Etupyörän alatukivarren takapuslan vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Deutz
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Elo 14, 2003 10:08
Paikkakunta: Tampere

Etupyörän alatukivarren takapuslan vaihto

Viesti Kirjoittaja Deutz »

Autoni on 98-mallinen CS. Onko alatukivarren takapusla vaihdettavissa niinkin yksinkertaisesti kuin:

1) irroitetaan apurungossa neljällä pultilla kiinni oleva pari-kolmekymmentä senttiä pitkä vahvikepelti (onhan se kiinni vain niillä pulteilla, onhan - eikä hitsattu?)

2) vahvikepellin irroituksen jälkeen alatukivarren takapää puslineen on irti apurungosta

3) tukivarren takapäässä olevan, puslan läpi kulkevan tapin päässä oleva mutteri avataan

4) puslan voi vetää taaksepäin irti tapista

5) uusi pusla tappiin ja kaikki mutterit kiinni

Nimim. "Ei viittis näillä pakkasilla ryhtyä pihassa mihinkään suuroffensiiviin"
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Kyllähän se ainakin -90 9000CD:hen oli noin helppoa. Helpottaa vielä, jos löysäät sitä tukivartta edestäkin hieman niin sopii se pusla ainakin kunnolla pois ja uusi tilalle.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ja koko keula ylös esim. etupalkista nostamalla, eikä vaan yksi etukulma kerrallaan, niin ei tule kallistuksenvakaajan kanssa kampeamista.

Ja puslan kiinnittävä mutteri kiristetään vasta auton ollessa pyörillään, niin kiristyy oikeaan asentoon. Mutterin kiristysmomentti olisi Saabin korjaamokäsikirjan mukaan 71 - 96 Nm (muissa ohjeissa vähemmän), mutta ei taida tuolloin enää päästä momenttavaimella käsiksi

http://www.saab9000.com/procedures/susp ... tbush.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin