Dieselmoottoriöljyn puhdistava vaikutus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Dieselmoottoriöljyn puhdistava vaikutus

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Nyt kun tuo kiinni leikannut tonnari on sitten räjäytetty, on käynyt selväksi, että siinä käytetty sinänsä laadukas puolisynteettinen (sain ilmaiseksi) 10W-30 dieselmoottoriöljy on puhdistanut koneen hyvin ja ajanut kaiken p***an öljypumppuun, joka tukkeutui.

Samalla selvisi, että edellinen omistaja (isoisäni, sai muuten huutia :) on ajanut 35000 vaihtovälillä samantyyppisillä puolisynteettisillä öljyilla vaihtamatta suodatinta kuin joka toinen kerta.

Venakoppa on kiiltävin koskaan näkemäni. Olisikohan dieselmoottoriöljystä moottorin puhdistukseen esim. 5000km ajolla forten tavoin?(ei siis kokoaikaisella käytöllä).

Öljyalan ammattilaiselta kuultuna (neste) on diesel- ja bensiinimoottoriöljyjen ero ainoastaan puhdistavassa lisäaineessa.

Tässä siis koko tarina:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35647
matsuk
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 14:52
Paikkakunta: Kuopio

Tukkeutunut öljynotto

Viesti Kirjoittaja matsuk »

Tuon jutun jälkeen alkaa arveluttaa, uskaltaako moottoriin ollenkaan laittaa Forten puhdistusaineita sisään? Vai onko se viisaampaa ainetta kuin voimakkaasti pesevä öljy? Eli karstan pitäisi tietysti liueta eikä irrota kokkareina.

Oliko sinulla havaittavissa, että pinttymät olivat liikkeellä isoina paloina vai oliko siivilä tukkeentunut sakasta?

Jos haluaa tietää, onko moottori likainen sisältä, riittääkö että irrottaa venttiilikopan ja kurkkaa sen osaston?

Jos kopan alus on kuin riihen seinä ja jos sitten tekee Forte käsittelyn, pitääkö homman lopuksi ottaa öljypohja irti ja tarkistaa öljysiivilä?

Tiedän, että meikän tonnariin on tehty huollot 20 tkm välein , mutta siitä en ole saanut varmuutta, onko öljyt vaihdettu 10 tkm välein. Mielestäni 20 tkm on turbokoneelle ehdottomasti liian pitkä väli, tavanomaisessa seka-ajossa. Tekee siis mieli kurkistaa moottorin syövereihin. Kun hankin auton, sillä oli ajettu 167 tkm. Nyt mittarissa on 210 tkm ja täyssynteettiset öljyt olen vaihtanut 8-10 tkm välein. Ettei vaan olisi jo kokkareet liikkeellä :(
Matsu
9000 Griffin 1994
900i Special 3-ovinen 1987
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

voi voi

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

no lupaavathan noi öljyn valmistajat kaikkee et 15t vaihto :?:
muut ite ainaski pidän vaihtovälin 5-10t ja jos menee tohon 10:iin niin voi ku omatunto soimaa ja jos vielä turbo koneesta puhutaan niin 5 on mun mielestä se oikea(kaupunki paljon) tai max10 (paljon maantie)
MUTTA KAIKKI TEKEE OMAT PÄÄTÖKSENSÄ :wink:

niin forte pullot jäi odottaan edellisestä ku en ehtinyt kokeilla eli niistä ei vielä kokemusta mutta luottaisin kyllä niihin(tosin luettuani nämä akasisin öljypojan varulta mikä lie perfektionistin matkija)
:wink:
ja sit kuiteski unohtaisin sen :oops:
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Jos on tosiaan ajettu 35tkm öljyn- ja 70tkm suodattimenvaihtovälillä, varmaan aika sama mitä sinne koneeseen seuraavaksi kaataa, bilteman 10W40-öljyssäkin on ihan tarpeeksi peseviä aineosia saamaan paskat liikkeelle, jos on sen aika. Jos tuollaista osaisi epäillä etukäteen, jotain voisi olla pelastettavissa vaihtamalla muutaman kerran ölpät ja suodatin tihein välein (500km) ja öljypohja putsaamalla, mutta sitä ei sitten tiedä missä kunnossa kone muuten olisi jos huoltoja on noin laiminlyöty.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
espe
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja espe »

AUTS!!! Ny alko omatunto kolkuttamaan... 23tkm edellisestä öv:sta. Sisällä jotakin Valvolinea, mutta hyvin tuntuu pelittävän (koputtaa päätään). Heti huomenna öljyt vaihtoon...ja filtteri...
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

No eihän tuo 20tkm vielä mikään maailmanloppu ole, varsinkin jos on ajettu matka-ajoa, mutta jos toistuvasti missaa vaihtoja välistä niin sitten alkaa varmaan laakerit ja muut tykätä huonoa.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

shaft kirjoitti:No eihän tuo 20tkm vielä mikään maailmanloppu ole, varsinkin jos on ajettu matka-ajoa, mutta jos toistuvasti missaa vaihtoja välistä niin sitten alkaa varmaan laakerit ja muut tykätä huonoa.
Joo 20tkm menee jos ajellaan nätisti kesäkelissä, täällä pohjolassa syytä vaihtaa useemmin.

Ite oon nyt ajellu tolla CSE:llä saksasta tuonnin jälkeen 60tkm ja noin 7-8tkm välein öljyt on vaihdettu, lasissa 230tkm eikä koneeseen oo koskettu. Tosin pientä räpinää kylmänä kuuluu, edellinen omistaja oli huoltokirjan mukaan unohtanu parit vaihdot. Aero käy kylmänäkin kun kissa, gyntteri vaihtanu merkkihuollossa öljyt 10tkm välein, oletan että se kone on todella hyvässä kuosissa.
Vastaa Viestiin