä, että sielä kyllä riittää virtaa... otat kaapelit mukaan, niin no hätä.... niillä kaikilla mitään sähköruiskua ole... haha vanhoja opeleita..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Vastaa Viestiin