ACC puhallin pyörii, ei pyöri, kiihdyttää, hidastaa...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

ACC puhallin pyörii, ei pyöri, kiihdyttää, hidastaa...

Viesti Kirjoittaja johkar »

Viime viikolla oli keli yhtenä päivänä plussan puolella, ja heti sen perään koitti kymmenen asteen pakkanen. Tuon jälkeen myös lämmityslaitteen puhallin alkoi temppuilla, kylmänäkin alkoi puhaltaa huurteenpoistoaukoista täysillä. Välillä puhaltimen nopeus vaihtelee, nopeutuu ja taas äkkiä hidastuu. Kun auto vähän lämpenee, nopeus
jää yleensä täysille.

Kokeilin kalibroida montakin kertaa, ei vaikutusta. Manuaalinen nopeuden säätö toimii siten, että kun monta kertaa painaa alaspäin, puhallin viimein sammuu.

Eilen kävi niin, että puhallin ei käynyt aluksi ollenkaan, vaan vasta muutaman kilometrin ajon jälkeen käynnistyi yhtäkkiä täysille kierroksille. Niin se sitten toimikin koko matkan ajan. Palatessa
napsuttelin nopeudensäätöä, ja lopulta puhallin sammui, ja taas
käynnistyi hetken päästä uudelleen täysille.

Lueskelin eilen sitten näitä entisiä viestejä ja löysinkin aika samankaltaisia vikaselostuksia. Otin äsken tuulilasin alla olevan
suojamuovin auki ja tutkailin tilannetta näpit kohmeessa (-12c). Tila
vaikutti kuivalta, liikuttelin kaikkia näkemiäni johtoliitoksia mutta
niillä ei ollut vaikutusta asiaan.

Olisiko nopeudensäätöyksikkö kuitenkin viallinen, vai kannattaisiko
tutkailla tarkemmin (lämpimässä hallissa) liitoksia?

Saab 9000CS 2.3A 1992

Johannes

PS sikäli hyvä tilanne kuitenkin että eipähän autoon jäädy, kun kokoajan puhalletaan täysillä :)
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Tuota ohjetta luin kyllä, siitä saa sellaisen käsityksen että moottori sitten on joko täysillä tai ei. Saattaahan tietysti olla oireena on nopeuden nopea heilahtelukin, sitä ei vain tuossa sanottu.

Noita transistoreja näyttäisi löytyvän Partcolta 6,90e kappale, pitänee tilata pari ja kokeilla josko homma tokenisi sillä.

Sitten ei olisikaan enää kuin mittaritauluun etusumuvalojen merkkivalon vaihto ja kulutus/lämpötila ym näytön toisen taustavalon vaihto. Niin ja vaihteenvalitsimen juuressa olevan lampun vaihto. Ja auto olisi taas hetken aikaa kaikilta osin kunnossa :-)

Johannes
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Tässäpä sellainen merkkivalo on, mittaritaulussa oikealla alareunassa, takasumuvalon merkkivalon alla. Se nimittäin toimi vielä jokin aika sitten...

Johannes
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Mulla teki samanlaista vm 90 CD tonnarin ACCn moottori kun oli hiilet loppu. Hetken päästä ei toiminut enää pirullakaan joten avasin moottorin ja vaihdoin hiilet sinne.. tämän jälkeen on tehnyt pari kertaa tuon ja hiilet vain vaihtanut(pitäisi jostain ostaa tuon omat hiilet, kun ei nuo puukolla sovitetut hiilet ny oikein hyviä ole :) ).
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Kandee vaihtaa ne molemmat transistorit, tietääkseni niitä on sielä sisällä kaksi tai kolme. Luultavasti vika on niissä.
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Kiitos vihjeistä. Tilaanpa transistoreja ja vaihdan, kerron sitten auttoiko.

Johannes
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

t-lahdenmaki kirjoitti:Kandee vaihtaa ne molemmat transistorit, tietääkseni niitä on sielä sisällä kaksi tai kolme. Luultavasti vika on niissä.
Kaksi, 2SD1525 ja D1859
Tosin tuo 2SD1525 taitaa olla se joka paukkuu yleensä.
Itsellekkin tulossa ko. osa.

Kuva
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Darlingtoni vaihdettu ja taas on puhallin kunnossa :D

Kun vaihdatte sitä niin kannattaa avata jalkojen reiät tinaimurilla/puhaltamalla ja asentaa kivi paikalleen jäähdytyselementtiin, painaa piirilevy päälle ja juottaa sitten vasta.

Huomattavasti helpompi kun saabmasterin tyyli että koittaa saada jalat oikeenmittasiksi entisellä verraten.
9000 CD 2.3 -90
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

2SD1525 vaihdettu, ei vaikutusta. Hämmennystä aiheutti hieman
kun oma säätimeni on ALPSin valmistama ja tuo edellinen kuva
ja mm http://www.quasimotors.com sivulla oleva säätimen kuva on
jonkin muun valmistajan vekottimesta. Tässä ALPSissa trankku
on isommassa jäähdytysrivassa kiinni eri päin.

Aluksi näytti siltä kuin kaikki toimisi, nopeuden
säätö onnistui mallikkaasti portaissa. Kun auto
oli käynyt hetken aikaa lämmetäkseen, alkoi
puhallin kuitenkin taas pyöriä täysillä.

Hajosiko kivi uudelleen vai onko jossakin vain
kontaktivika? Vai sitten moottori ehtoopuolella?

Johannes
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

johkar kirjoitti:2SD1525 vaihdettu, ei vaikutusta. Hämmennystä aiheutti hieman
kun oma säätimeni on ALPSin valmistama ja tuo edellinen kuva
ja mm http://www.quasimotors.com sivulla oleva säätimen kuva on
jonkin muun valmistajan vekottimesta. Tässä ALPSissa trankku
on isommassa jäähdytysrivassa kiinni eri päin.

Aluksi näytti siltä kuin kaikki toimisi, nopeuden
säätö onnistui mallikkaasti portaissa. Kun auto
oli käynyt hetken aikaa lämmetäkseen, alkoi
puhallin kuitenkin taas pyöriä täysillä.

Hajosiko kivi uudelleen vai onko jossakin vain
kontaktivika? Vai sitten moottori ehtoopuolella?

Johannes
Öh, tämäkin on Alps. Siis miten toisinpäin? Saatko kuvaa siitä?
Trankun metalli on tottakai oltava jäähdytysripaa vasten ja välissä oltava piitahnaa.
9000 CD 2.3 -90
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Pitihän siitä tietysti kuva ottaa ettei tarvi uudelleen autoa purkaa.
Tässä runko on jäähdytysrivan varassa pöydällä ja piirilevy
käännettäisiin tuosta kädellä kiven päälle.

http://www.kotinet.com/johkar/alps_03.jpg

Johannes
MarkoJ
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Loka 30, 2003 22:52
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja MarkoJ »

Mulla vuosi sitten ACC oireili samaan tyyliin, eli puhallin pyöri joko täysillä, ja sitten välillä pysähtyi kokonaan. Puhaltimen nopeuden valinta ei vaikuttanut nopeuteen mitenkään. Syynä oli loppuun kuluneet puhaltimen moottorin hiilet.
#1318
9-3 1.8t -08
900t -89
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

No niin. Se on sitten puhaltimen moottorin irti repiminen. Pitäisi tietysti hommata ne uudet hiilet ensin.. Löytyykö jostain netistä tilaamalla
vai pitääkö kysellä paikallisesta Saab-huoltoliikkeestä?

Johannes
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Huh huijaa. Nyt on puhaltimeen vaihdettu uusi moottori ja
taas föönaa mukavasti.

Ensikertalaiselta meni moisessa urakassa nelisen tuntia. Puhallinyksikkö
tuli ulos kuitenkin melko nopeasti, mutta kyllä siinä vääntää
ja narrata sai... Takaisin pistäessäkin hikipisarat tippuivat...

Samalla tuli rassattua (itse asiassa otettua irti ja puhdistettua
perusteellisesti) täysin tukossa olleet vedenpoistoputketkin...

Kiitos kaikille vihjeistä. Nyt taitaa olla paras kellahtaa nukkumaan...

Johannes
Vastaa Viestiin