Kova on ruokahalu kaverilla!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
juuuussi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 22:50
Paikkakunta: Kemijärvi

Kova on ruokahalu kaverilla!!

Viesti Kirjoittaja juuuussi »

Jepulis!

2litraa menee 100km ylimäärästä bensaa. Eli kulutus on noussut pari litraa ja lisäksi ajotietokone näyttää niitä lukemia, mitä auton pitäisi kuluttaa eli se ei tuota ylim. kulutusta huomaa..

Ilmamassamittari näyttää irrotettuna oikeita arvoja, mutta voisiko vika olla jossain muualla??

Haulla ei ihan tämmöseen vikaan tuntunu mikään tärppäävän.

Vielä lisäoireina on kova nykiminen moottorijarrutuksessa..

Kiitosta taas jo nyt. Uskon teidän avulla kyllä vian taas löytyvän!!
Olet kalleimpani sinä Saabanan kone älä hyydy
#3285
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Auton malli ja ikä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Auton malli ja ikä auttaisi paljon selvittämisessä. Itse lähtisin mittaamaan kaasun asento kytkimestä, että tunnistaako kaasuläpän kiinnipaikan.

Koska ajotietokone ei näytä suurempia kulutuksia saattaa joko suuttimet vuotaa tai bensanpaineen säädin olla hajalla. Myös jos paluu putki on tukossa, niin bensan paineet saattavat olla liian korkeat. Katso alipaine letkun kunto bensanpaineen säätimelle.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
juuuussi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 22:50
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja juuuussi »

sori.sehän se unohtuki se malli...

Eli autohan on 9000 turbo -89
Olet kalleimpani sinä Saabanan kone älä hyydy
#3285
juuuussi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 22:50
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Auton malli ja ikä

Viesti Kirjoittaja juuuussi »

9000LPT kirjoitti: Itse lähtisin mittaamaan kaasun asento kytkimestä, että tunnistaako kaasuläpän kiinnipaikan.
Eli jos ei tunnista, niin? Uusi kaasuläppäsäädin vai?
Olet kalleimpani sinä Saabanan kone älä hyydy
#3285
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton malli ja ikä

Viesti Kirjoittaja jus »

juuuussi kirjoitti:Eli jos ei tunnista, niin? Uusi kaasuläppäsäädin vai?
Jos kaasuläppäkytkin sinänsä muuten toimii (kontaktit sulkeutuvat), niin säätö pitäisi riittää. Kun läppä on kiinni, pitäisi kytkimen keskimmäisestä nastasta olla yhteys jompaankumpaan reunmimmaiseen. Vastaavasti Täyskaasuasennossa keskimmäisestä yhteys toiseen reunimmaiseen. Väliasennoissa ei yhteyksiä mistään minnekään. Läppäkytkin pitää säätää sellaiseen asentoon, että mikrokytkin on kiinni kun läppä on kiinni ja naksahtaa auki heti kun läppä lähtee aukeamaan. Läppäkytkimen sisällä voi olla kontaktivika, omastani korjasin juottamalla uudestaan.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/lappakytkin.jpg

Tuskin vika on kuitenkaan läppäkytkimessä, tyhjäkäynninsäätökin olisi varmaan huonoa jos kytkin ei toimisi.

Onko lämpöanturi ehjä? Onko bensanpaineita mitattu, bensanpaineensäädin voi päästää liikaa painetta?

Kuinka pitkältä ajalta k.o. auton kulutusta olet seurannut tällaisessa samatyyppisessä ajossa? Miten mittasit kulutuksen? Kannattanee ajaa muutama täyteentankattu tankillinen ja lopuksi vielä tankata täyteen. Sitten lasket kulutuksen yhteenlasketuista bensoista ja kilometreistä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

samaa vaivaa satkussa

Viesti Kirjoittaja mike »

Varsinaisesti ei tähä 9000 sarjaan kuulu mutta isäukon satkussa ilmennyt sama vaiva ja koska osat näköjään hyvin pitkälle samoja niin mielenkiinnolla odotan josko vika löytyisi.

Auto siis i16 -89 ja Boschin EZK sytytyksellä ilman katalysaattoria. Kulutus noussut yllättäen parilla litralla. Matka-ajossakin menee melkein 10 sataselle. Autolla on ajettu jo noin 490 tkm, mutta koska kulutus nousi äkisti niin lienee joku muukin vaiva kuin kulunut moottori.

Moottorin lämpötila-anturi vaihdettu - vanhakin näytti näköjään uuden kanssa vastaavia lukemia eli vikaa ei ollut siinä.

IMM- kokeiltu vaihtaa samanikäisestä turbotonnarista (sama osanumero), ei vaikutusta.

Bensan paineita ei ole mitattu. Ei reagoi seoksensäätöruuviin.

Kannattaneekohan tuota viedä minnekkään Bosch-autohuoltoon - eli saavatko siellä mitään tietoa ulos tuosta LH 2.2 ruiskusta?
Saab-Poika
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13

Viesti Kirjoittaja Saab-Poika »

Oiskos Bosch huolto ekströmillä espoossa?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Oliskohan suuttimet hieman likaiset ja antaisivat pa:n sylinteriin ruikkuna eikä sumuna kuten pitäisi. Oireet olis sen suuntaiset. Myös pa paine olisi hyvä mitata eli jos paine on pudonnut niin oireet on saman moiset mutta yleensä sen huomaa kun polkee niin puutuu "täysillä" ahdoilla (ja iskee mäntäpistiäinen).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
juuuussi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 22:50
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Auton malli ja ikä

Viesti Kirjoittaja juuuussi »

Kyllä vika on ollut päällä jo pitkän aikaa. Tankkaan yleensä tankin täyteen ja ajelen niin kauan, että valo syttyy..siitä sitten ynnäilen...
Olet kalleimpani sinä Saabanan kone älä hyydy
#3285
juuuussi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 22:50
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja juuuussi »

Tuota suuttimien putsausta pitää kokeilla.onko vinkkejä? mitä apuvälineitä tarvitaan?
Entä bensanpaineiden mittaus, mitä keinoja? Vietävä liikkeeseen?
Olet kalleimpani sinä Saabanan kone älä hyydy
#3285
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

putsausta

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

no voihan sitä kokeilla bensan joukkoon laitettavia suuttimien puhistus aineita tosin en tiedä onko niistä tehoa tai halpana konstina laittaa kaks tahti oljyä hiukan bensaan ilmeisesti ajaa saman asian voidellen suuttimet(bensapumpunkin) siis tämänhän vanhat diiseli miehet tietää
tosin voihan sitä kokeilla ultraääni puhdistajaa jota sai halpahallista edukkaaseen hintaan tosin toimivuus ?
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: putsausta

Viesti Kirjoittaja V-M »

ahdinmoppe kirjoitti:no voihan sitä kokeilla bensan joukkoon laitettavia suuttimien puhistus aineita tosin en tiedä onko niistä tehoa tai halpana konstina laittaa kaks tahti oljyä hiukan bensaan ilmeisesti ajaa saman asian voidellen suuttimet(bensapumpunkin) siis tämänhän vanhat diiseli miehet tietää
tosin voihan sitä kokeilla ultraääni puhdistajaa jota sai halpahallista edukkaaseen hintaan tosin toimivuus ?
Tuo öljy saattaa toimia dieselissä mutta ei bensa vehkeessä sillä ei saavuta muuta kuin savutusta ja tuhon katille (jos semmonen on).

Bensan joukoon lisättävä auttaa harvoissa tapauksissa ja lähinnä sillä on vain liuottava vaikutus (liottaa myös bensa putkista ja tankista töhkät liikkelle). Parhaiden on saanut nuo suuttimet puhtaiksi ottamalla ne irti ja puhistamalla ne tuollasessa "suutin" penkissä. Tuommonen ultraääni härpötinkin on mutta en sillä ole saanut huomattavaa tulosta aikaan. Tosin ei nuo suuttimet niin huonossa kunnossa ole olleetkaan etteivät olis tuossa "penkissä" puhdistuneet.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Raakaa peliä Ranualla: Vaihdetaan uusi bensansuodatin.

Seuraava seos tankkiin, 98E 10l +tolueenia 3l+ kuuman koneen 2t-öljyä puoli litraa. Sitten ravakalla ajolla kaikki koneen läpi kerta ajolla, sitten vaihdetaan taas uusi bensansuodin paikalleen.

Tietysti ennen matokuuria tarkastetaan bensanpaineet, ahtopaineet, nokka-akselit nostoineen ja ajoituksineen, Kaikki koneen anturit sekä koneen ja tankin huohotusjärjestelmä.
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

no joo

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

no katilliseenhan ei tosiaankaan 8O
mutta kuullut olen että ruotsissa mones pajassa ovat huoltaneet kaks tahti oljyllä ja ei mönjät putkistossa lähde liikenteeseen :lol: (mutta tosiaan kuulopuhetta ) :roll: mutta taidan kokeilla jossain vanhemmassa ruiskullisessa pelis ensteks------)elii kaverin autoon kokeileen 87 iivari tonnari katotaan kui käy :?:
niin ja penkkihän on yliveto jos semmoiseen saa suuttimet toimitettua :wink:
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

Ansis kirjoitti:Raakaa peliä Ranualla: Vaihdetaan uusi bensansuodatin.

Seuraava seos tankkiin, 98E 10l +tolueenia 3l+ kuuman koneen 2t-öljyä puoli litraa. Sitten ravakalla ajolla kaikki koneen läpi kerta ajolla, sitten vaihdetaan taas uusi bensansuodin paikalleen.

Tietysti ennen matokuuria tarkastetaan bensanpaineet, ahtopaineet, nokka-akselit nostoineen ja ajoituksineen, Kaikki koneen anturit sekä koneen ja tankin huohotusjärjestelmä.
onkohan näin raaka konsti kokeiltu käytännössä :roll:
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
Vastaa Viestiin