Missä välissä ratin etäisyyden säätö on poistunut tonnareista? Aiemmassa tonnikeijussani (CD -90) oli vielä ratin etäisyyden säätö, nykyisessä -94 CSE:ssä ei säätöä enää ole (tai sitten en vaan löydä sitä!?). Ei kai ratin säätö voi tonnarissa olla ollut mikään ostettava lisävaruste? Säätö olisi ollut mukava juttu kun olen tällainen vähän hujopimpi; polvet ottavat rattiin kiinni ja esim. vilkun varoitusvalot kojetaulussa peittyvät ratin kehän taakse
Mutta pakko se on sanoa: on se vaan ihana auto Tonnareiden välissä hairahduin hetkeksi Fordiin, mutta sitä alhoa ei onneksi kestänyt kuin reilu kolme kuukautta. Mondeo oli "ihan ok", mutta kokolailla hajuton ja mauton (eli tylsä ja persoonaton). Kun Saabin taas hankin, oli kuin olisi kotiin palannut
Saab, siinä vasta auto. Aahhh..
900iA -87
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
94-mallisesta puuttuu se säätövipu. Ilmeisesti kuitenkin ratin syvyyttä voi säätää löysäämällä sen syvyyssäädön vastamutterin virtalukon puolelta ohjausakselia ja kiristämällä sen uudellleen (pysyvästi). Tämä ei tietenkään ole kovin täydellinen ratkaisu, jos autolla ajaa jatkuvasti kovin erikokoisia kuskeja ja säätöä olisi tarve muuttaa toistuvasti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jus kirjoitti:94-mallisesta puuttuu se säätövipu. Ilmeisesti kuitenkin ratin syvyyttä voi säätää löysäämällä sen syvyyssäädön vastamutterin virtalukon puolelta ohjausakselia ja kiristämällä sen uudellleen (pysyvästi). Tämä ei tietenkään ole kovin täydellinen ratkaisu, jos autolla ajaa jatkuvasti kovin erikokoisia kuskeja ja säätöä olisi tarve muuttaa toistuvasti.
Tää liitty kait jotenkin tohon airbaggiin, eivät pystyneet heti yhdistään airbagia ja pituussäätöö. Jostain uudemmasta vekottimesta jos saa sen akselin niin sen säädön kait saa laitettua. Mimmi varmaan täsmentää
Kiitos vinkeistä! Tuota jus:n konstia pitääkin kokeilla, ei tullut itselle mieleenkään. Ruuvi (olettaen, että tässäkin ohjauspylväässä sellainen on) on tuttu, jouduin edellisessä tonnarissa sitä kiristämäänkin.
Hmm.. tulee vaan mieleen, että jos säätövipu on airbagin toiminnan vuoksi poistettu, niin auttaako siihen ruuviinkaan kajota? Tarkoitan, että saakohan siinä aikaan jotain tuhoa, noin niinkuin airbagin kannalta?
900iA -87
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Mimmi kirjoitti:ruuvi on poikittain rattiputken alapuolella
Ruuvihan Bamselle olikin jo tuttu. Riippuu tietenkin ruuvin sijaintia tarkastelevan henkilön kallistuskulmasta, mutta yleensä ruuvi on ohjausakselin yläpuolella, lähempänä kattoa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Onko jollain heittää kuvaa "vanhan- ja uudenmallisista" ..bägeistä? ..luulen että tässä mulla saattaisi olla tuo uudempi bägi paikallaan. Olikos se vanha sellainen kulmikkaampi ja uusi "pehmeämmin" muotoiltu?
Jos näin niin voinko tuolta ruuvista säätää rattia lähemmäksi kuskia? ...sen verran pitkä sälli olen, että ei tekisi pahaa tuo ratti olla vähän lähempänä.
Tällainen on tietääkseni se pykälää uudempi ratti, minullakin on tällainen -93 vuoden lopussa (joulukuun loppu) rekisteröidyssä tonnarissani, vuosimallin pitäisi mulla olla kuitenkin -94 (mistä senkin tietää varmasti, tyyppikilvestäkö?) . Tällainenko Ahtopaineellakin on? Onko tämän mallisessa se säätöruuvi olemassa, mutta säätövipu puuttuu, eli säädön saisi tehtyä, mutta mitään "pikasäätöä" siitä ei tulisi? Tuon kuvan myynti-ilmossa luki vuosimallina -93:
Nykyisessä tonnarissani(-94) on tuollainen mallia 2 oleva ohjauspyörä ja ei ole pikaetäisyyssäätöä, mutta edellinen oli(-96) ja siinä oli tuollainen mallia 3 oleva kiekko ja myös pikasäätö.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Kiitokset Mimmille! Pitänee rassailla rattipylvään ympärysmuovit poies ja ruuvailla ratti kohdilleen. Pikasäätö saa odottaa, sille ei ole akuuttia tarvetta, kun olen ainakin vielä jonkin aikaa ainut ajokortillinen perheessämme.
Outoa, että se pikalinkku on poistettu, jos kerran rattia kuitenkin voi säätää ruuvia löysäämällä..?
900iA -87
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Ehkä tuossa jotn. perää on. Kukaties nuo -96 vuosimallin uudemmat bagit eivät sitten ole niin tarkkoja, tuossa vuosimallissa kun etäisyyden säätö löytyy.
Toisaalta pitkäjalkaset ihmiset siirtävä penkkiä taaksepäin eli istuvat taaempana, joten tuon bägin mitoituksen kannalta lienee hyvä, että rattikin olisi lähempänä. Muutenkin ratin soisin omalla kohdallani olevan lähempänä, että yleensä yltäisin sitä kunnolla vääntämään. Toisaalta reisistä löytyy sen verran jerkkua, että ei meinaa jalat mahtua kunnolla välistä kun istahtaa pukille. Kasvaisi hieman tuo ratin alareunan ja penkin välikin tuossa rattia lähemmäs vedettäessä. Penkin korkeussäätö on tietty jo alas vedetty.
Itsellä kans vähän sama ongelma, ettei ole ratti tarpeeksi lähellä. Pitkäjalkaisena pitää laittaa penkki melkein taakse ja sit säätää selkänoja ihan pystysuoraan, että saa kunnon ajoasennon. No pysyypähän ryhti kunnossa, kun ei voi retkottaa takanojassa, vaan pitää jäkittää selkäsuorana asennossa. Pitkillä matkoilla alkaa vaan selkäkin puutumaan.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)