Niistä ajokilometreistä
Niistä ajokilometreistä
Itselläni on 9000 cd 2,3 turbo automaatti -91. Ajokilometrejä tuli nyt jo/vasta täyteen 300.000 km. Paljonko on paljon ajokilometrejä ?
Katselin noita toisia juttuja ja poimin sieltä, et yli 400.000 km ei oo mittään. Kaverillani oli 900 i automaatti (vm -86) ja sillä oli ajettu 416.000 km ennenkuin vielä myi sen toiselle, joka edelleen ajelee sillä. Siksi tiedustelenkin teiltä paljonko km on tullut veivattua saabeillanne ?
Joskus 70 luvulla oli eräänlainen rajapyykki tuo 200.000 km ennen koneremonttia ja hyvä jos niin "paljon" yleensä pääsi ajamaan autolla.
Puhuttiin, et jos sulla oli kaks litrainen kone (2.0) pidettiin jonkinlaisena nyrkkisääntönä, että 200.000 jälkeen alkoi ehtoo puoli moottorissa. Vastaavasti 1.6 koneissa se alkoi 160.000 km kohdalla. Nykyisissä autoissa toi raja on kait tekniikan ja valmistusmateriaalien ansiosta kauempana ? Ei taida olla valuraudasta tehtyä venttiilokopan kanttakaan enään missään autossa, vaikkei se nyt suoraan noihin ajokilometreihin vaikutakaan, mut kuiteskii ne materiaalit.
Koneremonteistakaan ei enään puhuta niin yleisesti kuin ennen, eli niitä ei kait kannata enään tehdäkään ? Kone kun leviää, niin otetaan vaihtomoottori ja jatketaan katkennutta matkaa, niinkö se menee ??
Olis kiva tosiaan tietää miten paljon Te olette ajaneet 9000 Saabeillanne tai muilla Saabeilla ?
Katselin noita toisia juttuja ja poimin sieltä, et yli 400.000 km ei oo mittään. Kaverillani oli 900 i automaatti (vm -86) ja sillä oli ajettu 416.000 km ennenkuin vielä myi sen toiselle, joka edelleen ajelee sillä. Siksi tiedustelenkin teiltä paljonko km on tullut veivattua saabeillanne ?
Joskus 70 luvulla oli eräänlainen rajapyykki tuo 200.000 km ennen koneremonttia ja hyvä jos niin "paljon" yleensä pääsi ajamaan autolla.
Puhuttiin, et jos sulla oli kaks litrainen kone (2.0) pidettiin jonkinlaisena nyrkkisääntönä, että 200.000 jälkeen alkoi ehtoo puoli moottorissa. Vastaavasti 1.6 koneissa se alkoi 160.000 km kohdalla. Nykyisissä autoissa toi raja on kait tekniikan ja valmistusmateriaalien ansiosta kauempana ? Ei taida olla valuraudasta tehtyä venttiilokopan kanttakaan enään missään autossa, vaikkei se nyt suoraan noihin ajokilometreihin vaikutakaan, mut kuiteskii ne materiaalit.
Koneremonteistakaan ei enään puhuta niin yleisesti kuin ennen, eli niitä ei kait kannata enään tehdäkään ? Kone kun leviää, niin otetaan vaihtomoottori ja jatketaan katkennutta matkaa, niinkö se menee ??
Olis kiva tosiaan tietää miten paljon Te olette ajaneet 9000 Saabeillanne tai muilla Saabeilla ?
Kaverillani on -88 (vai oliko -87..) cc tonnari (2.0T) jolla on rullattu reippaasti yli 400tkm, konetta on kylläkin rempattu jonkin verran, mutta kaiken kaikkiaan toimii todella hienosti, tuntuisi tehotkin olevan tallella. Toisessa ääripäässä sitten oma -95 tonnari (2.3t matalapaine) josta lahosi kone 180tkm kohdalla, maanantai-yksilö kyseessä koneen osalta.
Kaiken kaikkiaan olen siinä uskossa että tonnarit kestävät 300tkm+++.
Kaiken kaikkiaan olen siinä uskossa että tonnarit kestävät 300tkm+++.
#2633
Tomaatti9000
Tomaatti9000
jännityksellä jään vielä odottelemaan kauanko ne tasapainohilut kestävät tuossa 300tkm ajetussa -91 2.3 turbossa
Kaipa nuo koneet kestää jos ei jakopää ja tasapainohilut ala olemaan valmiita. Kannentiivistekin alkaa yleensä jossain vaiheessa vuotamaan, mutta missä vaiheessa siihen sitten kannattaa puuttua.
Kaipa nuo koneet kestää jos ei jakopää ja tasapainohilut ala olemaan valmiita. Kannentiivistekin alkaa yleensä jossain vaiheessa vuotamaan, mutta missä vaiheessa siihen sitten kannattaa puuttua.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Minun edellinen 9000 CS oli ajettu 477000km kun möin sen.
Myytäessä auto oli täysin kunnossa, ei mitään vikaa.
Hyvän kunnon salaisuus oli säännöllinen huoltaminen.
Ilmeisesti auto on edelleen hyvässä kunnossa,koska näyttää olevan taas myynnissä ja vieläpä 50% kalliimmalla kuin itse sen möin...
Että kyllä tonnari kestää, kun vaan muistaa pitää siitä huolta...
Myytäessä auto oli täysin kunnossa, ei mitään vikaa.
Hyvän kunnon salaisuus oli säännöllinen huoltaminen.
Ilmeisesti auto on edelleen hyvässä kunnossa,koska näyttää olevan taas myynnissä ja vieläpä 50% kalliimmalla kuin itse sen möin...
Että kyllä tonnari kestää, kun vaan muistaa pitää siitä huolta...
Saab 99 cc t8 IC APC -78, Saab 9-3t SE -01 (vaimon), V60 D3 -11
EXät: 99 T16 ic Airflow -83, 99 -82, 9-5 Wagon 2,3t -00, 9000 AERO -97, 9000 CS 2,0i -92, 99 -84
EXät: 99 T16 ic Airflow -83, 99 -82, 9-5 Wagon 2,3t -00, 9000 AERO -97, 9000 CS 2,0i -92, 99 -84
Kyllä se vaan on karu tosiasia, että onhan saab varmasti yksi kestävimmistä eurooppalaisista autoista tekniikkansa puolesta. Tosiaan lukemat +400tkm ovat tonnarille mielestäni arkipäivää. Isällä 2.3T CD ajettu 270tkm ja koko ajalta merkkiliikkeen TÄYDELLINEN huoltokirja 20 000km välein. Ruostesuojaukset tehty joka toinen vuosi ja voin sanoa, että huoltamisen kyllä huomaa. On muuten Aine OY:n entinen edustusauto...
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
No se tekniikan kesto on niin suhteellista! Minulla tuli 9000 CC -91 automaatti alle joskus 4-5 vuotta sitten, on edelleenkin. Alussa oli ajettu jotain 220 tkm, nyt 370.
Pyörivistä osista vaihdettu toimestani/maksamanani:
- laturi
- lämppärin puhallin
- ruiskupumppu
- hihnankiristimen pyörä ainakin kerran (tämä on kyllä kai ihan huoltoa)
- AUTOMAATTILAATIKKO :( meni pari markkaa, oli nimittäin uusi... ja vielä Metro-Auto vaihtoi...
- Vesipumppu 2 kertaa
- Ohjaustehostimen pumppu
Muuta:
- Etutukivarren takakumit
- Moottorin tukityynyt, kaikki
- Kannentiiviste ihan äsken, onneksi sillä selvisin :) Pitäisi vielä jälkikiristää.
- Iskarit, koko kierros
- Jarrupalat ympäriinsä ja käsijarruvaijeri toiselle puolen, tämäkin kai huollon piikkiin.
- Termostaatti ainakin 2 - 3 kertaa, tonnari taitaa syödä niitä
Ei ole vaihdettu eikä korjattu:
- startti
- virranjakaja, ilmamassamittari (tämä jo polttaa melkein koko ajan CE-valoa, mutta kun pakokaasuarvot ovat OK ja kulutus normaali, niin polttakoon!)
- tyhjäkäynnin naksutin
- vetonivelet (kumit kylläkin uusittu)
- Pyörän laakerit, toinen edessä taitaa olla alkuperäinen!
- Moottoria ei em. tiivisterempan lisäksi ole auottu eikä palikoita vaihdettu. Mopo 2 l eikä mitään ylimääräisiä akseleita.
Eli onhan siinä vielä alkuperäistäkin tekniikan puolella. Mutta on kyllä paljon muutakin.
Pyörivistä osista vaihdettu toimestani/maksamanani:
- laturi
- lämppärin puhallin
- ruiskupumppu
- hihnankiristimen pyörä ainakin kerran (tämä on kyllä kai ihan huoltoa)
- AUTOMAATTILAATIKKO :( meni pari markkaa, oli nimittäin uusi... ja vielä Metro-Auto vaihtoi...
- Vesipumppu 2 kertaa
- Ohjaustehostimen pumppu
Muuta:
- Etutukivarren takakumit
- Moottorin tukityynyt, kaikki
- Kannentiiviste ihan äsken, onneksi sillä selvisin :) Pitäisi vielä jälkikiristää.
- Iskarit, koko kierros
- Jarrupalat ympäriinsä ja käsijarruvaijeri toiselle puolen, tämäkin kai huollon piikkiin.
- Termostaatti ainakin 2 - 3 kertaa, tonnari taitaa syödä niitä
Ei ole vaihdettu eikä korjattu:
- startti
- virranjakaja, ilmamassamittari (tämä jo polttaa melkein koko ajan CE-valoa, mutta kun pakokaasuarvot ovat OK ja kulutus normaali, niin polttakoon!)
- tyhjäkäynnin naksutin
- vetonivelet (kumit kylläkin uusittu)
- Pyörän laakerit, toinen edessä taitaa olla alkuperäinen!
- Moottoria ei em. tiivisterempan lisäksi ole auottu eikä palikoita vaihdettu. Mopo 2 l eikä mitään ylimääräisiä akseleita.
Eli onhan siinä vielä alkuperäistäkin tekniikan puolella. Mutta on kyllä paljon muutakin.
Ostin reilu vuosi sitten '90 2.0i tomaattisen karvalakin ajettu 315tkm. Kone oli melko tukkoinen ja alkoi sitten pikkuhiljaa "kulkemaan" mitä nyt tomaatti-iivari kulkee ja oisko tullut ajettua noin pari tonnia niin venttiilin jousi kait hajos savutussahduksen saattelemana kun oli pienehkö kisa kun lähdettiin potkijaisista
Mut eipä hätää, toimi se kolmellakin pytyllä kun ei sentään venttiili pudonnut poikittain pyttyyn. Itseä tosin saa syyttää että kone levis.
Eikä se juurikaan haitannu kun oli jo hommattu ruotsista T16 elintenluovuttaja kaikilla herkuilla ja tekniikan vaihto oli jo tiedossa joten kesä meni rempatessa ja nyt ajellaan sitten toivottavasti se toinen 300-400tkm ja sekös menee äkkiä turbolla
Mut eipä hätää, toimi se kolmellakin pytyllä kun ei sentään venttiili pudonnut poikittain pyttyyn. Itseä tosin saa syyttää että kone levis.
Eikä se juurikaan haitannu kun oli jo hommattu ruotsista T16 elintenluovuttaja kaikilla herkuilla ja tekniikan vaihto oli jo tiedossa joten kesä meni rempatessa ja nyt ajellaan sitten toivottavasti se toinen 300-400tkm ja sekös menee äkkiä turbolla
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
-88 vuoden automaattivaihteisella CC tonnarillani on ajettu nyt 24. helmikuuta 2006 mennessä n. 200 km vaja 525000 km.
Venttiilikopan tiiviste vaihdettu kerran samoin kuin moniurahihna, joka vaihdettiin vasta äskettäin. Turbolle ja koneelle ei ole tehty mitään. Öljyt vaihdettu 10000 km välein ja öljynä käytetty Mobil 1.
EDIT: Myöskin automaattivaihteisto on koskematon eli ei ole remonttia tarvinnut ehdä. Mitä nyt öljyt on vaihdettu silloin kun kuuluukin.
Venttiilikopan tiiviste vaihdettu kerran samoin kuin moniurahihna, joka vaihdettiin vasta äskettäin. Turbolle ja koneelle ei ole tehty mitään. Öljyt vaihdettu 10000 km välein ja öljynä käytetty Mobil 1.
EDIT: Myöskin automaattivaihteisto on koskematon eli ei ole remonttia tarvinnut ehdä. Mitä nyt öljyt on vaihdettu silloin kun kuuluukin.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Hetkinen, eikös moniurahihna kiristäjineen pidä vaihtaa huolto-ohjelman mukaan hieman useammin kuin puolen miljoonan välein? Muistelen vain että mulla se olis vaihdettu jossain 300 tkm:n paikkeilla.Tuha kirjoitti:-88 vuoden automaattivaihteisella CC tonnarillani on ajettu nyt 24. helmikuuta 2006 mennessä n. 200 km vaja 525000 km.
Venttiilikopan tiiviste vaihdettu kerran samoin kuin moniurahihna, joka vaihdettiin vasta äskettäin. Turbolle ja koneelle ei ole tehty mitään. Öljyt vaihdettu 10000 km välein ja öljynä käytetty Mobil 1.
EDIT: Myöskin automaattivaihteisto on koskematon eli ei ole remonttia tarvinnut ehdä. Mitä nyt öljyt on vaihdettu silloin kun kuuluukin.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero