DI / Polttoainepumppu sökö?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

DI / Polttoainepumppu sökö?

Viesti Kirjoittaja jmt »

Meniköhän DI:llä DI? :lol:
Eli ajelua tänään pariin kertaan ilman ongelmia ja sitten parkkiin n. 3 tunniksi. Sen jälkeen ei yritäkään käynnistyä. Pakkasta 14. Pyörittää hyvin. Merkkivalot sammuu mittaristossa. Voltteja startatessa yli 9. Hinattiin talliin, jossa huomenna tarkempi analyysi (bensapumpun surinan kuuntelua ja kipinän katselua). Katsastin DI:n ja ei valuttanut öljyjä tai haissut palaneelle. Ainut poikkeama viimepäivinä oli hieman epätasainen tyhjäkäynti, jonka ajattelin olevan normaalia tai pakkasesta johtuvaa. Ehkä olikin ennakkovaroitus DI:n laukeamisesta? Mittarissa n. 125tml (>200tkm), joten DI:n tai bensapumpun hajoaminen ei olisi yllätys.

Jos bensapuoli olisi kunnossa, ja haluaisin kokeilla toimivaa punaista DI-kasettia, löytyiskö Vaasan alueelta vapaaehtoista "luovuttajaa" viikonloppuna pikaista testausta varten?
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Löytyy minulta. Tosin oma arvaukseni olisi b.pumppu. :wink: (ota pohjalevy ja peitekansi pois kontinpohjasta ja koputa lujaa tankin päälle, pumpun viereen josko lähtisi käymään)
Viimeksi muokannut Tri-Lo, La Kesä 20, 2020 12:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

analyysiä

Viesti Kirjoittaja jmt »

Hienoa.
Otan yhteyttä jos ei vika muuten paikallistu.
Ajattelin siis tarkistaa aluksi sulakkeet, bensapumpun hurinan ja tarvittaessa kopautukset, tulppien kipinän, ajoneston (hälyttimen ledivalon vilkahdukset).
Noista jo luulisi saavan tietoa ongelman aiheuttajasta.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Walbro? Tyhjäkäynti?

Viesti Kirjoittaja jmt »

Noniin, pääsin hommassa hieman eteenpäin:
DI kasetti näyttäisi olevan ok, kun tulpat kipinöi hienosti maadotettuna ja startilla kokeiltaessa. Niinpä sitten bensapumppua tutkimaan. Virrat päälle ja ei kuulunut hurinaa. Pumpun yläosa esille ja uusia kokeiluja (virrat päälle ja pois). Jossain vaiheessa moottori pyörikin muutaman sekunnin. Sitten sulakerasiassa kaapelilla hätävilkuista bensapumpulle "jumpperi" ja pumpun moottori pyöri hienosti. Sulakkeet takaisin ja starttaamaan. Ja auto käyntiin :D . Moottori kävi hyvin ja pienelle koeajolle, mikä sujui hyvin.
Mutta talliin peruutettaessa tyhjäkäynti heikkeni kun vaihdoin D:stä R:ään (siis automaatti) tai takaisin, ja jopa sammui pari kertaa. :?

Kysymykset:
- Mikä mahtaa vaikuttaa tyhjäkäyntiin sitä laskien, vaihdetta vaihdettaessa vapaan (N) yli :?:
- Ilmeisesti bensapumppuni on Walbro, ja aion kuitenkin vaihtaa sen uuteen. Onko oheisessa kuvassa oleva mitta se, mikä erottaa esim. Motonetin tuotteissa 6- tai 8-mm ulostulon versiot :?: Itsellä tuo mitta näytti olevan 8 mm.
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... _mitta.jpg
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Walbro? Tyhjäkäynti?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jmt kirjoitti:- Ilmeisesti bensapumppuni on Walbro, ja aion kuitenkin vaihtaa sen uuteen. Onko oheisessa kuvassa oleva mitta se, mikä erottaa esim. Motonetin tuotteissa 6- tai 8-mm ulostulon versiot :?: Itsellä tuo mitta näytti olevan 8 mm.
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... _mitta.jpg
Ei vaan se on lähdön mitta itse pumpussa, siinä "ämpärissä". 8mm pumpun siihen tarvit, koska letkunpätkällä liität kuitenkin sen uuden siihen. Ne muoviputket kun ovat kertakäyttötavaraa..
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

ämpärin iso kierrerengas auki

Viesti Kirjoittaja jmt »

Onko kellään hyviä ideoita, kuinka tuon ison (~13 cm) kierrerenkaan, mikä pitää bensapumpun ämpäriä kiinni, saa auki? On nimittäin tiukassa ja ei löydy sopivaa työkalua siihen. Kierre lienee normaali, eli vastapäivään aukeaisi.

Kävi mielessä samanhalkaisijainen paksuhkoseinämäinen (muovinen) kukkapurkki, johon sahalla uria samalla jaolla kuin kierrerenkaan rivoitus. Ja ruuveilla purkinpohjaan levymäinen momenttivarsi. No, sopivankokoista kukkapurkkiakaan ei huushollista löytynyt.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
matsuk
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 14:52
Paikkakunta: Kuopio

Työkalu

Viesti Kirjoittaja matsuk »

Miten olisi, jos ottaisi pätkän lattarautaa ja laittaisi siihen kaksi sopivan pitkää pulttia oikeille paikoille.
Matsu
9000 Griffin 1994
900i Special 3-ovinen 1987
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Voihan sitä rakentaa mitä töykalua tahansa tietysti, jos vaan hitsi löytyy.. Itse käytin siihen isokokoista "papukaijaa".
iita
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 19:25
Paikkakunta: lapinlahti

Viesti Kirjoittaja iita »

kyllä ne tähän asti on auenneet lyömällä kupeeseen,siis vasara ja joku tasapää taltta vasten niitä reuna karhennus uurteita. ei muuta kuin moks :wink:
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Mulla ei auennu edes rikkomalla. Sahasin pannan poikki eikä lähteny auki =) Piti käydä PCS:ltä lainaamassa pannan irroitukseen tarkoitettua työkalua, niin sai auki. Oli kaikkea mujua ja hiekkaa sen verran välissä, että oli jämähtäny totaalisen kiinni.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

ei aukee

Viesti Kirjoittaja jmt »

Rikkominen kävi itselläkin mielessä äärimmäisenä vaihtoehtona, paljonkahan uusi rengas maksaa ja mistä löytyy?
Vasaralla ja ruuvarilla meni jo pari ripaa poikki, ja oman työkalutekeleenkin varsi katkesi, joten tiukassa on.
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... okalu1.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... okalu2.jpg
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Raipe
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2003 13:41
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Raipe »

Minulla oli panta myös tiukassa, tein työkalun vanhanmallisesta kattotelineen jalasta. Lyhensin kouruun tulevan laattareunan sopivaksi ja väänsin jalan reijästä. Pari reunassa olevaa pykälää sain naputtelemalla rikki :oops:
og900 special -89 (ex),9-5 sedan manual aero -00 (ex), 9000 Griffin -93 (ex)
9-5 wagon aero -03(ex), 9-3 tids wagon -07
Jäsen nro 2050
Vastaa Viestiin