9000 problemo, sammuilee

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Seos ja kaasuläpän perussäätö ja myös kaasuläpän hidastin kannattaa tarkistaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

9000CD23T kirjoitti:
Pacer kirjoitti:kyllä on ABS jarrut, jotka tosin eivät aina toimi kuten pitäisi, koska jonkun pyörän anturi on hajalla.. ja ANTI LOCK loimuaa mittaristossa toisinaan. Kyllä se paikallaan tyhjäkäyntiä käy vaihde vapaalla ja kytkin pohjassa, mutta esimerkiksi liikennevaloja lähestyttäessä vaihteen vapaalle vaihtaminen sammuttaa auton.. auto käy sekunnin tai pari vaivalloisesti ja sammuu..
Oliko siinä kaasuläpän takana sellainen vaimennin mäntä, vähän alipaine
tehostimen näköinen kotelo josta tulee tappi ulos.
*jotenkin tuntuu että voi olla kysymyksessä imuvuoto*
Tarkasta se haitari putki kuitenkin...ilmanputsarilta turbolle...

Juuri tästä oli jo aiemmin kysymys...vaimennin mäntä.
Niitten kierrosten pitää pudota tasaisesti, ei yhtäkkiä.
Ainakin satkussa tuo mäntä aiheutti vähän samanlaisia ongelmia.

Tarkasta vastaventtiilin toiminta myös.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Korjaamokäsikirjasta LH2.2:n kohdalta:
Vuosimallista 1989 alkaen on erillinen kaasuläpän vaimennin (dashpot) poistettu. Tämä toiminto on ohjelmoitu ohjausyksikköön.

Mekaaninen dashpot on mekaaninen kaasuläpän vaimennin, joka hidastaa läppälevyn sulkeutumista, kun kaasupoljin vapautetaan, ja täten vastustaa pakokaasujen koostumuksen huonontumista. Dashpot myös parantaa mukavuutta moottorijarrutuksen yhteydessä.

Uudemmissa siis boksi ohjaa tyhjäkäyntiä tyhjäkäyntimoottorilla asteittain alemmas kaasun vapautuksen yhteydessä, ja tekee erillisen mekaanisen vaimentimen tarpeettomaksi. LH2.4.1 ja 2.4.2 pitää lisäksi tyhjäkäyntiä hiukan korkeampana kun auto liikkuu yli 6 - 8 km/h.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
samei
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Maalis 21, 2006 02:22
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja samei »

sinuna vaihtasin sen tyhjäkäynti moottorin. "kokemusta on"
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Pacer kirjoitti:Kävin.. By-pass toimii koska se on aivan uusi.. eilen ostin :?
DI kasettikin pelittää ja bensapumppu sekä suodatin vaihdettu heinäkuussa 2005.
Onko autossasi kaksoisbensapumppujärjestelmä? Eli varsinainen pumppu, joka vie bensaa ruiskulle ja siirtopumppu joka pumppaa bensaa vars. pumpulle. Ja on muistaakseni bosch. -88 mallissa pitäis olla näin. Eli vaihdoitko molemmat? Kun autosi sammuu vähänkin kuormitettaessa, niin nykiikö se sitä ennen terävästi? Kerran tai pari? Sammuileeko samalla tavalla täydellä tankilla?
Pacer
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 09:37
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Sammuilee samalla tavalla sammuu täydellä ja tyhjemmällä tankilla. Ei nyi ennen sammumista. Kierrokset putoavat esim 2000rpm->alle 1000rpm sammumiseen asti todella nopeasti (varmaan sekunti tai alle) ilmeisesti liian nopeasti .Käsittäkseni autossa on vain yksi bensapumppu joka vaihdettiin.. ajattelin odotella vähän parempia kelejä kun ulkona pääsee rassaamaan..
Saab 9000 turbo CC -90
Pacer
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 09:37
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Noniin, nyt on tonttua tutkittu ja viaksi osoittautui juuri rikkoontunut kaasuläpän vaimenninmäntäsysteemi. Vaimenninhärpäkkeen sisällä on ilmeisesti jonkinlainen kalvo joka on rikkoutunut. Kävin paikallisella saabin tiskillä, ja uusi vastaava osa maksaa 93e 8O ....pakko ilmeisesti pulittaa, jos hommaa romikselta käytetyn, niin kestääköhän kestä kovin kauaa ehjänä :?
Saab 9000 turbo CC -90
Vastaa Viestiin