itekin jouduin ottamaan vaihdelaatikon tuossa irti sen jälkeen kun olin palauttanut moottorinosturin. Kerrompa tässä minkälaiset viritelmät mulla oli. Loppujen lopuksi homma oli helpompi näin, kuin edellisellä kerralla nosturin kanssa, koska moottori joudutaan tukemaan joka tapauksessa parrulla, tunkilla ja köydellä.
Tarvitaan:
1 parin sentin paksuinen köysi, n. 1m
2 lankun pätkää á 30cm
1 lankun pätkä á 50cm
1 n. 4"x6"x n.160cm ? (pitää riittää konetilan poikki)
2 x tunkki
2 x 10 cm putken pätkää halkaisijaltaan 1-3 cm
2 x räikällinen kuormaliina
Valmistelu:
Akkuteline ja akku pois. Mahdollinen paineputki välijäähdyttimeltä läppäkotelolle pois. Kuskin puolen nokka tunkilla ylös, rengas pois ja kuskin puolen sisälokarin etuosa pois.
Moottorin tukeminen:
Laitetaan ensin laudanpalat n. 30 cm lokareiden päälle pitkittäin. Joku kangas vaikka pellin ja lankun väliin. Siitä parru sitten konehuoneen poikki moottorin kannatinkorvien kohdalle. Laitetaan tunkki parrun päälle ja paksu naru moottorin kannatin korvista tunkin yli ja tunkilla naru kireälle. Tämä siksi, että moottorin ei retkahda tukikumien varaan kun laatikko poistetaan. Katso, että naru ei luista.
Vaihdelaatikon tukeminen:
Laitetaan parrun päälle pitkittäin laatikon kohdalle n. 40-50cm lauta. Laudan ja parrun väliin laitetaan kaksi putken pätkää poikittan liukulaakereiksi. Vedetään kuormaliinat laatikon molempiin päihin ja poikittain parrun ja laakeroidun lankun yli. Kiristetään liinat, mutta ei niin, että systeemi nousee.
Vaihdelaatikon irroittaminen:
Jos kyseessä automaatti, irrota vaihdelaatikon pusla apurungosta.
Jos manuaali niin en tiedä ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Startti irti pulteistaan. Johtoja ei tarvitse irrottaa. Löysytä kaksi yläpulttia/-mutteria ja irrota sivuista ja alhaalta. Nyt saat siirrettyä laatikkoa hieman irti moottorista ja saat siirrettyä roiskesuojapellit sivuun, niin että pääset irrottamaan momentimuuntajan 19mm pultit jakolevystä/startin kehästä lenkkiavaimella (jos automaatti). Ainakaan itselläni ei räikkä mahtunut tuohon. Tässä vaiheessa voi olla myös mahdollista hitsata/niitata kehä takaisin paikalleen. Jos jakolevy/startin kehä vaihdetaan voi tässä vaiheessa liu'uttaa vaihdelaatikkoa n. 10 cm irti moottorista ja irrotaa jakolevyn pultit laatikon ja moottorin välistä.
Jakolevyn ja momentinmuuntimen pulteissa käytetään loctite lukkoliimaa kasaamisvaiheessa.
Joku voisi kertoa manuaalivaihteisen auton eroavaisuudet. Voi olla, että joutuu laskemaan apurungon päidensä varaan.