Ajo-ominaisuudet

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja osku »

Kun olen havainnu, että puhutaan saabia puskevaksi
autoksi ja itsellä kokemukset on kyllä, että ku kaasua
nostaa luiston rajalla niin perä irtoo.
Miten tuohon vaikuttaa esim. iskareiden/jousien kuluneisuus?
Mikä iskari olis mielestänne paras tonnariin normaalikorolla?
Ei jää kyllä heilumaan mutta tuntuu, että niiaa aika syvälle
heitoissa :( . Kuinka paljon vaikuttaa jouset tuohon?
SAAB on nautinto tien päällä
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

osku kirjoitti:Kun olen havainnu, että puhutaan saabia puskevaksi
OG. :wink:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei muuten puske OG oikealla alustalla ja pyöränkulmilla. Vinkki: Camber. ;)

Mukavasti heittää perää puskemisen sijasta kuten auton kuuluukin mutkassa toimia. :D
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Mun 9000 ainakin yliohjaa niin pirusti jos ajetaan äärirajoilla mutkaan, helposti saa talvioloissa suoralla tiellä poikittain parilla ratinliikkeellä jos niin haluaa
:?
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

MP kirjoitti:Mun 9000 ainakin yliohjaa niin pirusti jos ajetaan äärirajoilla mutkaan, helposti saa talvioloissa suoralla tiellä poikittain parilla ratinliikkeellä jos niin haluaa
:?
Mut nopeus ja näyttävyys on ihan eri asia.
Jos mennään leuhkasti sivuluisua :arrow: ei mennä nopeasti. :wink:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja ASTech »

osku kirjoitti:Kun olen havainnu, että puhutaan saabia puskevaksi
autoksi ja itsellä kokemukset on kyllä, että ku kaasua
nostaa luiston rajalla niin perä irtoo.
Miten tuohon vaikuttaa esim. iskareiden/jousien kuluneisuus?
Mikä iskari olis mielestänne paras tonnariin normaalikorolla?
Ei jää kyllä heilumaan mutta tuntuu, että niiaa aika syvälle
heitoissa :( . Kuinka paljon vaikuttaa jouset tuohon?
Iskunvaimentimien kuluneisuus lisää merkittävästi tilanteita, joissa pito menetetään. Tehottomat iskarit johtavat jopa vaarallisiin hallinnan menetyksiin.

Jouset kannattelevat auton massan. Niiden vaurioituminen ja väsyminen eivät ole niin suuri riski auton hallintaan. Lähinnä niiden väsyttyä menetetään suunniteltuja ominaisuuksia ilman, että matkustajaturvallisuus kuitenkaan kärsisi kovinkaan helposti.

Viestistä päätellen huoleen ei taida kuitenkaan olla syytä, sillä etuvetoisen auton kuuluu käyttäytyä juuri siten.
900C -86
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja osku »

Hyvä kannanotto . Kuitenki ku en oo nykyistä vielä
joutunu käyttää katsastuksessa niin ei tiedä iskarien
kuntoa. Käsin painettaessa ei jää heilumaan mutta
helposti saa kuiten painettua autoa. Vertaan ku edelliset
tonnarit oli jämäkämpiä.
Niin että millaisia havaintoja on eri merkeistä iskareissa
siis ku olette uusineet :?:
SAAB on nautinto tien päällä
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Onko muuta havainnut tuollaista yliojausta mistä kerroin tuossa aikaisemmin?
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

moksu kirjoitti:
MP kirjoitti:Mun 9000 ainakin yliohjaa niin pirusti jos ajetaan äärirajoilla mutkaan, helposti saa talvioloissa suoralla tiellä poikittain parilla ratinliikkeellä jos niin haluaa
:?
Mut nopeus ja näyttävyys on ihan eri asia.
Jos mennään leuhkasti sivuluisua :arrow: ei mennä nopeasti. :wink:
En hae nopeutta enkä näyttävyyttä, tuo ominaisuus enemminkin huolestuttaa kun ajattelee mitä siinä käy ns. tositilanteessa kun pitää väistää. Renkaat on mielestäni yhtäkuntoiset etu ja taka-akselilla, sekä autoon on tehty juuri nelipyöräsuuntaus.
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

MP kirjoitti:Onko muuta havainnut tuollaista yliojausta mistä kerroin tuossa aikaisemmin?
On oma auto ainakin nyt talvella tuolla alustalla ollut melkoisen äkkipikainen lähtemään luisuun. :roll:
Muutaman kerran hätäpaska ollut lähellä murjasta housuun kun lörpötellyt puhelimessa ajatuksissaan ja kääntänyt lumiseen mutkaan...
Kaiken kruunaa jos vielä höllää mutkaan tullessa kaasun.
lähtee yleensä aiiikkkaaa piiittttkkäääännn luistoon,onneksi vastapainoksi on helppo korjata kaasun käytöllä. :wink:
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
KooGee
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 22:04
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja KooGee »

kyl toi mun turpo on kans vähän sellanen et ohituksist ja mutkapätkist tulee toisinaan melko hauskoja perän liukumisen takia..

esim: ohitan normaali tiellä toisen auton vauhti n. 140km/h, nostan kaasun ylös ja käännän takaisin omalle kaistalle, perä irtoaa nättiin helposti hallittavaan liukuun.. jos haluaa auton suoraksi, painaa pikkusen kaasua..
ihan sama juttu on mutkaisilla teillä.. tulee mutkaan ja pikkusen painaa jarrua ni perä alkaa heti hakemaan itseään johonkin..

tosin jos ei halua niin ei se alta lähde.
Saab 9000i cd 94'

Ex:iä
Toyota Carina E 96'
Citroen Jumpy HDI 04'
Honda Accord 2.0 sport 06'
Toyota Corolla Lb 93'
Saab 9000 T16 85'
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: Ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja qaw »

Tri-Lo kirjoitti:
osku kirjoitti:Kun olen havainnu, että puhutaan saabia puskevaksi
OG. :wink:
Ööhmm. Mulla ainakin kokemus on sellainen että tonnari (CS) on paljon herkempi puskemaan kuin OG. Og menee komeassa nelipyöräluisussa kun vähän kaasua höllää, tonnaria ei taas saa poikittain yrittämälläkään. Ei edes alustan päivitys auttanut asiaan :) Niin ja käsijarrukikkailut sitten erikseen ;)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

KooGee kirjoitti:kyl toi mun turpo on kans vähän sellanen et ohituksist ja mutkapätkist tulee toisinaan melko hauskoja perän liukumisen takia..

esim: ohitan normaali tiellä toisen auton vauhti n. 140km/h, nostan kaasun ylös ja käännän takaisin omalle kaistalle, perä irtoaa nättiin helposti hallittavaan liukuun.. jos haluaa auton suoraksi, painaa pikkusen kaasua..
ihan sama juttu on mutkaisilla teillä.. tulee mutkaan ja pikkusen painaa jarrua ni perä alkaa heti hakemaan itseään johonkin..

tosin jos ei halua niin ei se alta lähde.
Milloinkaan ei tule löysätä kaasua palatessa omalle kaistalle, varsinkaan jos keskellä tietä on sohjoa tai lunta. Tasanopeudella kaistanvaihdot ja luistot jäävät pois. Kaasua löysätessä auton painopiste siirtyy melko keulapainoiseksi hidastumisen takia ja tästä seuraa peräluisto jos ohjausliike on riittävän reilu. Myöskään mutkissa ei kannata jarrutella vaan hieman ennen mutkaa niin hyvin menee.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja Pahis »

MP kirjoitti:Mun 9000 ainakin yliohjaa niin pirusti jos ajetaan äärirajoilla mutkaan, helposti saa talvioloissa suoralla tiellä poikittain parilla ratinliikkeellä jos niin haluaa
:?
Joo, mutta tontun saa helposti oikenemaankin, toisin kuin klonksvaaken vempulan, jolla oli pari kertaa sydän kurkussa ja kabiini täynnä käsiä. Sillä autolla ajaessa ymmärsin miksi porukka ajaa pikkuautoilla talvella normikelissä alinopeutta.
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
espe
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja espe »

Mulla ainakin toimii erittäin rauhallisesti. Lähtee (hallittuun) nelipyöräluisuun sivuttaispidon rajoilla, oikein tasapainoisesti. Tosin lumella ja soralla on vedossa hieman levoton, mutta johtunee siitä, kun ajoin viime kesänä vähän väärässä kulmassa ja liian lujaa rotvallin (Turkulaiset, huom: "reunakiveyksen") reunaan. Taitaa harittaa hieman...
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
Vastaa Viestiin