Madallusjouset ja renkaat

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Orlando
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 15:18

Madallusjouset ja renkaat

Viesti Kirjoittaja Orlando »

Olisin hankkimassa tonariin madallusjousia, ja haluaisin nyt varmistua millaiset renkaat mahtuu cd tonariin alle jos sitä madaltaa n. 40mm ? Minulla on kesäksi 15" 205/60 renkaat 6,5"/15" et 27 vanteilla, haluaisinkin tietää että tuleeko minulle ongelmia kaarien tms kanssa jos madallan autoa??
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Eipä ole mitään ongelmia tolla rengastuksella.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

205/65 rengas tolla madalluksella täyttäisi koko kaaren,mutta mainitsemasi 205/60-15 ei tuota ainakaan CD:ssä mitään ongelmia.
Tuo ET lukukaan ei ole vielä niin pieni että rupeaisi ottamaan kaaren reunoihin kiinni.(Vasta 215/45 kumi 7,5x17" vanteella jossa ET 17 on jo tiukilla,omassa autossa)
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

mulla on 205/50 16" ei ota kaariin kiinni ,mutta jos on roiskeläpät takana niin niiden yläreunaan tuppaa raapaise joissain montuissa tai jos on porukkaa takapenkeillä...
1tumppi
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 17:16
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Mitenkäs kun laitoin 40mm Lesjöforssin sarjan alle niin entisestä autosta jäi melkein uusi 205/55-16 kesärengas sarja, minkähänlaisella ET:llä pitäis vanteet ostaa että mahtuu pyörimään?? :roll:
Saab 9000 2.0CC Turbo aut. -90 Volvo V70tdi aut. -97
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Esim. et-28 joita on noissa pösön vanteissa toimii.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Ite aatelin laittaa kesäksi 40mm madaltavat h&r:n jouset ja renkaiksi 205/55 r16 aeron vanteille. Noitten vanteiden et oli muistaakseni 27. Ilmeisesti mahtuu pyörimään cc tonnarin alla?
205/50 on vakiokoko mutta mieluummin laittaisin hieman korkeammat että sais lisää maavaraa.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Tarkotus ois jämäköittä alustaa madaltamalla sitä mahdollisimman vähän, ilmaisin itseni ehkä hieman huonosti. Mielelläni laitan mahdollisimman suurihalkaisijaiset renkaat alle.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Joku vois otta tuon jo vittuilunakin.
Eli on liian löysät jouset, auto meinaa "kaatua" mutkissä ja vähentäis varmaan sutimista kiihdytyksissa kun auto niias niin paljoa.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

jblgti1200 kirjoitti:205/65 rengas tolla madalluksella täyttäisi koko kaaren,mutta mainitsemasi 205/60-15 ei tuota ainakaan CD:ssä mitään ongelmia.
Tuo ET lukukaan ei ole vielä niin pieni että rupeaisi ottamaan kaaren reunoihin kiinni.(Vasta 215/45 kumi 7,5x17" vanteella jossa ET 17 on jo tiukilla,omassa autossa)
hmm... missähän on vika, kun omassa autossa 225/45/17 ja vanne 7" leveä ja et 25 ni ottaa joustossa kaariin, vaikka on vakioalusta... Eli madaltamalla todennäkösesti rohisee vielä enemmän.... :|
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Boiga kirjoitti:
jblgti1200 kirjoitti:205/65 rengas tolla madalluksella täyttäisi koko kaaren,mutta mainitsemasi 205/60-15 ei tuota ainakaan CD:ssä mitään ongelmia.
Tuo ET lukukaan ei ole vielä niin pieni että rupeaisi ottamaan kaaren reunoihin kiinni.(Vasta 215/45 kumi 7,5x17" vanteella jossa ET 17 on jo tiukilla,omassa autossa)
hmm... missähän on vika, kun omassa autossa 225/45/17 ja vanne 7" leveä ja et 25 ni ottaa joustossa kaariin, vaikka on vakioalusta... Eli madaltamalla todennäkösesti rohisee vielä enemmän.... :|
-Tuo kumi on varmaan osasyynä,7" vanteella 225 jo vähän pullottaa eli ottaa helpommin kiinni,toisaalta taas tuo et25 ei ole vielä paha verrattuna omaan.
Tuo rohina ei lisääntynyt omassa autossa tippaakaan madalluksen jälkeen,perästä tuli sen verran jämäkämpi ettei niiaa niin paljoa montuissa,joten ei raavi helposti.
Omassa ottaa kiinni kovissa montuissa ja täysin kuormattuna kovassa kiihdytyksessä.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

hmm...ei toi kyl juurikaan pullota tuolta...
http://koti.mbnet.fi/coyo/Saab/projekt/j%e4lkeen.JPG

ja samanlaiselta se näytti 205/50 renkailla... sillon ei rohissu niin paljon, kyl alusta on löysä, mut ei paljoa joustoa tartte et rohisee.. Olisko vaan niin että iskarit jo niin menneen talven lumia? vaikka taakse on kait toissa kesänä vaihdettu.

tuossa hieman parempi kuva
http://koti.mbnet.fi/coyo/Saab/miitti_v ... edium).JPG
Viimeksi muokannut Boiga, Su Helmi 05, 2006 23:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Jos niillä kaartovakaimilla aletaan kikkailemaan, niin pitää sitten muistaa, että pito heikkenee sillä akselilla jolle lisätään kallistusvastusta (=paksumpi vakaaja). Ts. jos tonnariin laittaa paksun vakaajan eteen, voi ajo-ominaisuudet muuttua todella mielenkiintoisiksi (esim. liukkaassa liikenneympyrässä 8O )
Lisäksi jos olet hakemassa jäykempää alustaa, ei rengasprofiilin korottaminen ainakaan auta asiaa. Eli yritä hankkia jostakin jäykemmät jouset, tai sitten laitat madallusjouset ja kasvatat vannekokoa -> lyhympi jousto, sama maavara.

ps. Tämä lähinnä Mikkoz:n ja Mimmin keskusteluun viitaten
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

jblgti1200 kirjoitti:
Boiga kirjoitti:hmm... missähän on vika, kun omassa autossa 225/45/17 ja vanne 7" leveä ja et 25 ni ottaa joustossa kaariin, vaikka on vakioalusta... Eli madaltamalla todennäkösesti rohisee vielä enemmän.... :|
-Tuo kumi on varmaan osasyynä,7" vanteella 225 jo vähän pullottaa eli ottaa helpommin kiinni,toisaalta taas tuo et25 ei ole vielä paha verrattuna omaan.
Tuo rohina ei lisääntynyt omassa autossa tippaakaan madalluksen jälkeen,perästä tuli sen verran jämäkämpi ettei niiaa niin paljoa montuissa,joten ei raavi helposti.
Omassa ottaa kiinni kovissa montuissa ja täysin kuormattuna kovassa kiihdytyksessä.
Mulla -95 CS:ssä -40mm H&R ja Bilsteinin sportit, vanteet 7x17" ET25 ja kumi 225/45. Ei pullota tasan yhtään (tästä olin itsekin yllättynyt) eikä kaarteissa tms ota koskaan mihinkään kiinni. Sitten kun lastataan auto täyteen jengiä niin alkaa takajouset pohjaamaan helposti ja ekana kuraläpät sun muut rapsahtelee kiinni ties mihin. Mutta silti en muista että olisi kaariin raapaissut...

EDIT: vai pullottaako jonkun mielestä nää, musta istuu just täydellisesti:
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... a05&id=aap
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

qaw kirjoitti:
jblgti1200 kirjoitti:
Boiga kirjoitti:hmm... missähän on vika, kun omassa autossa 225/45/17 ja vanne 7" leveä ja et 25 ni ottaa joustossa kaariin, vaikka on vakioalusta... Eli madaltamalla todennäkösesti rohisee vielä enemmän.... :|
-Tuo kumi on varmaan osasyynä,7" vanteella 225 jo vähän pullottaa eli ottaa helpommin kiinni,toisaalta taas tuo et25 ei ole vielä paha verrattuna omaan.
Tuo rohina ei lisääntynyt omassa autossa tippaakaan madalluksen jälkeen,perästä tuli sen verran jämäkämpi ettei niiaa niin paljoa montuissa,joten ei raavi helposti.
Omassa ottaa kiinni kovissa montuissa ja täysin kuormattuna kovassa kiihdytyksessä.
Mulla -95 CS:ssä -40mm H&R ja Bilsteinin sportit, vanteet 7x17" ET25 ja kumi 225/45. Ei pullota tasan yhtään (tästä olin itsekin yllättynyt) eikä kaarteissa tms ota koskaan mihinkään kiinni. Sitten kun lastataan auto täyteen jengiä niin alkaa takajouset pohjaamaan helposti ja ekana kuraläpät sun muut rapsahtelee kiinni ties mihin. Mutta silti en muista että olisi kaariin raapaissut...

EDIT: vai pullottaako jonkun mielestä nää, musta istuu just täydellisesti:
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... a05&id=aap
-Näyttää nuo kumit noilla vanteilla ihan ok,takanahan nuo vanteet jää vähän sisään,edessä juuri hyvin kaaren tasalla.
Tuntuu että kaikilla -40mm sarjoilla tonnarista tulee sellainen keuliva versio,omassa oli samaa vikaa madallusjousien asennuksen jälkeen.
(eli keula madaltuu vähän entisestä ja perä läsähtää melkein pohjaan,tulee sellaisen väsyneen näköinen lookki.)
Onneksi ei ole enää... :twisted:

Mutta hyvännäköinen tonnari muutenkin tuo qawin...
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Vastaa Viestiin