automaatin pakin nykäisy korjattu + UUSI pulma... korjattu.
automaatin pakin nykäisy korjattu + UUSI pulma... korjattu.
Olen kummastellut tuota tonnarini pakille kytkemiseen liittyvää jumpsahdusta, pakki kytkeytyy mielestäni aika nopeasti mutta kovan "pamauksen" kera.
Kylmänä se on paljon säyseämpi, ja vaihtaa pakille nätisti.
D:lle kytkiessä ei tapahdu minkäänlaista nykäystä.
Katsoin moottorin ja laatikon kumipuslat, ja laatikon pusla oli aivan uuden näköinen (luultavasti vaihdettu hiljan), mutta yläkiinnikkeen 2 pienempää puslaa oli heikommassa kunnossa, pitänee vaihtaa ne.
auto on -88 automaatti vapari.
Kahlasin vanhoja viestejä läpi, mutta en saanut yhteen asiaan selkeää vastausta, nimittäin matolaatikon pakki jousen toimintaperiaate.
Eli kun käsketään pakki päälle, onko jousen tarkoitus hieman jarruttaa nestepaineen nousua ja siten pehmentää kytkentää?
Tällä ajan takaa sitä, että voiko viallinen paineensäätimen jousi aiheuttaa autossani ko. pamauksen.
Jos jollain on ollut vastaavia murheita, ja olette ne saaneet korjattua, olisin kiitollinen vastauksista.
Kylmänä se on paljon säyseämpi, ja vaihtaa pakille nätisti.
D:lle kytkiessä ei tapahdu minkäänlaista nykäystä.
Katsoin moottorin ja laatikon kumipuslat, ja laatikon pusla oli aivan uuden näköinen (luultavasti vaihdettu hiljan), mutta yläkiinnikkeen 2 pienempää puslaa oli heikommassa kunnossa, pitänee vaihtaa ne.
auto on -88 automaatti vapari.
Kahlasin vanhoja viestejä läpi, mutta en saanut yhteen asiaan selkeää vastausta, nimittäin matolaatikon pakki jousen toimintaperiaate.
Eli kun käsketään pakki päälle, onko jousen tarkoitus hieman jarruttaa nestepaineen nousua ja siten pehmentää kytkentää?
Tällä ajan takaa sitä, että voiko viallinen paineensäätimen jousi aiheuttaa autossani ko. pamauksen.
Jos jollain on ollut vastaavia murheita, ja olette ne saaneet korjattua, olisin kiitollinen vastauksista.
Viimeksi muokannut JusHar, Su Huhti 23, 2006 16:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pitäisi varmaan itsekkin vaihdattaa nuo matolaatikon jouset, kun ei ole vielä ikinä vaihdettu.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Juu... öljyt ja suodatin vaihdettu n. kuukausi sitten, entinenkin öljy kirkkaan punaista ja puhdasta... eli laatikon pitäisi olla muuten kunnossa.Ja laatikosshan on tietysti, juuri vaihdetut öljyt ja vielä tasan oikea määräkin?
Onko jollakin mielipidettä / tietoa tuosta pakkijousen toiminnan "teoriasta"
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Varaajien jouset ovat kuoleentuneet..
http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/
Voimansiirto-Automaattivaihteisto - Matolaatikko
Tarkasta jouset 26.614/620/714/720/812
http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/
Voimansiirto-Automaattivaihteisto - Matolaatikko
Tarkasta jouset 26.614/620/714/720/812
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Jep Jep... nyt on jouset vaihdatettu ja pakin nykäisy historiaa.
Vaihtaa nätimmin ylöskin päin--> siis vähän korkeammilla kierroksilla.
Kiitoksia kaikille kommentoijille.
Yksi asia on tehty rempassa väärin, nimittäin vaihdekeppi on 1/2 pykälää "pielessä", eli kun D löytyy ikäänkuin N:än ja D:n välistä
Samoin 3 menee päälle ilman lukkoa.
Kaikki pykälät kyllä löytyy, myös P ja ykkönen, mutta indikaattori ja keppi on vika paikassa.
Jos joku on törmännyt vastaavaan omassa remontissa niin olisi mukava kuulla miten asia hoituu.
Vaihtaa nätimmin ylöskin päin--> siis vähän korkeammilla kierroksilla.
Kiitoksia kaikille kommentoijille.
Yksi asia on tehty rempassa väärin, nimittäin vaihdekeppi on 1/2 pykälää "pielessä", eli kun D löytyy ikäänkuin N:än ja D:n välistä
Samoin 3 menee päälle ilman lukkoa.
Kaikki pykälät kyllä löytyy, myös P ja ykkönen, mutta indikaattori ja keppi on vika paikassa.
Jos joku on törmännyt vastaavaan omassa remontissa niin olisi mukava kuulla miten asia hoituu.
9000 2.0 automaatti -88 (eka saab)
VW kupla -68 (kesäpeli)
VW kupla -68 (kesäpeli)
Vaihteenvalitsimen säätöhän ei pitäisi mitenkään muuttua matolaatikkojousien vaihdon yhteydessä, vaijereitahan ei siinä tarvitse irrottaa. Irrotitko kuitenkin?
Säätö tehdään ohjaamossa vaihteenvalitsimen etupuolelta vaijerin kuoren päässä olevilla muttereilla. Oli tuohon kai joku ohjekin, välyksiä kepissä sopiviin suuntiin sopivasti tms. Pääasiahan on saada kepin asento vastaamaan vaihteiston toimintoja.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 614#200614
EDIT: korjaamokäsikrjasta Luovutus- ja ensihuolto -89
Säätö, ks. korjaamokäsikirjan ryhmä 4:2. Saab 9000
Korjaamokäsikirjasta 4:3 Automaattivaihteisto Saab 9000
Vaihteenvalitsinvaijerin saatö vm. 1987 alkaen
Säätö tehdään ohjaamossa vaihteenvalitsimen etupuolelta vaijerin kuoren päässä olevilla muttereilla. Oli tuohon kai joku ohjekin, välyksiä kepissä sopiviin suuntiin sopivasti tms. Pääasiahan on saada kepin asento vastaamaan vaihteiston toimintoja.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 614#200614
EDIT: korjaamokäsikrjasta Luovutus- ja ensihuolto -89
- Valitsin asennossa P. Tarkasta, että peitekanteen valitsimen edessa on välys.
- Valitsin asennossa 1. Tarkasta, että peitekanteen valitsimen takana on välys.
- Tarkasta, että asennossa D on välys rajoittimeen valitsimen takana.
- Tarkasta, että asennossa R on välys rajoittimeen valitsimen edessä.
Säätö, ks. korjaamokäsikirjan ryhmä 4:2. Saab 9000
Korjaamokäsikirjasta 4:3 Automaattivaihteisto Saab 9000
Vaihteenvalitsinvaijerin saatö vm. 1987 alkaen
- Avaa kaksi ruuvia vaihteenvalitsimen takasivulta ja veda koko yksikkö ylös tagolta.
- Aseta vaihteenvalitsin asentoon 1, osoittimen tulee liukua samaan suuntaan. Poista ainoa ruuvi ja nosta kansi ylös. Aseta se toiselle sivulle.
- Avaa mutteri valitsimen etupuolelta.
- Aseta vaihteisto vapaalle.
- Aseta vaihteenvalitsin vapaa-asentoon (N) ja kiristä mutteri momenttiin 8 +- 2 nm.
- Aseta vaihteenvalitsin pysaköintiasentoon (P). Tarkasta, onko kantta vasten välystä. Aseta vaihteenvalitsin asentoon 1 ja tarkasta, onko kantta vasten välystä.
- Tarkasta, asennossa D välystä, kun vaihteenvalitsinta siirretaan asentoa 3 kohti.
- Tarkasta, onko peruutusasennossa (R) valystä kun vaihteenvalitsinta siirretaan asentoa P kohti.
- Avaa kaksi ruuvia vaihteenvalitsimen kahvan takapuolelta ja veda kahva irti.
- Avaa ruuvi etureunasta peitekannen poistamisen jälkeen.
- Avaa ruuvit ja siirra konsolia eteenpäin tai taaksepäin.
- Aseta kansi löysästi paikalleen ja tarkasta asennot.
- Tarkasta vaihteenvalitsimen valykset ja säädä tarvittaessa.
- Asenna osat paikoilleen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ei vaijeria ole irroitettu. Asentaja kummasteli itsekkin, miksi keppi ei ollut kohdallaan mutta arveli ettei se ollut ennen remonttia.
Luulen, että tuolla kepin säädöllä pulma ratkeaa.
Kiitos tarkoista ohjeista jus, arvasin että täältä saa hyvät neuvot kokeneimmilta "jermuilta"
Luulen, että tuolla kepin säädöllä pulma ratkeaa.
Kiitos tarkoista ohjeista jus, arvasin että täältä saa hyvät neuvot kokeneimmilta "jermuilta"
9000 2.0 automaatti -88 (eka saab)
VW kupla -68 (kesäpeli)
VW kupla -68 (kesäpeli)
Mites, siellä matolaatikon alla kun on ne "vajaa puolikkaat" hammaspyörät, mistä toinen on suoraan kiinni siihen vaihteen vaihtajan vipuun. Ylempi niistä saattaa nousta hieman paikaltaan ja mennä helposti pikkasen epäsynkkaan alemman kanssa. Oisko voinut päästä siirtymään?
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tarkoitat noita näissä kuvissa alareunassa oikealla olevia rattaita:peinu kirjoitti:Mites, siellä matolaatikon alla kun on ne "vajaa puolikkaat" hammaspyörät
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ZF- ... age33.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ZF- ... age22.html
Noiden keskinäistä asentoa ei taida päästä oikein millään tarkistamaaan muuten kuin taas nostamalla venttiiliaivon pois.
Viimeksi muokannut jus, Ma Syys 29, 2008 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Just noita tarkoitan. Jos vaihdekeppiä liikuttaa matolaatikon ollessa pois paikaltaan, nousee ylempi ratas ja rattaat menee epäsynkkaan.jus kirjoitti:Tarkoitat noita näissä kuvissa alareunassa oikealla olevia rattaita:peinu kirjoitti:Mites, siellä matolaatikon alla kun on ne "vajaa puolikkaat" hammaspyörät
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... age33.html
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... age22.html
Noiden keskinäistä asentoa ei taida päästä oikein millään tarkistamaaan muuten kuin taas nostamalla venttiiliaivon pois.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kuten kuvista näkyy, miinä liikutin P:ltä 1:lle eikä kepin säätö muuttunut. Tuuriako?peinu kirjoitti:Jos vaihdekeppiä liikuttaa matolaatikon ollessa pois paikaltaan, nousee ylempi ratas ja rattaat menee epäsynkkaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00