Polttoöljy tai bensa on hyvä liuottamaan töhnät coolerista. Ite käytän osien pesuun polttoöljyä, se ei tuoksahda pahasti eikä käy henkeen sisätiloissa niinkuin bensa.
Tuohon coolerin maalaamiseen haluaisin ottaa kantaa..
Itseasiassa coolerin maalaaminen mustaksi parantaa jäähdytyskykyä!
Tietysti riippuu maalin koostumuksesta ja paksuudesta että miten tuo on tulkittavissa. Jokatapauksessa ainakin alumiinijäähdytyslevyistä on tehty tutkimusta värin perusteella. Mustaksi anodisoitu jäähdytyslevy luovuttaa lämpöä paremmin kuin käsittelemätön.
Saab 9000 Turbo '86
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
No, tuo anodisointi on kyllä ok, mutta paksuus pinnassa on vain joitakin millin tuhannesosia, ellei vähemmänkin. Maalaamalla taas tulee liian paksu pinta, jotta säilytettäisiin samat ominaisuudet maalamattoman kanssa. Ellei sitten käytä kuuleria happoaltaassa ja anodisoi, muoviosat kyllä pitää irrottaa tätä varten ja siinä vaiheessa kannattaa miettiä onko hommassa järkeä. No, toisaalta onhan sitä ennenkin tehty vaikka mitä, missä ei ole järjen häivääkään.
Hienoja sanoja mutta ymmärsin
Pistän noista lämpötiloista Faktaa kunhan saan mittarin tehtyä ja vähän mittailtua, eli mittari mittais valmiina Imua , Turbon jälkee ja Välijäähdyttime jälkee lämpöjä