Nyt se leikkas kiinni...
Nyt se leikkas kiinni...
Auto on siis 92-mallinen 9000 CS 2.3 i
Ongelmat alkoivat pienellä naputuksella, jonka ajattelin ensin johtuvan löysästä jakoketjusta ja sen hakkaamisesta johonkin kovaan. Kiristin kun oli heikossa kunnossa ja tarkoitus vaihtaa piakkoin. Sen kunto havaittiin viikkoa ennen tapahtunutta kun moniurahihna vaihdettiin sekä poistettiin tasapainoakseleiden ketju.
Ajeltiin kotiinpäin ja tyhjäkäynti oli todella heikko (seilasi 300-2000rpm väliä) ja auto sammuikin pari kertaa. Erääseen risteykseen sitten jäätiin matkan varrelle kun kierrosten laskettua 2000 rpm tuntumaan tonnari "kuukahti" eikä startti jaksanut pyörittää konetta enää. Öljynpainevaloa katsottiin koko matkan ajan, eikä se edes vilkahtanut.
Uskomatonta sikäli, että 180tkm tuli vasta täyteen.
Lopullinen diagnoosi:
-Kampiakselin laakerointi sökö
-Kampiakseli vääntynyt
--> Leikannut kiinni
Vituttaa. Edellisen omistajan tiedän olleen laiska öljynvaihtojen kanssa (pahimmillaan 35tkm vaihtoväli).
Ps. Vaihtomoottoreita saa tarjota.
Ongelmat alkoivat pienellä naputuksella, jonka ajattelin ensin johtuvan löysästä jakoketjusta ja sen hakkaamisesta johonkin kovaan. Kiristin kun oli heikossa kunnossa ja tarkoitus vaihtaa piakkoin. Sen kunto havaittiin viikkoa ennen tapahtunutta kun moniurahihna vaihdettiin sekä poistettiin tasapainoakseleiden ketju.
Ajeltiin kotiinpäin ja tyhjäkäynti oli todella heikko (seilasi 300-2000rpm väliä) ja auto sammuikin pari kertaa. Erääseen risteykseen sitten jäätiin matkan varrelle kun kierrosten laskettua 2000 rpm tuntumaan tonnari "kuukahti" eikä startti jaksanut pyörittää konetta enää. Öljynpainevaloa katsottiin koko matkan ajan, eikä se edes vilkahtanut.
Uskomatonta sikäli, että 180tkm tuli vasta täyteen.
Lopullinen diagnoosi:
-Kampiakselin laakerointi sökö
-Kampiakseli vääntynyt
--> Leikannut kiinni
Vituttaa. Edellisen omistajan tiedän olleen laiska öljynvaihtojen kanssa (pahimmillaan 35tkm vaihtoväli).
Ps. Vaihtomoottoreita saa tarjota.
Suosittelenkin nimenomaan vaihtomoottoria, mutta sitähän näköjään ajattelit itsekin. Kokemuksesta voin kertoa, että koko lohko saattaa mennä mutkalle lämmetessään kun runkolaakeri leikkaa kiinni. Myös kampiakseli on varmaankin mutkalla. Koneistamolla tultiin reilusti vastaan kun homma osoittautui aiottua isommaksi. Lohkon runkolinjan oikaisu, kampiakselin oikaisu, kaikkien kaulojen hionta ja alikoon kampilaakerit asennettuna annettiin mulle alehintaan 600e. Noh...ompahan kone kunnossa.
Palaako se öljynpaineen valo muuten virta-avainta lukossa käännettäessä ennen starttia?
Missä kunnossa muuten tasapainoketun rattaat olivat kun ketju poistettiin? Tulikos katseltua mitä sieltä öljypohjan pohjalta löytyi?
Palaako se öljynpaineen valo muuten virta-avainta lukossa käännettäessä ennen starttia?
Missä kunnossa muuten tasapainoketun rattaat olivat kun ketju poistettiin? Tulikos katseltua mitä sieltä öljypohjan pohjalta löytyi?
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu kirjoitti:Suosittelenkin nimenomaan vaihtomoottoria, mutta sitähän näköjään ajattelit itsekin. Kokemuksesta voin kertoa, että koko lohko saattaa mennä mutkalle lämmetessään kun runkolaakeri leikkaa kiinni. Myös kampiakseli on varmaankin mutkalla. Koneistamolla tultiin reilusti vastaan kun homma osoittautui aiottua isommaksi. Lohkon runkolinjan oikaisu, kampiakselin oikaisu, kaikkien kaulojen hionta ja alikoon kampilaakerit asennettuna annettiin mulle alehintaan 600e. Noh...ompahan kone kunnossa.
Palaako se öljynpaineen valo muuten virta-avainta lukossa käännettäessä ennen starttia?
Missä kunnossa muuten tasapainoketun rattaat olivat kun ketju poistettiin? Tulikos katseltua mitä sieltä öljypohjan pohjalta löytyi?
Pitänee käydä kattomassa tuo öljynpainevalo nyt, auto kun ei ole juuri nyt pihassa.
Öljyä se kyllä oli valuttanut hallin lattialle noin desin viikonlopussa.
En katsonut öljypohjaan mutta alarattaassa ei ollut suoraan sanoen yhtään hammasta jäljellä. Ei oikeastaan aavistustakaan niistä. Kilometrejä on kumman vähän, tais mun rattaat kestää alle keskiarvon.
noh. muille nyt kuitenkin vihjeeksi, että kun sen tasapainokettingin poistaa, niin kannattaa tyhjentää se öljypohja kaikesta siitä skeidasta ( rattaiden hampaat purusina + karsta) mitä sinne on kertynyt. Myös öljypumpulle menevä siivilä voi olla karstasta tukossa. Se tiheä öljynvaihtoväli ja laadukkaat öljyt on tiedetty parhaaksi lääkkeeksi hampaan poistumisia ja karstaa vastaan.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
No voihan räkä
Osta tuo ransun kone ja rakenna kahdesta yksi:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=22476
Täysin kelvollisia vaihtomoottoreita ei ole olemassakaan, eli samalla vaivalla laakeroi ja hoonauttaa + rengastaa vanhan Motonetin osilla (mikäli ei ole niin väljä että vaatii porautuksen ylikokoon + ylikokomännät), sitten jakopää tilaukseen Ruotsista ja kansi uusiksi
Nähtävästi long-life öljynvaihtoväli ei sopinut tonnarillesi![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
edit: jossei lohkollasi ole ajettu tuon enempää eikä sylinterit ole pahemmin naarmuuntuneet tai kuluneet niin ei muutakuin hoonaus ja vanhat männät putsattuna ja uusilla renkailla takasin, toisen kampiakselin ja ehjien kankien + uusien laakereiden kera siihen ja kone nippuun![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Osta tuo ransun kone ja rakenna kahdesta yksi:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=22476
Täysin kelvollisia vaihtomoottoreita ei ole olemassakaan, eli samalla vaivalla laakeroi ja hoonauttaa + rengastaa vanhan Motonetin osilla (mikäli ei ole niin väljä että vaatii porautuksen ylikokoon + ylikokomännät), sitten jakopää tilaukseen Ruotsista ja kansi uusiksi
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nähtävästi long-life öljynvaihtoväli ei sopinut tonnarillesi
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
edit: jossei lohkollasi ole ajettu tuon enempää eikä sylinterit ole pahemmin naarmuuntuneet tai kuluneet niin ei muutakuin hoonaus ja vanhat männät putsattuna ja uusilla renkailla takasin, toisen kampiakselin ja ehjien kankien + uusien laakereiden kera siihen ja kone nippuun
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mulla pitäisi olla kait muutama kanki, ovat 2.3 turbosta, mutta lienevät samat kuin vaparissa. Noita kyllä löytyy muiltakin, ehjä kampiakseli lienee se oleellisin?
Ja jos haluat muuttaa koneen samantien turboksi niin minulta löytyisi myös 3kpl 2.3-turbokoneen mäntää ja pakosarja![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ja jos haluat muuttaa koneen samantien turboksi niin minulta löytyisi myös 3kpl 2.3-turbokoneen mäntää ja pakosarja
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ehkäpä kannattaa ottaa ransulta myös tuo lohko kammen lisäksi. Lohko on varmasti mutkalla runkolaakereiden kohdalta. Loput osat + laakerit kaupasta. Hyvä tuli.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Nyt se leikkas kiinni...
Paremmin tuntematta tonnarin 2.3L konetta ja netistä löytämääni linkkiä http://www.loistoauto.net/ -> "käytetyt osat" jonka sivuilla tarjoavat noita vähän ajettuja koneita 3kk vaihtotakuulla.2.3i-16 kirjoitti:...Ps. Vaihtomoottoreita saa tarjota.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: Nyt se leikkas kiinni...
Itse tuntien tonnarin koneet ainakin alustavasti, en todellakaan suosittele sellaisen ostamista käytettynä mistään purkaamolta, näin vanhojen vehkeiden koneet ovat ihan susia, kannattaa aikuisten oikeasti kasata rauhassa ehjä kone käytetyistä osista, saabin lohko ja männät kun ovat siitä kivaa tavaraa etteivät halua kuluapatse kirjoitti:Paremmin tuntematta tonnarin 2.3L konetta ja netistä löytämääni linkkiä http://www.loistoauto.net/ -> "käytetyt osat" jonka sivuilla tarjoavat noita vähän ajettuja koneita 3kk vaihtotakuulla.2.3i-16 kirjoitti:...Ps. Vaihtomoottoreita saa tarjota.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
No tottakait vaihtokone jos sellaisen saa alle 400 euron ja sille saa vielä 3kk:n täystakuun (eli irrottavat rikkoutuneen koneen ja vaihtavat tilalle toisen).
Mutta jos ei tuontiautojen kilometreihin ole uskominen niin kuinka sitten tuonti-purkuautojen kilometreihin? Melkein kaikki purussa olevat 2.3-Saabit ovat ulkomailta tuotuja
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lyhytlohkoinen?????? pitkälohkoinen?????? mitä eroa?????2.3i-16 kirjoitti:Miten muuten on, sain tarjouksen lyhytlohkoisesta (vm 96 rek suomiautosta) 2.3 i- koneesta, jolla ajettu 120tkm. Sopiiko tuo lyhytlohkoinen trionic pitkälohkoisen DI/APC:n tilalle?
( älkääkä sanoko, että pituus )
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Kumpi mulla, -95. 2,3i
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
No pituus tietenkin
-93 vuosimalliin asti on pitkälohkoinen ja -94 alkaen lyhytlohkoinen. Eli ensimmäiset CS:t ovat pitkälohkoisella koneella.
EDIT. Asiavirheet korjattu useita tunteja heräämisen jälkeen![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
EDIT. Asiavirheet korjattu useita tunteja heräämisen jälkeen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Viimeksi muokannut suorsa, Ti Helmi 28, 2006 14:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Jaahas..ota nyt tuosta sitten selvää..???suorsa kirjoitti:No pituus tietenkin-93 vuosimalliin asti on pitkälohkoinen ja -94 alkaen pitkälohkoinen. Eli ensimmäiset CS:t ovat pitkälohkoisella koneella.
Tarkoitit varmaan että -93:een asti on pitkälohko ja tästä eteenpäin lyhytlohko..( oliko näin..? )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#