Ritinä, joka kuuluu kojelaudan alta (oli: Relekkö?)
Ritinä, joka kuuluu kojelaudan alta (oli: Relekkö?)
Voi perseen suti että on ollut huonoa tuuria saapin kanssa
Vuoden sisällä CS:stä korjattu kytkin (levystä pala irti?), bensapumppu hajosi, akku loppui, lämmityslaitteen kenno höyrysi sisään (vaihdettu), sytkäkasetti laukesi (purettu sen varran että näkyi että muuntaja kärähtänyt) ja nyt kaiken muun hyvän lisäksi alkanut kuulummaan "relemäinen" rätinä jostain kojelaudan alta.
Ääni alkaa kun kone lämmennyt ja ilmenee kummallisena "ritinänä" esim kun ajaa töyssyyn. Onko kenelläkään tietoa mikä moisen äänen aiheuttaa?
t.Remontoimiseen väsähtänyt saapisti
[Edit: vaihdoin otsikon -Jope]
Vuoden sisällä CS:stä korjattu kytkin (levystä pala irti?), bensapumppu hajosi, akku loppui, lämmityslaitteen kenno höyrysi sisään (vaihdettu), sytkäkasetti laukesi (purettu sen varran että näkyi että muuntaja kärähtänyt) ja nyt kaiken muun hyvän lisäksi alkanut kuulummaan "relemäinen" rätinä jostain kojelaudan alta.
Ääni alkaa kun kone lämmennyt ja ilmenee kummallisena "ritinänä" esim kun ajaa töyssyyn. Onko kenelläkään tietoa mikä moisen äänen aiheuttaa?
t.Remontoimiseen väsähtänyt saapisti
[Edit: vaihdoin otsikon -Jope]
- Saab 9000CS -92 -
- Honda CBR1000F -92 -
- Honda CBR1000F -92 -
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
-
- "Aero"
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Relekkö?
Niin mutta otapa huomioon, että yleisimmät isot remontit on nyt tehty ja edessä päin huolettomia kilometrejä..itsellä mittarissa 256tkm ja alkaa olemaan kylmä rinki millon tulee itsellenikin samoja remontteja...HM65 kirjoitti:Voi perseen suti että on ollut huonoa tuuria saapin kanssa
Vuoden sisällä CS:stä korjattu kytkin (levystä pala irti?), bensapumppu hajosi, akku loppui, lämmityslaitteen kenno höyrysi sisään (vaihdettu), sytkäkasetti laukesi (purettu sen varran että näkyi että muuntaja kärähtänyt) ja nyt kaiken muun hyvän lisäksi alkanut kuulummaan "relemäinen" rätinä jostain kojelaudan alta.
Ääni alkaa kun kone lämmennyt ja ilmenee kummallisena "ritinänä" esim kun ajaa töyssyyn. Onko kenelläkään tietoa mikä moisen äänen aiheuttaa?
t.Remontoimiseen väsähtänyt saapisti
Muukkonen
Bmw 523 Touring
Bmw 523 Touring
Jep, tosi on että tyyppiviat pitäisi olla nyt korjattu. Meinasi vaan sapettaa kun kaikki sattui suht lyhyen ajan sisällä ja Saapilla ajettu kuitenkin "vain" 200tkm.
Kaikenkaikkiaan olen ollut tyytyväinen auton ajoominaisuuksiin, tilaan ja turvallisuuteen.
Täytyypä tarkastella istuinlämmittimen "reletsydemi" kunhan ilmat muuttuu keväisemmäksi.
Kiitos jokatapauksessa vastauksista
Kaikenkaikkiaan olen ollut tyytyväinen auton ajoominaisuuksiin, tilaan ja turvallisuuteen.
Täytyypä tarkastella istuinlämmittimen "reletsydemi" kunhan ilmat muuttuu keväisemmäksi.
Kiitos jokatapauksessa vastauksista
- Saab 9000CS -92 -
- Honda CBR1000F -92 -
- Honda CBR1000F -92 -
Laita lämmittimien säätimet nollille, niin lopettavat rapsuttamisen. Jos ne nyt ovat siihen syypäitä.HM65 kirjoitti:Jep, tosi on että tyyppiviat pitäisi olla nyt korjattu. Meinasi vaan sapettaa kun kaikki sattui suht lyhyen ajan sisällä ja Saapilla ajettu kuitenkin "vain" 200tkm.
Kaikenkaikkiaan olen ollut tyytyväinen auton ajoominaisuuksiin, tilaan ja turvallisuuteen.
Täytyypä tarkastella istuinlämmittimen "reletsydemi" kunhan ilmat muuttuu keväisemmäksi.
Kiitos jokatapauksessa vastauksista
900C -86
Olen tuota penkinlämmittimien säätöäkin käyttänyt joka asennossa mutta sillä ei näytä olevan vaikutusta. Kuulostelemalla vaikuttaa että ääni kuuluu keskeltä kojelautaa. Kummastusta lisää se että "rätinä" alkaa kun sisätilat autossa lämmenneet? Vielä lisää ihmetystä aiheuttaa se että "rätinä" kiihtyy kun ajaa esim hidastetöyssyyn? Lisäksi huomasin pidemmällä matkalla että ääni loppuu jossain vaiheessa?
Kovin on outoa? Tuntuu että joku siellä on hajoamassa ja sittenpähän tuon viimeistään näkee mikä pimenee
Kovin on outoa? Tuntuu että joku siellä on hajoamassa ja sittenpähän tuon viimeistään näkee mikä pimenee
- Saab 9000CS -92 -
- Honda CBR1000F -92 -
- Honda CBR1000F -92 -
Onko siinä automaatti-ilmastointi? Jos on, niin sisälämpötila-anturi voisi siinä päristä (siellä on sellainen pieni ropelli sisällä joka pyörii). Anturi on ihan siinä penkilämmittimien katkaisinten vieressä, olikohan alapuolella).
Meikälläkin tuo aina välillä alkaa pärisemään, mutta kun lyö nyrkillä niin tokenee
Vaatisi siis putsausta..
Meikälläkin tuo aina välillä alkaa pärisemään, mutta kun lyö nyrkillä niin tokenee
Vaatisi siis putsausta..
Mulla rätisee kuskin puolen istuinlämppärin kytkin n. 10-15 minuutin ajon jälkeen (eli kun auto on lämmennyt) kaikissa muissa asennoissaan paitsi 0-asennossa. Ääni tuntuu tulevan tosiaan kojelaudan sisältä, mutta siellähän ne kytkimen sisuskalut ovatkin. Ja ääni on juuri sellainen epäsäännöllinen, relemäinen rätinä, eli enemmän kallistuisin tuon kytkimen vian puoleen. Aion jossain välissä ainakin aluksi purkaa tuon kytkimen ja putsailla sen sisuskalut, jos vaikka sillä korjaantuisi.
Omassa aiemmassa tonnarissa autoilmastoinnin sisätilan lämpötila-anturin propeli ensin pärisi ja sitten levisi. Autossa oli melko kylmä leviämisen jälkeen, kun ilmastointi luuli, että "lämpöä näköjään riittää, laitetaanpa vähän kylmempää höökiä kabiiniin" Ulkona oli jotain 15-20 astetta pakkasta ja autossakin lämpö oli varmaan lähellä nollaa. Ilmeisesti kojetaulun sisällä on lämpimämpi kuin kabiinissa.
Työmatkan päällä korjaus ei onnistunut, vaan uusi oli ostettava. Kylmää kyytiä riitti välillä Vaasa-Kokkola-Tampere, kun sitten vasta Treelta tuon osan viimein löysin. Kokoonsa ja sisuskaluihinsa nähden oli muuten hintavahko osa, n. 60-70 e. Tuo haistelijahan siis sijaitsee kojetaulussa istuinlämppäreiden kytkinten vieressä, sellainen tähtäimen näköinen reikä. Lähtee irti muistaakseni ihan vänkäämällä, asiaa helpottaa, kun ensin irroittaa viereisen (yleensä tyhjän) kytkimenpaikan vaikkapa pienellä tasapäisellä ruuvimeisselillä ja sormella sitten auttaa syntyneen reiän kautta sitä viereistä anturia takaa päin. Kun anturimötikkä on kädessä, niin vaikkapa paineilmalla sitten vaan suhistelee pölyt ja muut nöölit pois. Jotain hyvin kevyttä voitelevaa tavaraa voi ihan vähän laittaa sen propelin akseliin. Voidella ei kyllä kannata liikaa, kun yleensä nuo voiteluaineet sitten keräävät tahmeudellaan likaa ja pölyä ympärilleen. Tämä korostunee imurissa, joka imee auton yleensä hieman pölyistä sisäilmaa.
Ääni ei kyllä ollut relemäinen, vaan enemmänkin jatkuva "tuuletinmainen" härinä. Tuo propelli muuten pyörii massallaan vielä auton sammuttamisen jälkeenkin hetken (yllättävän pitkään, ehkä 10-20 s., btw), silläkin voi vianetsintää hieman rajata.
Ja sitten vielä hieman off topicia:
Itseäni ärsyttävät kaikenlaiset ylimääräiset pärinät ja äänet autossa. Lisäksi niiden aiheuttajien etsintä on yleensä hankalaa, kun äänet tulevat esiin vain ajossa ja vieläpä silloinkin suht satunnaisesti. Pyöri siinä sitten kuskina penkilläsi ja skannaa korvillasi, mistä ääni tulee, kun tielläkin pitäisi pysyä
Mulla kuuluu tonnarista sellainen "pärrrrr" ääni aina, kun sulkee apukuskin oven. Sama ääni kuuluu myös silloin tällöin ajossa, esim. tietynlaisissa töyssyissä. Mutta en vain ole onnistunut äänen lähdettä vielä paikallistamaan. Eniten epäilen kattoluukun mekanismia tjmsp. Mutta joo, nyt meni tosiaan jo ulos aiheesta..
Omassa aiemmassa tonnarissa autoilmastoinnin sisätilan lämpötila-anturin propeli ensin pärisi ja sitten levisi. Autossa oli melko kylmä leviämisen jälkeen, kun ilmastointi luuli, että "lämpöä näköjään riittää, laitetaanpa vähän kylmempää höökiä kabiiniin" Ulkona oli jotain 15-20 astetta pakkasta ja autossakin lämpö oli varmaan lähellä nollaa. Ilmeisesti kojetaulun sisällä on lämpimämpi kuin kabiinissa.
Työmatkan päällä korjaus ei onnistunut, vaan uusi oli ostettava. Kylmää kyytiä riitti välillä Vaasa-Kokkola-Tampere, kun sitten vasta Treelta tuon osan viimein löysin. Kokoonsa ja sisuskaluihinsa nähden oli muuten hintavahko osa, n. 60-70 e. Tuo haistelijahan siis sijaitsee kojetaulussa istuinlämppäreiden kytkinten vieressä, sellainen tähtäimen näköinen reikä. Lähtee irti muistaakseni ihan vänkäämällä, asiaa helpottaa, kun ensin irroittaa viereisen (yleensä tyhjän) kytkimenpaikan vaikkapa pienellä tasapäisellä ruuvimeisselillä ja sormella sitten auttaa syntyneen reiän kautta sitä viereistä anturia takaa päin. Kun anturimötikkä on kädessä, niin vaikkapa paineilmalla sitten vaan suhistelee pölyt ja muut nöölit pois. Jotain hyvin kevyttä voitelevaa tavaraa voi ihan vähän laittaa sen propelin akseliin. Voidella ei kyllä kannata liikaa, kun yleensä nuo voiteluaineet sitten keräävät tahmeudellaan likaa ja pölyä ympärilleen. Tämä korostunee imurissa, joka imee auton yleensä hieman pölyistä sisäilmaa.
Ääni ei kyllä ollut relemäinen, vaan enemmänkin jatkuva "tuuletinmainen" härinä. Tuo propelli muuten pyörii massallaan vielä auton sammuttamisen jälkeenkin hetken (yllättävän pitkään, ehkä 10-20 s., btw), silläkin voi vianetsintää hieman rajata.
Ja sitten vielä hieman off topicia:
Itseäni ärsyttävät kaikenlaiset ylimääräiset pärinät ja äänet autossa. Lisäksi niiden aiheuttajien etsintä on yleensä hankalaa, kun äänet tulevat esiin vain ajossa ja vieläpä silloinkin suht satunnaisesti. Pyöri siinä sitten kuskina penkilläsi ja skannaa korvillasi, mistä ääni tulee, kun tielläkin pitäisi pysyä
Mulla kuuluu tonnarista sellainen "pärrrrr" ääni aina, kun sulkee apukuskin oven. Sama ääni kuuluu myös silloin tällöin ajossa, esim. tietynlaisissa töyssyissä. Mutta en vain ole onnistunut äänen lähdettä vielä paikallistamaan. Eniten epäilen kattoluukun mekanismia tjmsp. Mutta joo, nyt meni tosiaan jo ulos aiheesta..
Viimeksi muokannut Bamse, Ke Maalis 08, 2006 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900iA -87
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Mulla Saappi "karvalakkimalli" jossa ei ilmastointia eikä paljon muutakaan
Eli ilmastointiin liittyvät äänet poissuljettuja.
Nyrkkiä on annettu kojelautaan mutta sillä ei vaikutusta ääneen.
Samoin istuinlämmärien katkaisijoiden asennoilla. Muitapa katkaisijoita CS:ssä ei kojelaudassa olekaan.
Saattaapa se sitten kuitenkin olla että sillä istuinlämppärillä on jotain tekemistä äänen kanssa.
Lämpenis edes hieman nuo ilmat niin viittis alkaa purkamaan
Eli ilmastointiin liittyvät äänet poissuljettuja.
Nyrkkiä on annettu kojelautaan mutta sillä ei vaikutusta ääneen.
Samoin istuinlämmärien katkaisijoiden asennoilla. Muitapa katkaisijoita CS:ssä ei kojelaudassa olekaan.
Saattaapa se sitten kuitenkin olla että sillä istuinlämppärillä on jotain tekemistä äänen kanssa.
Lämpenis edes hieman nuo ilmat niin viittis alkaa purkamaan
- Saab 9000CS -92 -
- Honda CBR1000F -92 -
- Honda CBR1000F -92 -
Lisää off topicia...Bamse kirjoitti:Ja sitten vielä hieman off topicia:
Mulla kuuluu tonnarista sellainen "pärrrrr" ääni aina, kun sulkee apukuskin oven. Sama ääni kuuluu myös silloin tällöin ajossa, esim. tietynlaisissa töyssyissä. Mutta en vain ole onnistunut äänen lähdettä vielä paikallistamaan. Eniten epäilen kattoluukun mekanismia tjmsp. Mutta joo, nyt meni tosiaan jo ulos aiheesta..
Mulla alkaa kuulumaan vänkärin ovesta kummallinen rälinä kun ajaa pitempää matkaa. Ihme pärinä käy kokoajan, joka kyllä alkaa ottamaan hermoon varsinkin useamman tunnin ajorupeamissa.. kai siellä joku lukon/ikkunan/tms. osa on väljä..
Ei tokene nyrkillä, eikä sillä että vääntelee tai painaa ovea.
No, keväällä olisi tarkoitus alkaa värkkäämäään kaiutinpaikkoja oviin, jospa tuon syyn sen operaation yhteydessä saisi myös paikallistettua..
Kaikissa CS:issä taitaa olla jo tuo poikkivaijeri kojelaudan alla. Tarkistkaapa, ettei se pääse hakkaamaan suoraan kojelaudan kanteen!Bamse kirjoitti:Mulla kuuluu tonnarista sellainen "pärrrrr" ääni aina, kun sulkee apukuskin oven. Sama ääni kuuluu myös silloin tällöin ajossa, esim. tietynlaisissa töyssyissä. Mutta en vain ole onnistunut äänen lähdettä vielä paikallistamaan. Eniten epäilen kattoluukun mekanismia tjmsp. Mutta joo, nyt meni tosiaan jo ulos aiheesta..
Mulla oli CSEstä pudonnut vaahtokumityyny siitä vaijerin kohdalta relepöydälle ja tuo kaapeli piti tietyillä kierrosalueilla aivan julmettua pärinää (esim motarin rampilla kiihdytettäessä). Kuullosti aivan sellaiselta releen tai kytkimen pärinältä.
Onneksi hajosi ilmastoinnin askelmoottori, niin oli taas syytä aukoa tuo kansi ja samalla keksin pärinän aiheuttajankin. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Bazz: Oletkin jo varmaan tämän tarkistanut, mutta ihan varmuuden vuoksi:
Oletko varma, että kyseessä on vänkärin ovi? Takaovissa olevilla puhaltimilla on tonnarissa nimittäin taipumus alkaa rällättämään ajan myötä. Autoilmastoinnilla varustetussa ne puhaltimet saa pois painamalla ilmastointinappulapanelissa sitä Ikkuna johon tulee puhkua -kuvalla varustettua nappia (siinä on kaksikin, taisi olla se, jossa ikkuna on vähän "vino"), tällä voi testata helposti, tuleeko ääni niistä puhaltimista.
Edellisessä tonnarissa mulla oli tuo vaivana ja meni hetki, ennen kuin selvisi, mikä siellä ääntelee.
Oletko varma, että kyseessä on vänkärin ovi? Takaovissa olevilla puhaltimilla on tonnarissa nimittäin taipumus alkaa rällättämään ajan myötä. Autoilmastoinnilla varustetussa ne puhaltimet saa pois painamalla ilmastointinappulapanelissa sitä Ikkuna johon tulee puhkua -kuvalla varustettua nappia (siinä on kaksikin, taisi olla se, jossa ikkuna on vähän "vino"), tällä voi testata helposti, tuleeko ääni niistä puhaltimista.
Edellisessä tonnarissa mulla oli tuo vaivana ja meni hetki, ennen kuin selvisi, mikä siellä ääntelee.
900iA -87
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
peterpan kirjoitti:Mites tuon takaovien puhaltimien moottorien pärinän saisi loppumaan, siis että edelleen toimisivat mutta ilman pärinää?
Puhdistamalla puhaltimen siivet.
Siivissä oleva lika aiheuttaa epätasapainoa ja pärinää.
Voihan sinne yrittää paineilmaa ilmanottoaukosta - parhaiten puhdistus onnistuu käyttämällä verhoilupahvit irti ja purkamalla tuuletinta sen verran, että pääsee puhaltimen siipiin käsisksi.
Haulla löytyi viestiketjuakin aiheesta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... A+puhallin
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Re: Ritinä, joka kuuluu kojelaudan alta (oli: Relekkö?)
Joskus on myös kontakti häiriöinen ovivalo kytkin aiheuttanut rele(sisävalorele)räpinää kuoppiin ja töyssyihin ajaessa jolloin kori ja ovet hiukan elää keskenään!!! Aiheuttattaen myös ovivalo katkasian liikkeen ja turhat hetkelliset kontaktit jolloin rele pärähtelee!HM65 kirjoitti:Voi perseen suti että on ollut huonoa tuuria saapin kanssa
Vuoden sisällä CS:stä korjattu kytkin (levystä pala irti?), bensapumppu hajosi, akku loppui, lämmityslaitteen kenno höyrysi sisään (vaihdettu), sytkäkasetti laukesi (purettu sen varran että näkyi että muuntaja kärähtänyt) ja nyt kaiken muun hyvän lisäksi alkanut kuulummaan "relemäinen" rätinä jostain kojelaudan alta.
Ääni alkaa kun kone lämmennyt ja ilmenee kummallisena "ritinänä" esim kun ajaa töyssyyn. Onko kenelläkään tietoa mikä moisen äänen aiheuttaa?
t.Remontoimiseen väsähtänyt saapisti
[Edit: vaihdoin otsikon -Jope]
Vian voi poistaa liimaamalla koroke tyynyt (esim:kaks puoleista teippiä)oven karmiin katkasian tapin kohalle,varmistaen että tappi menee varmasti pohjaan oven ollessa kiinni!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid