automaatin pakin nykäisy korjattu + UUSI pulma... korjattu.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
JusHar
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 23:08

automaatin pakin nykäisy korjattu + UUSI pulma... korjattu.

Viesti Kirjoittaja JusHar »

Olen kummastellut tuota tonnarini pakille kytkemiseen liittyvää jumpsahdusta, pakki kytkeytyy mielestäni aika nopeasti mutta kovan "pamauksen" kera.
Kylmänä se on paljon säyseämpi, ja vaihtaa pakille nätisti.
D:lle kytkiessä ei tapahdu minkäänlaista nykäystä.

Katsoin moottorin ja laatikon kumipuslat, ja laatikon pusla oli aivan uuden näköinen (luultavasti vaihdettu hiljan), mutta yläkiinnikkeen 2 pienempää puslaa oli heikommassa kunnossa, pitänee vaihtaa ne.

auto on -88 automaatti vapari.

Kahlasin vanhoja viestejä läpi, mutta en saanut yhteen asiaan selkeää vastausta, nimittäin matolaatikon pakki jousen toimintaperiaate.

Eli kun käsketään pakki päälle, onko jousen tarkoitus hieman jarruttaa nestepaineen nousua ja siten pehmentää kytkentää?

Tällä ajan takaa sitä, että voiko viallinen paineensäätimen jousi aiheuttaa autossani ko. pamauksen.

Jos jollain on ollut vastaavia murheita, ja olette ne saaneet korjattua, olisin kiitollinen vastauksista. :D
Viimeksi muokannut JusHar, Su Huhti 23, 2006 16:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oldis
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 14:20
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Oldis »

Ja laatikosshan on tietysti, juuri vaihdetut öljyt ja vielä tasan oikea määräkin?

Minulla oli joskus Citikan XM. ssä samanlainen juttu, Autoissahan on sama laatikko.
Ei enää saabeja, nyt mennään 207 sport Pösöllä
1tumppi
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 17:16
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Mulla on sama vika mutta paukahtaminen tapahtuu D:lle laittaessa ja kickdown potkastessa. Ajattelin vaihtaa jouset kun nuo ilmat lämpenee, jospa se auttais. :roll:

Ei auttanut öljyn ja suodattimen vaihto ainakaan mulla. :?
Saab 9000 2.0CC Turbo aut. -90 Volvo V70tdi aut. -97
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

mulla pamahtaa pakille laitettaessa, jos käytän nopeasti D:llä ja siitä vaihdan nopeasti R:lle. Normaalisti ihan äänetön.
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Pitäisi varmaan itsekkin vaihdattaa nuo matolaatikon jouset, kun ei ole vielä ikinä vaihdettu.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
JusHar
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 23:08

Viesti Kirjoittaja JusHar »

Ja laatikosshan on tietysti, juuri vaihdetut öljyt ja vielä tasan oikea määräkin?
Juu... öljyt ja suodatin vaihdettu n. kuukausi sitten, entinenkin öljy kirkkaan punaista ja puhdasta... eli laatikon pitäisi olla muuten kunnossa.

Onko jollakin mielipidettä / tietoa tuosta pakkijousen toiminnan "teoriasta" :oops:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Varaajien jouset ovat kuoleentuneet..
http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/
Voimansiirto-Automaattivaihteisto - Matolaatikko

Tarkasta jouset 26.614/620/714/720/812
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
JusHar
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 23:08

Viesti Kirjoittaja JusHar »

Jep Jep... nyt on jouset vaihdatettu ja pakin nykäisy historiaa.
Vaihtaa nätimmin ylöskin päin--> siis vähän korkeammilla kierroksilla.

Kiitoksia kaikille kommentoijille.

Yksi asia on tehty rempassa väärin, nimittäin vaihdekeppi on 1/2 pykälää "pielessä", eli kun D löytyy ikäänkuin N:än ja D:n välistä :roll:

Samoin 3 menee päälle ilman lukkoa.

Kaikki pykälät kyllä löytyy, myös P ja ykkönen, mutta indikaattori ja keppi on vika paikassa.

Jos joku on törmännyt vastaavaan omassa remontissa niin olisi mukava kuulla miten asia hoituu. :)
9000 2.0 automaatti -88 (eka saab)
VW kupla -68 (kesäpeli)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaihteenvalitsimen säätöhän ei pitäisi mitenkään muuttua matolaatikkojousien vaihdon yhteydessä, vaijereitahan ei siinä tarvitse irrottaa. Irrotitko kuitenkin?

Säätö tehdään ohjaamossa vaihteenvalitsimen etupuolelta vaijerin kuoren päässä olevilla muttereilla. Oli tuohon kai joku ohjekin, välyksiä kepissä sopiviin suuntiin sopivasti tms. Pääasiahan on saada kepin asento vastaamaan vaihteiston toimintoja.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 614#200614

EDIT: korjaamokäsikrjasta Luovutus- ja ensihuolto -89
  • Valitsin asennossa P. Tarkasta, että peitekanteen valitsimen edessa on välys.
  • Valitsin asennossa 1. Tarkasta, että peitekanteen valitsimen takana on välys.
  • Tarkasta, että asennossa D on välys rajoittimeen valitsimen takana.
  • Tarkasta, että asennossa R on välys rajoittimeen valitsimen edessä.
Tarkastukset asennoissa D ja R tehdään parhaiten painamalla lukitsinnuppia ja hakemalla pienillä edestakaisilla liikkeillä tarkka vaihdeasento, ts. keskelle jousivastuksia, jotka tuntuvat siirrettäessa valitsinta eteen- tai taaksepäin. Vapauta lukitsinnuppi tässä keskiasennossa ja tarkasta, että asennon lukitsinta vasten on välys. Tämän välyksen pitää olla yhtä suuri asennoissa D ja R.

Säätö, ks. korjaamokäsikirjan ryhmä 4:2. Saab 9000

Korjaamokäsikirjasta 4:3 Automaattivaihteisto Saab 9000

Vaihteenvalitsinvaijerin saatö vm. 1987 alkaen
  1. Avaa kaksi ruuvia vaihteenvalitsimen takasivulta ja veda koko yksikkö ylös tagolta.
  2. Aseta vaihteenvalitsin asentoon 1, osoittimen tulee liukua samaan suuntaan. Poista ainoa ruuvi ja nosta kansi ylös. Aseta se toiselle sivulle.
  3. Avaa mutteri valitsimen etupuolelta.
  4. Aseta vaihteisto vapaalle.
  5. Aseta vaihteenvalitsin vapaa-asentoon (N) ja kiristä mutteri momenttiin 8 +- 2 nm.
Tarkastusmenettely
  1. Aseta vaihteenvalitsin pysaköintiasentoon (P). Tarkasta, onko kantta vasten välystä. Aseta vaihteenvalitsin asentoon 1 ja tarkasta, onko kantta vasten välystä.
  2. Tarkasta, asennossa D välystä, kun vaihteenvalitsinta siirretaan asentoa 3 kohti.
  3. Tarkasta, onko peruutusasennossa (R) valystä kun vaihteenvalitsinta siirretaan asentoa P kohti.
Vaihdeosoituksen säätö
  1. Avaa kaksi ruuvia vaihteenvalitsimen kahvan takapuolelta ja veda kahva irti.
  2. Avaa ruuvi etureunasta peitekannen poistamisen jälkeen.
  3. Avaa ruuvit ja siirra konsolia eteenpäin tai taaksepäin.
  4. Aseta kansi löysästi paikalleen ja tarkasta asennot.
  5. Tarkasta vaihteenvalitsimen valykset ja säädä tarvittaessa.
  6. Asenna osat paikoilleen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JusHar
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 23:08

Viesti Kirjoittaja JusHar »

Ei vaijeria ole irroitettu. Asentaja kummasteli itsekkin, miksi keppi ei ollut kohdallaan mutta arveli ettei se ollut ennen remonttia.

Luulen, että tuolla kepin säädöllä pulma ratkeaa.

Kiitos tarkoista ohjeista jus, arvasin että täältä saa hyvät neuvot kokeneimmilta "jermuilta" :)
9000 2.0 automaatti -88 (eka saab)
VW kupla -68 (kesäpeli)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mites, siellä matolaatikon alla kun on ne "vajaa puolikkaat" hammaspyörät, mistä toinen on suoraan kiinni siihen vaihteen vaihtajan vipuun. Ylempi niistä saattaa nousta hieman paikaltaan ja mennä helposti pikkasen epäsynkkaan alemman kanssa. Oisko voinut päästä siirtymään?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

peinu kirjoitti:Mites, siellä matolaatikon alla kun on ne "vajaa puolikkaat" hammaspyörät
Tarkoitat noita näissä kuvissa alareunassa oikealla olevia rattaita:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ZF- ... age33.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ZF- ... age22.html

Noiden keskinäistä asentoa ei taida päästä oikein millään tarkistamaaan muuten kuin taas nostamalla venttiiliaivon pois.
Viimeksi muokannut jus, Ma Syys 29, 2008 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

jus kirjoitti:
peinu kirjoitti:Mites, siellä matolaatikon alla kun on ne "vajaa puolikkaat" hammaspyörät
Tarkoitat noita näissä kuvissa alareunassa oikealla olevia rattaita:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... age33.html
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... age22.html

Noiden keskinäistä asentoa ei taida päästä oikein millään tarkistamaaan muuten kuin taas nostamalla venttiiliaivon pois.
Just noita tarkoitan. Jos vaihdekeppiä liikuttaa matolaatikon ollessa pois paikaltaan, nousee ylempi ratas ja rattaat menee epäsynkkaan.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

peinu kirjoitti:Jos vaihdekeppiä liikuttaa matolaatikon ollessa pois paikaltaan, nousee ylempi ratas ja rattaat menee epäsynkkaan.
Kuten kuvista näkyy, miinä liikutin P:ltä 1:lle eikä kepin säätö muuttunut. Tuuriako?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

no sitä :)

Eihän tuolla kysymyksen asettajallakaan ole pompannut kuin korkeintaan yhden hampaan, jos edes vika johtuisi tästä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin