tonnarin vauhtipyörästä
tonnarin vauhtipyörästä
Mulla olis kotosalla -98 2.0 matalapaineesta otettu vauhtipyörä, osanumeroltaan 9185729, EPC ei tunne koko osaa? Onko vika EPC:ssä? Tuohon vauhtipyörään käy kuitenkin 240mm asetelma(testattu), mutta onko vauhtipyörän paksuuksissa jotain eroa 2.0 ja 2.3 välillä? Tuon paksuus on 26mm(kokonaispaksuus) ja hammaskehän reunalta 23mm. Painoa en ole tarkistanut. Ja onko jotain varteenotettavaa tietoa, kun vaihdan tuon kyseisen vauhtipyörän automaatin käynnistyskehän tilalle(laatikon vaihdon yhteydessä)?
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Selevä, kiitos taas tiedosta. Täytynee käyttää koneistamossa, vaikka todella tasaiselle vaikuttaa tuo pinta, kun sen kevyesti vesihioin 1200 paperilla.
Seuraava onko jo tyhymä kysymys, mutta kuulukos tuohon enää vaihtipyörän silmälaakeria? Epäilisin että ei, mutta kun on vielä tottunut vanhan OGsatkun systeemeihin.
Matti
Seuraava onko jo tyhymä kysymys, mutta kuulukos tuohon enää vaihtipyörän silmälaakeria? Epäilisin että ei, mutta kun on vielä tottunut vanhan OGsatkun systeemeihin.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ei ole silmälaakeria.
Se vauhtipyörä on kiinni kahdeksalla 12.9-kovuuksisella pultilla jotka pitäisi olla samoja kuin automaatissakin. Vauhtipyörä menee oikeaan kohtaan sillä kampiakselistasi löytyy tappi johon vauhtipyörässä oleva kahden kiinnitysreijän välissä oleva reikä menee. Tällä asemoidaan vauhtipyörässä oleva nollakohdan ura kampiakselin yläkuolokohtaan.
Käytä lukitetta noihin kiinnityspultteihin ja väännä momenttiin 80 Nm kukin ristiin kiristäen.
Se vauhtipyörä on kiinni kahdeksalla 12.9-kovuuksisella pultilla jotka pitäisi olla samoja kuin automaatissakin. Vauhtipyörä menee oikeaan kohtaan sillä kampiakselistasi löytyy tappi johon vauhtipyörässä oleva kahden kiinnitysreijän välissä oleva reikä menee. Tällä asemoidaan vauhtipyörässä oleva nollakohdan ura kampiakselin yläkuolokohtaan.
Käytä lukitetta noihin kiinnityspultteihin ja väännä momenttiin 80 Nm kukin ristiin kiristäen.
Pitää vain tarkistaa että jos asetelman kinnitys pinta on eri tasolla kun kytkinpinta niin tuon eron pitää pysyä samana tai vaihtoehoisesti käyttää semmoisessa puljussa jossa osaavat tuon "shimmaamisen" esim. Ranaco racingillä. Shimmaus tarkoittaa sitä että mitataan/koneistetaan tuon asetelman ja vauhipyörän välinen etäisyys niin että saadaan max. paine levyn pintaan ja sitä kautta paras tehokesto ja tietysti levylle enemmän ikää.vtp9k kirjoitti: Se vauhtipyörän pinta kannattaa käyttää tasattavana koneistamossa, omaani tuli kustantamaan muistaakseni 40 euroo.
Sorry OT:stä jos tää oli taasen kaikille triviaalia juttua.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Löytyykös tomaatin kehästä sama nollakohdan merkki? Ihan vaan varmuuden vuoksi kyselen, kun tuo tappi on vain moottorinumero T039060 saakka. Mitä sen jälkeen? No, ei tässä varmaan mitään ihmeempää ole, pakkohan siellä on kaikki merkit ym olla olemassa. Asennusta tässä odotellaan...
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Pinnat ovat samassa tasossa tontun vauhtipyörässä. Elikkä ainoa mitta mikä muuttuu on kytkimen työsylinterin ja asetelman jousien välinen etäisyys joka saattaa kasvaa jopa 0.1 mm tai sinnepäin. Tuskin haittaa...Pitää vain tarkistaa että jos asetelman kinnitys pinta on eri tasolla kun kytkinpinta niin tuon eron pitää pysyä samana

Muistaakseni en sitä siitä löytänyt, saattaa tosin olla, tuo tomaatin kehä jonka olen nähnyt oli aavistuksen ruosteessa.G-mies kirjoitti:Löytyykös tomaatin kehästä sama nollakohdan merkki? Ihan vaan varmuuden vuoksi kyselen, kun tuo tappi on vain moottorinumero T039060 saakka. Mitä sen jälkeen?
Tapin poistuttua siellä ei sitä tietenkään ole, kampiakselin tapin kohta on siis tapiton. Tällöin kampura YKK:hon ja vauhtipyörä paikalleen sen mukaan. Helppo juttu sillä on tullut tehtyä.
Kampuran saat YKK:hon myös katsomalla jakopään kannessa olevaa merkkiä ja vertaamalla sitä hihnapyörässä olevaan koloon. Tätä varmaankin mietiskelit...
360 astetta per 8 ruuvia = 45 astetta ruuvien väli joten et voi epäonnistua

Joo, eiköhän kaikki onnistu. Tarkotuksena on tuon laatikkoepisodin aikana käyttää kansi irti ja vaihtaa venttiilinvarsikumit ym tarvittava tilpehööri. Koneistus tietenkin kuuluu toimenpiteisiin. Ja jos se tappi puuttuu, niin saahan sen sinne laitettua, mikäli kampurassa löytyy sille paikka, vauhtipyörässä sellainen on.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Joo, ainakaan siinä purkuautossa ei ollut, koska tapinreikä oli paskanen.vtp9k kirjoitti:Uudemmassa kampurassa ei ole sille tapille paikkaa.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki